۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
تکمیل بلندترین سد کشور در مرحله تأمین مالی از محل فاینانس چین
معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت آب و نیرو اعلام کرد

تکمیل بلندترین سد کشور در مرحله تأمین مالی از محل فاینانس چین

معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: بیش از ۴۰ درصد مخازن برای ذخیره‌سازی آب را شرکت آب و نیروی ایران ایجاد کرده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، ماشاالله تابع جماعت، درباره وضعت تکمیل سد بختیاری به عنوان بلندترین سد کشورگفت: سد بختیاری در مرحله تأمین مالی از محل فاینانس کشور چین است، این طرح توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به فاینانسور چینی معرفی شده و هم اکنون در حال اخذ مجوزهای لازم است و در برنامه زمانبندی تعیین شده اجرا خواهد شد.

وی در خصوص طرح‌های آماده بهره برداری نیز اظهار کرد: پروژه‌هایی نظیر انتقال آب به سد کنجانچم (طرح گرمسیری) و آبرسانی به شهر هیدوج (انتقال آب از سد ماشکید) از جمله پروژه‌هایی است که به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است.

معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران همچنین افزود: انتقال آب به روستاهای پایین دست سد کهیر (طرح کهیر)، اتمام بخش اضطراری خط دوم انتقال آب به زاهدان به میزان ۱۸.۵ کیلومتر و اتمام ایستگاه پمپاژ (خط دوم انتقال آب به زاهدان) از دیگر پروژه‌های آماده بهره‌برداری است.

وی ادامه داد: شرکت آب و نیرو تاکنون با اجرای ده‌ها پروژه ملی و بزرگ بیش از ۲۳ میلیارد مترمکعب مخازن برای ذخیره‌سازی آب ایجاد کرده که افزون بر ۴۰ درصد کل مخازن کشور است.

تابع جماعت با بیان اینکه سدهای در دست اجرای این شرکت با مخازن ۸ میلیارد مترمکعب است، اضافه کرد: پیشبرد این امر، نقش مهمی در مدیریت بهینه منابع آب کشور خواهد داشت.

وی گفت: پروژه‌های مهمی نظیر سد و نیروگاه بختیاری و خرسان سه، نیروگاه توسعه گتوند و سدهایی نظیر کاکارضا، کوار، شفارود، گابریک و تنگ معشوره در کنار تکمیل طرح‌های توسعه مناطق مرزی نظیر طرح گرمسیری، آزاد، ژاوه، زاب و همچنین طرح‌های آبرسانی نظیر تهلاب، آبرسانی به کرمان، طرح انتقال آب زاهدان از جمله پروژه‌هایی است که شرکت آب و نیرو در دست اجرا دارد.

معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تصریح کرد: این طرح‌ها و پروژه‌ها با استفاده از همه ظرفیت‌های قانون بودجه و سایر ظرفیت‌های تامین منابع مالی به‌ویژه فاینانس، ماده ۵۶ و با مشارکت بخش خصوصی و با حمایت‌های دولت سیزدهم در حال اجراست.

بنابر این گزارش محمدرضا کاویان پور رئیس موسسه تحقیقات آب اخیرا در گفت و گویی با پاون مطرح کرد: تغییر اقلیم و گرما با افزایش مصرف و نیز افزایش تبخیر آب همراه می‌شود؛ همچنین الگوی بارندگی‌ها تغییر می‌کند و این الگو معمولا از برف به باران تبدیل می‌شود؛ در همین راستا آب شدن یخ‌های قطبی بر اثر گرم شدن به شدت در اکوسیستم تاثیر می‌گذارد در ایران به طور خاص تغییرات اقلیمی با تداوم خشکسالی‌ها و در مقابل در برخی از مناطق با ظهور سیلاب‌های سنگین همراه می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات آب کشور در ادامه، سدها را یکی از بهترین و مفهمومی‌ترین ابزارها برای مقابله با شرایط موجود عنوان کرد و بیان داشت: خوشبختانه بسیاری از بارندگی‌های اخیر در حوضه‌های آبی سدهای کشور رخ داده است که پیامد خوبی است.

کد خبر: ۲۷۴٬۲۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha