۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
افزایش صادرات فرش دستباف با لغو پیمان‌سپاری ارزی

افزایش صادرات فرش دستباف با لغو پیمان‌سپاری ارزی

بهرامی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های فرش دستباف گفت: مشکل صادرات فرش ناشی از خود تحریمی داخلی است.

به گزارش بازار، عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران در با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه گران شده است و بازهای جهانی را از دست داده ایم گفت: پرداخت تعهد ارزی یکی از آسیب‌های جدی بر پیکره صنعت فرش دستباف ایران به‌شمار می‌رود. فعالان صنعت فرش بر این باورند که تحریم‌های یکجانبه آمریکا که از سال ۸۷اجرا شد نزدیک به ۳۰درصد از بازارهای صادراتی ایران را دچار اختلال کرد، بعد از اینکه بانک مرکزی، صادرکنندگان فرش دستباف را ملزم به رفع تعهد ارزی کرد، صادرات این کالا زمین خورد، چراکه فرش برخلاف سایر محصولات با سرعت فروش نمی‌رود و به همین جهت نیز ارز صادراتی این محصول با سرعت مدنظر دولت نمی‌تواند به کشور برگردد.

بهرامی گفت: در بند (ک) تبصره ۹قانون بودجه ۱۴۰۲، پیمان‌سپاری ارزی برای صادرات فرش دستباف ممنوع و مقرر شد که میزان رفع تعهد ارزی فرش و صنایع‌دستی تا حد مواد اولیه کاهش یابد،‌اما این مصوبه تا ۱۵بهمن ماه ابلاغ نشد. بعد از اینکه در ۱۵بهمن ماه ابلاغ شد و به محض اینکه قرار شد تحولی در صنعت فرش ایجاد شود، در بودجه ۱۴۰۳ مجدداً این مصوبه حذف و مصوبه پیمان سپاری ارزی برای فرش مصوب شد.

وی با بیان اینکه قیمت مواد اولیه طی چند سال اخیر به شدت بالا رفته، بیان کرد: کشورهای دیگر اگر ۱۰سال گذشته فرشی را با مبلغی مشخص تولید می‌کردند، ‌ اکنون نیز با همان قیمت تولید می‌کنند، اما در کشور ما به دلیل تورم و گرانی هزینه تولید برای تولیدکننده‌ها بسیار افزایش یافته است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف با بیان اینکه گلوگاه مشکل صادرات فرش ما ناشی از خودتحریمی داخلی است، گفت: محدودیت بانک مرکزی برای صادرکنندگان فرش باید برداشته شود. علاوه بر تحریم‌های بیرونی، تحریم‌های داخلی از جمله مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی و عدم حمایت از قالیبافان و صادرکنندگان باعث شد تا تولید فرش دستباف به یک‌سوم و صادرات آن به شدت کاهش یابد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران با اشاره به عدم فرآوری مواد اولیه فرش گفت: هنوز یک سرمایه‌گذار چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی وجود ندارد که این همه پشم عالی و درجه یک را فرآوری و استفاده کند. ایران واردکننده پشم و ابریشمی شده است که زمانی تولیدکننده و صادرکننده پشم و ابریشم بوده است. در حال حاضر سالیانه بیش از ۸۰۰تن ابریشم وارد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اکثر تولیدکنندگان کارگاه خود را تعطیل کرده‌اند، گفت: فرش‌ها را بافته‌اند، اما نتوانسته‌اند به فروش برسانند و این باعث شده در انبارهای آنها فرش‌های زیادی بماند و تصمیم به تعطیلی کارگاه گرفته اند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران با بیان اینکه تسهیلات برای فرش وجود ندارد افزود:حمایتی برای فرش دستباف وجود ندارد، تسهیلاتی برای بافنده وجود ندارد، بیمه که حداقل قانون حمایت از بافنده است وجود ندارد،درحال حاضر تعداد بافندگان تحت پوشش بیمه ۱۸۶ هزار نفر است، این تعداد ۴۶۰ نفر در سال ۹۲بود، هر ماه بیمه تعدادی بافنده حذف می شود.

کد خبر: ۲۷۳٬۹۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha