۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
رشد ۳۰ میلیارد تومانی و جهش تولید ۳۰ درصدی ایران دارو طی ۱۱ ماه؛ رکورد صادرات داروی شرکت را می زنیم
مدیرعامل ایران دارو در گفتگو بازار مطرح کرد

رشد ۳۰ میلیارد تومانی و جهش تولید ۳۰ درصدی ایران دارو طی ۱۱ ماه؛ رکورد صادرات داروی شرکت را می زنیم

نصراللهی مدیرعامل شرکت داروسازی ایران دارو گفت: شرکت به لحاظ ریالی نسبت به سال مالی قبل ۳۰ میلیارد تومان و به لحاظ حجمی ۳۰ درصد رشد یافته و با همین جهش رکورد صادرات داروی شرکت را خواهیم زد.

بازار؛ گروه صنعت: ایران دارو به عنوان یکی از شرکت های شناخته شده و باسابقه گروه دارویی برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) معرفی می شود که در ۶ گروه متنوع مکمل‌ ها، داروهای پوستی، ضد درد، گوارشی، قلبی عروقی و داروهای اعصاب دست به تولید می زند. این شرکت همانطور که اشاره شد یکی از تولیدکنندگان پیشتازان در تولید انواع مکمل ها و سایر داروها معرفی می شود و همچنان هم در مسیر توسعه و تولید محصولات جدید قرار دارد.

در رابطه با آخرین دستاوردها و برنامه های این شرکت داروسازی برای نظام سلامت کشور آرمان نصراللهی مدیرعامل شرکت داروسازی ایران دارو در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* درباره تازه ترین اقداماتی که تحت مدیریت شما در ایران دارو دنبال می شود برایمان بگویید؟

یکی از مهمترین اقدامات ایران دارو طی ۱۱ ماه اخیر این است که توانسته ایم به لحاظ ریالی ۳۰ میلیارد رشد و در حوزه تولید حجمی هم ۳۰ درصد جهش داشته باشیم. افزایش تولیدی که با افزایش شیفت در شرکت محقق شده است.

در سال مالی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ توانسته ایم رکورد ۶۰ سال گذشته را با مبلغ ۷۰ میلیارد تومان فروش بزنیم

در سال مالی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ توانسته ایم رکورد ۶۰ سال گذشته را با مبلغ ۷۰ میلیارد تومان فروش بزنیم. این درحالی است که سال مالی قبل، آخرین رکوردی که ثبت کردیم ۶۰ میلیارد تومان بود و امسال با جهش ۱۰ میلیارد تومانی موفق به رشد ریالی شرکت شدیم.

* دلیل موفقیت خود را در رشد ریالی شرکت در چه چیزی می دانید؟

یکی از دلایلی که باعث شد این افزایش را بدهیم، ورود داروهای جدید به سبد فروش شرکت ایران دارو بود؛ این درحالی است که اگر می خواستیم فقط سبد فروش قبلی را برای امسال نیز ادامه دهیم به طور حتم برای سال مالی ۱۴۰۳ دچار مشکل می شدیم.

بنابراین در سال قبل تصمیم به افزایش شیفت گرفتیم و توانستیم مشکل پیش بینی شده را برطرف و جبران کنیم. اما در سال جاری یعنی ۱۴۰۲ با توجه به گرفتن ۱۰ پروانه جدید یعنی دریافت یک پروانه در هر ماه توانستیم حدود ۱۰ محصول جدید را به سبد محصولات خود اضافه کتیم که بخشی استراتژیک و بخشی هم شامل داروهای عمومی می شوند.

* درباره داروهایی که به سبد محصولی خود اضافه کرده اید بیشتر توضیح دهید.

قرص ناپروکسن ۵۰۰ را وارد چرخه تولید کرده ایم و قرص های هیوسین و مترونیدازول را هم به سبد فروش اضافه کرده ایم. در کنار این داروها نیز، آن چیزی که بسیار استراتژیک است و در کشور نیز کمبود دارویی آن وجود دارد و از قضا سود پایینی هم به خود اختصاص می دهد و ۲ ماهی است که پروانه تولید شان را گرفته ایم داروی آسیکلوویر است که تاکنون هشت بخش از آن را وارد بازار کرده ایم. تولید این دارو بیشتر از اینکه جنبه اقتصادی داشته باشد برای رفع کمبود دارویی کشور و کمک به نظام سلامت به عنوان یک مسئولیت اجتماعی انجام شده است.

همچنین ساشه سیترولین مالات را تولید کرده ایم که تاکنون نمونه خارجی آن با قیمت بسیار فوق العاده بالایی در داروخانه ها به فروش می رفت. اکنون نیز اولین شرکتی هستیم که این دارو را با برند سیترومول و با طعم های مختلفی از جمله موهیتو عرضه کرده ایم.

علاوه بر این داروی قندی امپاگلیفلوزین را هم در دوزهای ۱۰ و ۲۵ میلی گرم وارد بازار کرده ایم که به خاطر اینکه رقبای قدرتری در این حوزه داریم خیلی برنامه جامعی برای این محصول پیش بینی نکرده ایم و باید بازار را در این حوزه بیشتر بررسی کنیم.

البته تولیدات جدید ایران دارو به همین جا محدود نمی شود و ۲ آنتی بیوتیک جدید هم در سبد محصولی خود داریم که شامل لووفلوکساسین و سیپروفلوکساسین می شود که کارهای سیپروفلوکساسین به طور کامل انجام شده و لووفلوکساسین نیز در مرحله روکش است. مدارک هر ۲ دارو به سازمان ارائه شده و امید است تا اردیبهشت سال آینده پروانه این ۲ محصول هم دریافت و تولید آن ها آغاز شود.

* با این تفاسیر تولیدات این محصولات باعث جهش ۱۰ میلیارد تومانی ایران دارو طی ۱۱ ماه اخیر شده است؟

بله، با توجه به این سبدی که تکمیل کرده ایم، فروش ایران دارو جهش یافته و این ۱۰ میلیارد تومان نیز ثمره این اقدامات است. به طور کلی حدود ۴۰ محصول در شرکت آماده پروانه موجود است که قبل تر حدود ۵۳ محصول بودند که پروانه چند محصول را گرفته ایم و ۴۰ محصول دیگر نیز مانده است.

قصد داریم در سال ۱۴۰۳ نزدیک به ۱۵-۱۶ پروانه دیگر بگیریم که به سبد محصولی اضافه شوند

همچنین قصد داریم در سال ۱۴۰۳ نزدیک به ۱۵-۱۶ پروانه دیگر بگیریم که به سبد محصولی اضافه شوند. بنابراین ۱۶۵ پروانه محصول فعال داریم که از این تعداد ۱۲۰ محصول را در سال گذشته تولید کردیم و این ۱۰ محصول جدید هم اضافه شده اند و الان تقریبا ۱۷۵ پروانه فعال و ۱۳۰ محصول فعال در چرخه فروش داریم.

اکنون نیز تاکید و تمرکزمان بر روی ورود داروهای جدید به سبد محصولاتمان است که بتوانیم فروش را افزایش دهیم. همچنین در کنار محصولات ژنریک که داریم، یک سری محصولات خاص و تک نیز در ایران دارو داریم که در اسفند ماه مراحل ایجاد تناسب میان محصول و بازار آن ها انجام خواهد شد که در اردیبهشت ماه پروانه های آن ها را هم دریافت و درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.

علاوه بر این ایران دارو توانسته است ژل هایی را در دوز خاص که فقط در کشورهای اروپایی موجود بودند را وارد لیست دارویی کشور کند که تولید آن ها را از بهار سال آینده و بعد از کسب پروانه شروع خواهیم کرد.

بنابراین علاوه بر محصولات ژنرال، محصولات خاص، تک و محصولاتی که وارد لیست دارویی ایران نیستند را تلاش می کنیم وارد لیست کنیم که برخی از آن ها را انجام داده ایم و برخی هم در سال آینده انجام می گیرد و آن ها هم وارد چرخه فروش خواهد شد.

* با این تفاسیر در برنامه صادراتی خود چقدر رشد ارزی را پیش بینی خواهید کرد؟

در سال گذشته به دلیل محدودیت های صادراتی ناشی از کمبود دارو نتوانستیم رکورد صادرات ایران دارو را بزنیم و فقط ۴۰۰ هزار دلار صادر داشتیم اما امسال برای صادرات یک میلیون دلاری هدف گذاری کرده ایم.

خوشبختانه در دی ماه ۲۰۰ هزار دلار صادرات داشتیم که عدد خیلی بالایی برای ما بود و در بهمن ماه و اسفندماه نیز با توجه به مراحل آماده سازی محصولات، این عدد را به ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار دلار خواهیم رساند. یعنی در ۲ ماهه اخیر رکورد صادرات سال گذشته را خواهیم زد.

* درباره مقاصد صادراتی تان نیز برایمان بگویید.

توسعه صادراتی را به شدت پیگیر هستیم و توانستیم برای اولین بار به کشور تاجیکستان صادرات داشته باشیم. این درحالی است که قبل تر فقط در حوزه افغانستان و عراق صادرات داشتیم و الان به حوزه تاجیکستان هم صادرات داریم. همچنین مجوز صادرات ۲ نوع از کرم های ما نیز به کشور لبنان آمده است.

لبنان برای اولین بار به عنوان مقصد صادراتی نه فقط در ایران دارو بلکه در کل هلدینگ قرار گرفته است

لبنان نیز برای اولین بار به عنوان مقصد صادراتی نه فقط در ایران دارو بلکه در کل هلدینگ قرار گرفته است. هرچند مقدار آن بسیار پایین است اما آغاز صادرات به لبنان می تواند یک شاهراه جدید را برای ما باز کند.

* با توجه به رشد حجمی و ریالی شرکت و مسیر صعودی که در پیش گرفته اید چه نویدی را به سرمایه گذاران می دهید؟

در حوزه بازار بورس و سرمایه یک سری مسائل است که در دست شرکت های داروسازی نیست و کل بازار با مشکلاتی همچون خرید و فروش های کاذب و هیجانی درگیر است که در شرکت از عهده دوستان مالی ما خارج است اما با توجه به جهش ها و فروش های بالایی که شرکت داشته، امیدواریم مشکلات بورس هم برطرف شود که این جهش ها فقط در حوزه ریالی نباشد و برای سهام داران هم اثرگذار باشد.

همچنین یک افزایش سرمایه ای هم انجام داده ایم که در حال ثبت است و این افزایش سرمایه باعث می شود مقداری هم به نفع سرمایه داران باشد. این افزایش سرمایه به مبلغ ۴۵ میلیارد تومان مصوب و کارهای نهایی آن در حال انجام است.

کد خبر: ۲۷۴٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha