۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲
نگرانی کفش دوزان از تداوم رکود در بازار؛ دولت حمایت نکند نابود می‌شویم
بازار از تهران گزارش می‌دهد؛

نگرانی کفش دوزان از تداوم رکود در بازار؛ دولت حمایت نکند نابود می‌شویم

تهران- مشکلات کفش دوزان تهرانی پس از گذشت چند ماه نه تنها کم‌تر نشده که در پی شیوع کرونا شاهد افزایش معضلات فعالان این صنعت و هنر هستیم.

بازار؛ گروه استان‌ها: خبرگزاری بازار در گزارشی که با عنوان « قصه پر غصه فعالان کفش دست دوز در تهران/ مشتری نصف شد »  در تاریخ ۲۵ دی‌ماه سال گذشته منتشر کرد، به بررسی مشکلات فعالان کفش دست‌دوز تهران و واردات بی‌رویه کفش‌های چینی و ترک و ساخت دیگر کشورها به ایران و چالش‌های متعددی که این واردات بر سر راه کفش دست‌دوز ایرانی ایجاد کرده است، پرداخت و هشدار داد، این واردات خطر منسوخ شدن این صنعت- هنر را ایجاد کرده است.

این مشکلات صنعت- هنر کفش دست‌دوز را پس از اصلاح قیمت بنزین و نیز کاهش توان خرید مشتریان به‌طورجدی تهدید می‌کرد، اما کورسوی امیدی بین صنعتگران و فعالان این رشته برای رونق بازار شب عید و رفع برخی مشکلات وجود داشت.

افزایش قیمت دلار و ترغیب تولیدکننده‌های چرم به صادرات
اما شب عید نیز با شیوع ویروس کرونا مقارن شد و بازار بیش‌ازپیش به‌سوی رکود رفت و اکنون به گفته رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ورامین به‌عنوان یکی از قطب‌های چرم استان تهران اغلب چرم تولیدشده در ورامین به ایتالیا و ترکیه صادر می‌شود و عملاً فروش چرم در داخل صرف ندارد.

حسن میرزایی که در این خصوص با خبرنگار بازار گفتگو می‌کرد، اظهار داشت: افزایش قیمت دلار، واحدهای صادرکننده را به تولید و صادرات بیشتر ترغیب کرده است و در این زمینه برای فروش کفش‌های دست‌دوز نه توان خرید در داخل وجود دارد و نه مشتری در خارج داریم و بازاری در میان رقبای بین‌المللی برای خود دست‌وپا کرده‌ایم.

عملا فروشی نداریم/کاسبان تمایلی برای خرید کفش دست دوز ندارند
رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تأثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار کفش دست‌دوز را بسیار بیشتر از حد تصور دانست و به خبرنگار بازار گفت: پس از شیوع ویروس کرونا کاسبان تمایلی برای خرید کفش دست‌دوز ندارند و علت این امر را نیز نبود بازار و عدم تمایل مشتریان برای خرید کفش‌های گران‌قیمت دست‌دوز ذکر می‌کنند.

هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت نداریم، اما بازخوردهایی که از اعضا و فعالان این صنعت و صاحبان کارگاه‌های کوچک و متوسط دریافت کرده‌ایم، حکایت از اوضاع بسیار دشوار و سخت آن‌ها دارد

رسول شجری خواستار اختصاص هرچه زودتر بسته‌های حمایتی به فعالان صنعت- هنر کفش دست‌دوز شد و گفت: در حال حاضر عملاً فروشی نداریم و به‌شدت نگران آینده این صنف هستیم، طی شش ماه گذشته فعالان صنعت کفش خسارات فراوانی دیده  و بسیاری از آن‌ها به مرز نابودی رسیده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار بازار که «برآوردتان از میزان خسارت واردشده به صنعت- هنر کفش دست‌دوز چقدر است؟» گفت: هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت نداریم، اما بازخوردهایی که از اعضا و فعالان این صنعت و صاحبان کارگاه‌های کوچک و متوسط دریافت کرده‌ایم، حکایت از اوضاع بسیار دشوار و سخت آن‌ها دارد.

شجری ادامه داد: متأسفانه بیمه بیکاری کرونا نیز شامل بسیاری از همکاران من که برای بهره‌مندی از آن مراجعه کرده بودند، نشد.

شاهد رکود در بازار کفش هستیم
یکی از فعالان کفش دست‌دوز تهران بابیان این‌که یک ماه مانده به عید بازار کفش دست‌دوز در حال خروج از رکود چندین ماهه خود بود، به خبرنگار بازار گفت: متأسفانه شیوع ویروس کرونا تمام محاسبات ما را به هم‌ریخت و خریداران را به قرنطینه فرستاد و دیدوبازدیدهای عید را لغو کرد، در چنین شرایطی خرید کفش- آن‌هم کفش دست‌دوز- به‌هیچ‌وجه اولویت خریداران نبود.

عزیزی که خود را محمدی معرفی کرد، ویروس کرونا را عامل وارد آمدن ضربه‌های مهلک به زنجیره صنعت کفش دانست و ادامه داد: هنوز و پس از گذشت سه ماه و نیم از سال جدید و دو ماه از بازگشایی مراکز خرید، شاهد رکود در بازار کفش هستیم و این بازار هنوز راه نیفتاده است.

وی گفت: متأسفانه حمایتی هم از فعالان صنعت کفش که پیش از کرونا نیز ضربه خورده بودند، نشد و امروز دیگر امیدی به اصلاح امور و راه افتادن بازار نداریم.

خبری از وام ۱۲ میلیونی به ازای هر کارگر نیست
شخص دیگری که در صنعت کفش فعالیت دارد، در گفتگو با خبرنگار بازار از عدم همکاری بانک‌ها برای پرداخت وام ۱۲ میلیونی کرونا گلایه کرد و افزود: متأسفانه بانک‌ها به وعده‌های حمایتی دولت عمل نمی‌کنند و در پاسخ به این‌که « تلویزیون اعلام کرد، وام ۱۲ میلیونی برای جلوگیری از اخراج هر کارگر پرداخت می‌شود» می‌گویند «بروید و از تلویزیون وام بگیرید».

خبری از حمایت‌های اعلام‌شده نیست و اگر وضع به همین منوال باشد، مجبورم هشت کارگرم را تعدیل و با پنج کارگر کارکنم

موسوی اضافه کرد: واقعاً هیچ‌کس به وعده خود عمل نمی‌کند، خبری از حمایت‌های اعلام‌شده نیست و اگر وضع به همین منوال باشد، مجبورم هشت کارگرم را تعدیل و با پنج کارگر کارکنم، چراکه در ماه‌های اخیر نیز حقوق آن‌ها را از جیب داده‌ام، من اگر نیمی از سرمایه موجود در این کارگاه را دلار خریده بودم، امروز وضعم بسیار بهتر بود، متأسفانه قوانین دلال پرور و شرایط در راستای دل‌زده کردن تولیدکنندگان است.

وی ادامه داد: دولت نیز از اهرم‌های موجود خود در جهت حمایت از تولید استفاده نکرده است و اوضاع هرروز بدتر از روز قبل می‌شود.

فراهم کردن شرایط صادرات کفش داخلی تنها راه نجات این صنعت- هنر
این فعال صنعت کفش فراهم کردن شرایط برای صادرات کفش داخلی را تنها راه نجات این صنعت- هنر دانست و گفت: بعید می‌دانم، بازار داخل تا یک سال دیگر نیز پاسخگوی صنعت کفش باشد و اگر از صادرات کمک نگیریم، مجبوریم شغل خود را رها کرده و ما نیز به خریدوفروش و دلالی خودرو، ارز و مسکن بپردازیم.

اشرفی همچنین از ورود کفش‌های نامرغوب و قاچاق خارجی در بازار گلایه کرد و گفت: در شرایطی که به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان واردات مهم‌ترین نیازهای مردم نیز نیست، شاهد ورود کفش‌های لاکچری و دست‌دوز ایتالیایی باقیمت‌هایی باورنکردنی و سر به فلک کشیده در بازار هستیم، که این دیگر قوز بالای قوز است.

وی استقبال مردم از خرید کفش‌های ماشینی و صنعتی در بازار را نیز عامل دیگری از رکود دست‌دوزان دانست و گفت: قیمت ارزان‌تر علی‌رغم کیفیت پایین‌تر سبب شده تا مردم به کفش‌های معمولی روی‌آورند.

بررسی میدانی خبرنگار بازار نشان می‌دهد، کفش‌های دست‌دوز ایرانی در بازار تهران از ۵۰۰ هزار تومان الی دو میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است، این در حالی است، که کفش‌های معمولی در بازار از قیمت ۱۰۰ هزار تومان آغازشده و قیمت‌هایی به‌مراتب پایین‌تر دارد و همین تفاوت قیمت خریداران را در شرایط اقتصادی کنونی برای خرید این کالاها ترغیب می‌کند.

باید منتظر بمانیم و ببینیم، تسهیلات و حمایت‌های دولت از فعالان صنعت کفش دست‌دوز و نیز فراهم کردن شرایط صادرات محصولات آن‌ها نتیجه‌ای خواهد داد و یا شاهد اضمحلال این صنعت- هنر اصیل و بومی در استان تهران خواهیم بود.

کد خبر: ۲۷٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha