۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸
کاهش ۸۰۰ کیلوگرمی مصرف فولاد در ساختمان با AAC
عضو هیات مدیره انجمن بتن سبک در پاسخ به بازار مطرح کرد

کاهش ۸۰۰ کیلوگرمی مصرف فولاد در ساختمان با AAC

محرابی، عضو هیات مدیره انجمن بتن سبک اتوکلاو گفت: اگر در ساختمان ها آجرهای سفال AAC استفاده شود می توان گفت هدررفت انرژی را از دیوار تا یک پنجم کاهش می دهد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بتن اتوکلاو شده به علت خواص منحصر به فرد خود مورد توجه مهندسان و سازندگان قرار گرفته است. این بتن دارای وزن سبک، عمبکرد حرارتی و عایق مناسب، مقاومت در برابر بارهای سنگین و مقاومت در برابر حریق است.

بتن اتوکلاو شده AAC یک نوع بتن سبک است که به وسیله فرآیند اتوکلاو تولید می‌شود. این بتن دارای مزایای فراوانی است که در موارد مختلفی مانند ساختمان‌سازی و عمران به کار می‌رود.

بتن اتوکلاو شده به دلیل حاوی حباب‌های هوا در ساختار خود، وزنی بسیار سبک دارد. این ویژگی باعث می‌شود که استفاده از این نوع بتن، در کاهش وزن سازه‌ها و توزیع بارها در ساختمان مؤثر باشد

بتن اتوکلاو شده به دلیل حاوی حباب‌های هوا در ساختار خود، وزنی بسیار سبک دارد. این ویژگی باعث می‌شود که استفاده از این نوع بتن، در کاهش وزن سازه‌ها و توزیع بارها در ساختمان مؤثر باشد. از آنجا که اجزای تشکیل دهنده بتن هوادار اتوکلاوشده را مواد طبیعی معدنی تشکیل می دهند، نه تنها آتش زا نیست بلکه نسبت به دیگر مصالح ساختمانی مقاومت بیشتری در برابر آتش دارند.

استفاده از بتن اتوکلاو شده در دیوارهای جداکننده، منجر به ساختاری مقاوم، عایق صوتی و عایق حرارتی برای ساختمان می‌شود

استفاده از بتن اتوکلاو شده در دیوارهای جداکننده، منجر به ساختاری مقاوم، عایق صوتی و عایق حرارتی برای ساختمان می‌شود. کارشناسان بر این باور هستند که با وزن سبک و قابلیت ساختاری بالا، بتن اتوکلاو شده می‌تواند برای ساخت سقف‌های سبک استفاده شود و به همین دلیل برای پروژه‌های ساختمانی و صنعتی بسیار مناسب است.

بلوک های AAC با خواصی که دارند بالاترین میزان عایق را در میان تمام محصولات و مصالح ساختمانی سقف مثل آجر سفال دارد

«رضا محرابی» عضو هیات مدیره انجمن بتن سبک اتوکلاو گفت: در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان برای دیوارها یک مقاومت حرارتی تعریف می شود که با مصالحی که مورد استفاده قرار می گیرد باید به آن الزامات برسد و مسئول کنترل آن دستگاه نظارت است. بلوک های AAC با خواصی که دارند بالاترین میزان عایق را در میان تمام محصولات و مصالح ساختمانی سقف مثل آجر سفال دارد.

وی افزود: بلوک AAC از نزدیک ترین رقیب خود ۲ برابر قوی تر است. به عنوان مثال ۱۰ سانت AAC معادل ۵ سانت پشم شیشه است. یعنی اگر در ساختمان ها آجرهای سفال AAC استفاده شود می توان گفت هدررفت انرژی را از دیوار تا یک پنجم کاهش می دهد. سهم دیوار در ساختمان ۳۵ تا ۵۰ درصد است و اگر ۵۰ درصد مورد اشاره را تا یک پنجم کاهش دهیم صرفه جویی عظیمی در مصرف انرژی و جلوگیری از هدررفت انرژی خواهد داشت.

وی افزود: ۵۲ درصد گاز در کشور در بخش خانگی مصرف می شود و اگر بتوانیم ۱۰ درصد مصرف انرژی را کاهش دهیم حدودا ۲۴۰ میلیارد متر مکعب گاز در سال مصرف شده است پس اگر ۵ درصد کاهش مصرف بتوانیم با بتن سبک اعمال کنیم ۱۲ میلیارد متر مکعب در ۱۰ سنت ضرب شود اعداد عجیبی رخ خواهد داد.

بلوک AAC در عین حال که تمام مقررات ملی ساختمان را رعایت می کند هزینه اضافی به سازنده تحمیل نمی کند

محرابی خاطر نشان کرد: باید توجه خود را به سمت بهای تمام شده دیوار ببریم که شامل مصالح ساختمانی، دستمزد و نازک کاری است. بلوک AAC در عین حال که تمام مقررات ملی ساختمان را رعایت می کند هزینه اضافی به سازنده تحمیل نمی کند. سازنده های قبل از سال ۹۸ که مقررات ملی ساختمان آن چنان به خصوص در دیوارها رعایت نمی شد بهای تمام شده دیوارهای سیمانی و سفالی از بلوک های AAC پایین تر بود. اما امروز با رعایت مقررات ملی ساختمان بهای تمام شده محصول AAC در مقایسه با بلوک های سیمانی و سفالی پایین تر است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از محصول AAC هزینه خانوار را هم کاهش می دهد تاکید کرد: بهره بردار در طول ۵۰ سال آینده هزینه انرژی کمتری پرداخت خواهد کرد.

محرابی گفت: تعداد واحد مسکونی ساخته شده در سال را اگر ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در دوره رکود و در دوره رونق ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در نظر بگیریم و حال اگر به طور متوسط ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در نظر بگیریم هر واحد مسکونی ۱۰۰ متری حدودا ۲۰ متر مکعب مصالح ساختمانی برای دیوار چینی لازم دارد.

اگر دولت و یا بازار مسکن ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را احداث کند بلوک AAC می تواند ۴۰ درصد بازار را تامین کند

وی ادامه داد: یعنی دو دهم متر مکعب در متر مربع مصرف مصالح برای دیوارها است. حال پتانسیل بلوک AAC در سال ۴ میلیون متر مکعب است. یعنی همین الان اگر دولت و یا بازار مسکن ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را احداث کند بلوک AAC می تواند ۴۰ درصد بازار را تامین کند.

بلوک AAC تو پُر از بلوک سفالی تو خالی ۳۶ درصد سبک تر است. این باعث می شود در ساختمان ها بین ۱۱ تا ۱۳ درصد کاهش مصرف فولاد داشته باشیم و در یک واحد ۱۰۰ متری ۸۰۰ کیلوگرم کاهش مصرف فولاد خواهیم داشت

وی افزود: بلوک AAC همین الان ۲۰ درصد را محقق شده دارد و توان افزایش این سهم را هم دارد. بلوک AAC تو پُر از بلوک سفالی تو خالی ۳۶ درصد سبک تر است. این باعث می شود در ساختمان ها بین ۱۱ تا ۱۳ درصد کاهش مصرف فولاد داشته باشیم و در یک واحد ۱۰۰ متری ۸۰۰ کیلوگرم کاهش مصرف فولاد خواهیم داشت.

کد خبر: ۲۷۳٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha