۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
رونق اشتغال برای زندانیان در ایلام|۱۴۰ نفر صاحب شغل شدند
بازار گزارش می دهد؛

رونق اشتغال برای زندانیان در ایلام|۱۴۰ نفر صاحب شغل شدند

ایلام- توسعه اشتغالزایی در زندان های ایلام علاوه بر کاهش بزهکاری، نقش مهمی در افزایش درآمد برای زندانیان داشته است.

بازار؛ گروه استان ها: متاسفانه بیکاری در استان ایلام یکی از مهمترین عوامل به وجود آمدن بسیاری از ناهنجاری‌ها به شمار می رود، چراکه چنانچه شغلی متناسب با شئونات شخص و درآمد کافی وجود داشته باشد افراد مرتکب بسیاری از جرایم نخواهند شد، به عبارتی دیگر بیکاری از عمده‌ترین دلایل وقوع جرم در جامعه ماست که باید برای حل آن راه حلی اساسی اندیشید.

از این رو امروزه توسعه فعالیت‌های حمایتی به ویژه در بخش اشتغال برای زندانیان و خانواده‌های آنان یکی از اقدامات در راستای توسعه سلامت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم می باشد که در اقصی نقاط کشور به ویژه در استان ایلام در دستور کار قرار گرفته است.

لازم به ذکر است اشتغال زندانیان در دوران حبس علاوه بر اینکه نقش عمده‌ای در ارتقاء امنیت و آرامش محیط زندان دارد، موجبات ایجاد امنیت و سلامت روانی این افراد را در جامعه در پی داشته و همین مساله اصلاح و تربیت مطلوبی را نیز برای زندانیان به همراه می‌آورد.

لزوم اشتغالزایی برای زندانیان

محمد جابری کارشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: از زمینه‌های گرایش افراد به سمت اعمال مجرمانه نداشتن شغل در سطح جامعه است، بنابراین پرکردن این خلاء ضمن کاهش آمار جمعیت کیفری، از ارتکاب مجدد اعمال مجرمانه نیز جلوگیری می‌کند.

کارشناس اجتماعی: اشتغال زندانیان می تواند بسیاری از هزینه های نگهداری زندانیان را جبران نموده و زندانیان نیز می تواند از مزایای شغل و حرفه نظیر ارضای نیازهای روانی و روحی شغل، تامین هزینه های امرارمعاش خانواده خود و یادگیری تاثیر کار بر اصلاح رفتار خود بهره مند گردند

وی افزود: اشتغال زندانیان در زندان یکی از مسائل مهمی است که می‌تواند در بازپروری شخصیت زندانی نقش مهم و اثربخشی داشته باشد، اشتغال به کار زندانی به عنوان یکی از وسایل مهمی برای حرفه آموزی و نفوذ در زندانی برای ابراز ندامت و پشیمانی از عمل گذشته خود و آماده کردن زندانیان برای بازگشت به آغوش اجتماع مورد توجه قانونگذاران قرار گرفته است.

رونق اشتغال برای زندانیان در ایلام|۱۴۰ نفر صاحب شغل شدند

جابری تصریح کرد: همچنین تعداد زیاد زندانیان هزینه های بی شماری را به حکومت و به طور اخص به سازمان زندان ها تحمیل می کند، از این رو اشتغال زندانیان می تواند بسیاری از هزینه های نگهداری زندانیان را جبران نموده و زندانیان نیز می تواند از مزایای شغل و حرفه نظیر ارضای نیازهای روانی و روحی شغل، تامین هزینه های امرارمعاش خانواده خود و یادگیری تاثیر کار بر اصلاح رفتار خود بهره مند گردند.

اشتغالزایی برای ۱۴۰ نفر از مددجویان در زندان

محمد حیدری مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری بازار اظهار کرد: زندان و زندانی یک واقعیت تلخ جامعه بشری است که پیامدهای منفی بسیاری به دنبال دارد، بدین وسیله در حوزه اصلاحی تربیتی حمایتی از جمله کار آفرینی برای زندانیان اقداماتی با هدف اصلاح و عملکرد رفتاری زندانیان انجام شده تا با پایان دوره محکومیتش از انجام مجدد جرم و ایراد خسارت به جامعه و افراد آن و از بازگشت مجدد آن‌ها به زندان جلوگیری شود.

مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان ایلام: بیش از ۳۵ درصد زندانیان واجد شرایط کار و کسانی که برای اشتغال آمادگی دارند در مجموعه‌های استان مشغول به کار هستند و درصدد هستیم تا برای مابقی زندانیان نیز ایجاد اشتغال کند

وی افزود: بنیاد تعاون زندانیان را در سه گروه اشتغال نشسته اشتغال در محیط بسته کارگاه‌های صنعتی و خدماتی داخل زندان اشتغال در محیط باز یا اعزام به کار شهرداری‌ها منابع طبیعی و شرکت‌های بخش خصوصی مشغول بکار کرده است.

حیدری با بیان اینکه۱۴۰ نفر از مددجویان زندان استان ایلام مشغول به کارند، تصریح کرد: بیش از ۳۵ درصد زندانیان واجد شرایط کار و کسانی که برای اشتغال آمادگی دارند در مجموعه‌های استان مشغول به کار هستند و درصدد هستیم تا برای مابقی زندانیان نیز ایجاد اشتغال کند.

این مسئول در پایان گفت: زندانیان در داخل زندان در بخش کارگاهی واحدهای تولیدی از قبیل قالی باقی، گونی بافی، چرم دوزی، نخ ریسی و نایلون و نایلکس که توسط کارآفرینان راه اندازی شده، فعالیت دارند و در خارج از زندان ۱۰ نفر از مددجویان رای باز در کارخانه کود شهرستان دهلران مشغول به کار هستند.

یکی از حقوق زندانیان فراهم بودن زمینه های اشتغال و فراگیری و حرکت مختلف جهت آماده شدن آن ها برای بازگشت مطلوب و سعادتمندانه به جامعه می باشد، لذا واجب است که با اخذ اقدامات لازم از سوی مسئولان مربوطه، شخص خاطی در دوران حبس بتواند شغل و حرفه ای را جهت تامین زندگی خود فراگیرد.

کد خبر: ۲۷۳٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha