رویه صدور کارت‌های بازرگانی اصلاح شود
در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور تأکید شد

رویه صدور کارت‌های بازرگانی اصلاح شود

در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور، ضمن انتقاد به عملکرد سامانه جامع تجارت و رویه صدور کارت‌های بازرگانی، بر لزوم اصلاح سریع این فرایند تاکید شد.

به گزارش بازار، در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور که با حضور هیات رئیسه اتاق ایران برگزار شد، رویه صدور کارت بازرگانی و عملکرد سامانه جامع تجارت مورد انتقاد قرار گرفت و روسای اتاق‌ها، خواستار اصلاح این رویه در اسرع‌وقت شدند.

در ابتدای این نشست، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران در جمع هیات رئیسه و روسای اتاق‌های سراسر کشور گفت: رکن اصلی اتاق، اعضای هیات نمایندگان هستند، بنابراین انتظار می‌رود برای اجرایی شدن برنامه‌های اتاق، همگی در کنار یکدیگر تلاش کنیم تا چالش‌های پیش‌روی بخش خصوصی را برطرف کنیم.

به باور او برای بهتر اجرا شدن برنامه‌های اتاق‌ها باید منسجم و هماهنگ حرکت کنیم و همه اتاق‌ها، همراه باشند. درخواست هیات‌رئیسه اتاق ایران راهنمایی و دریافت نظرات مشورتی از روسای و هیات رئیسه اتاق‌های سراسر کشور است.

بر اساس اظهارات حسن‌زاده مأموریت‌های اتاق ایران در حال پیگیری است هرچند موفقیت در هر کدام از آنها منوط به وفاق و تلاش تک‌تک اعضاست.

در ادامه ساسان شاه‌ویسی، دبیرکل اتاق ایران، از تدوین و تنظیم کتابی در اتاق ایران شامل نکات و نقطه‌نظرات رهبری درباره بخش خصوصی و جایگاه او در اقتصاد، خبر داد و آن را نقشه راهی دانست که می‌توان در سطح روابط بین دولت و بخش خصوصی از آن بهره‌برداری کرد.

در ادامه فرج‌الله معماری، رئیس اتاق سمنان پیشنهاد داد: برای کمک به دولت و پاسخ به نیازهای مردم بر اساس تقسیم کار، لایحه‌ای را تهیه کنیم تا بر اساس آن زمینه برای ارتقای سطح جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد مهیا شود. حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی در اقتصاد یک نیاز واقعی است که باید هرچه زودتر شرایط آن را به همت اتاق‌ها فراهم کنیم.

علی عبدالهیان، رئیس اتاق اردبیل از فراموش شدن اجرای قانون صحبت کرد و گفت: قوانین بسیار خوبی وجود دارند که هنوز اجرایی نشده‌اند، به نظر می‌رسد باید پیش از اینکه به سمت تدوین قانون جدیدی برویم، قوانین موجود را عملیاتی کنیم.

به اعتقاد این فعال اقتصادی قانون‌گریزی و مسئولیت‌گریزی‌ها را باید کنار بگذاریم تا شاهد بهبود شرایط اقتصادی باشیم.

محمدرضا توکلی‌زاده، رئیس اتاق مشهد گفت: برای ایجاد تغییر باید انتخابات مجلس را جدی بگیریم و اجازه ندهیم این به‌هم ریختگی‌ها، مانعی در برابر حرکت بخش خصوصی باشد. پس برگزاری انتخابات، فرصت خوبی است تا از ظرفیت نمایندگان مجلس استفاده کنیم و همراهی بین نمایندگان مجلس و بخش خصوصی را افزایش دهیم.

حسن‌زاده در این بین به جلسه اخیر هیات‌رئیسه اتاق ایران با رئیس مجلس اشاره کرد و گفت: در این نشست مقرر شد نمایندگان هر دو طرف در ارتباط مؤثر و مستمر باشند و از این طریق مشکلات و راهکارهای پیشنهادی موردنظر بخش خصوصی به موقع به گوش نمایندگان مجلس برسد.

او از پیگیری چالش‌ها در ارتباط با رئیس‌کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و … خبر داد و افزود: این قدم‌ها برداشته شده است و انتظار داریم که همه اعضای هیات نمایندگان همراه باشند و کمک کنند تا اهداف و برنامه‌های تعریف شده، محقق شود.

محمدصادق حمیدیان، رئیس اتاق شیراز نیز تصریح کرد: به نظر می‌رسد تولید و اقتصاد در بودجه ۱۴۰۳ مورد هجمه جدی قرار گرفته است و باید برای حل این مسائل، راهکار پیدا کنیم.

او در ادامه به کارت بازرگانی و چالش‌هایی که در مسیر صدور و تمدید آنها وجود دارد اشاره و تأکید کرد: بنا بر رویه‌ای که در پیش گرفته شده، پیش‌بینی می‌شود شاهد صدور کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای زیادی باشیم که حیثیت بازرگانی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. امروز روند تأیید کارت‌ها توسط دولت انجام می‌شود و باید با پیگیری بخش خصوصی، این رویه اصلاح شود.

شهرام زارع، رئیس اتاق شهرکرد نیز گفت: دولت به ارائه تسهیلات خرد رو آورده که این نوع تسهیلات به رشد اقتصاد کمک نمی‌کند از طرفی طبق اطلاعات و آمار موجود بخش زیادی از این تسهیلات از مسیر خود منحرف شده است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که مشکلات اشتغال در سطح کشور، بیشتر شود چون رشدی در تولید اتفاق نیفتاده است. امروز تثبیت اشتغال اهمیت بیشتری نسبت به ایجاد اشتغال جدید دارد.

امیر کشانی، رئیس اتاق اصفهان به مطالعه‌ای که درباره ساماندهی تعطیلات کشور انجام شده، اشاره و آثار و پیامدهای تعیین پنجشنبه و جمعه به عنوان دو روز تعطیل کشور را تشریح کرد.

بر اساس اظهارات او تعطیلی این دو روز موجب می‌شود سطح روابط ایران با دیگر کشورها به سه روز کاهش پیدا کند که به کوچک شدن اقتصاد منجر می‌شود.

عبدالله قبادی، رئیس اتاق یاسوج نیز رسیدگی به وضعیت صدور کارت‌ها را ضروری خواند و تأکید کرد: تأیید صلاحیت‌ها که توسط دولت انجام می‌شود، دقیق نیست و مشکلات جدی برای بخش تجارت به ویژه در استان‌های کوچک‌تر به وجود آورده است. در این بین رویه‌ها باید اصلاح شود.

کد خبر: ۲۷۴٬۱۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha