۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
پرداخت سه میلیارد تومان جایزه خوش مصرفی به مشترکان آب| تهرانی‌ها مخزن ذخیره آب نصب کنند
مدیرعامل آبفای استان تهران خبر داد

پرداخت سه میلیارد تومان جایزه خوش مصرفی به مشترکان آب| تهرانی‌ها مخزن ذخیره آب نصب کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از پرداخت سه میلیارد تومان جایزه خوش مصرفی به مشترکان آب در پایتخت خبر داد و گفت: شهروندان تهرانی با نصب مخزن ذخیره آب در منازل به کاهش هدررفت آب کمک کردند.

به گزارش بازار، محسن اردکانی درباره وضعیت نشتی آب از سد لار در استان تهران، اظهار کرد: سد لار قبل از انقلاب ساخته شد که قریب به یک میلیارد مترمکعب حجم ذخیره دارد.

وی ادامه داد: به دلیل نشتی که در حوضچه این سد وجود دارد تا کنون بیشتر از ۴۵۰ میلیون مترمکعب ذخیره آبی نداشته و آب از دریاچه سد فرار به پایین‌دست دارد.

مدیرعامل آبفای استان تهران خاطرنشان کرد: اکنون یک طرحی به نام طرح علاج بخشی سد لار در شرکت آب منطقه‌ای تهران در حال اجرا است.

اردکانی گفت: بر اساس این طرح ۱۶۲ میلیون مترمکعب آب در سال آبی که بسیار گوارا و باکیفیت از حوضچه سد نشت پیدا می‌کند و به سمت دریای خزر و می‌رود، به‌وسیله یک تونل ۲۸ کیلومتری به تصفیه‌خانه پنجم پایتخت در شرق تهران و منطقه سوهانک منتقل خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکنون ۸ کیلومتر از این طرح اجرا شده و ۲۰ کیلومتر آن باقی مانده است که تکمیل آن اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی و زمان ۲ ساله نیاز دارد.

مدیرعامل آبفای استان تهران خاطرنشان کرد: اجرای این طرح می‌تواند یک پایداری میان مدت برای تأمین آب تهران ایجاد کند؛ زیرا با اجرای طرح علاج بخشی، ۱۶۲ میلیون مترمکعب در سال آب وارد تهران چرخه آبی تهران می‌شود و چون تصفیه‌خانه داریم، پسابی که تولید می‌شود را می‌تواند در صنعت و کشاورزی استفاده کرد که سبب رونق بخشی در منطقه خواهد شد.

اردکانی بیان کرد: از طرف دیگر طرح انتقال آب اطراف تهران موسوم به طرح حضرت قمر بنی‌هاشم در دست اجراست که ۱۷۰ کیلومتر طول دارد. اکنون ۱۳۰ کیلومتر آن انجام شده و امسال هم ۱۵ کیلومتر در سخت‌ترین نقاط ترافیکی شهر مثل بزرگراه خرازی و خیابان دماوند را اجرا کرده‌ایم. تقریباً ۴۰ کیلومتر این طرح باقی مانده و اگر اعتبارات به‌موقع تأمین شود، می‌توان سال آینده آن را به اتمام رساند.

وی گفت: با اجرای این طرح ارتباط بین مخازن و تصفیه‌خانه‌ها و امکان انتقال آب از سامانه غرب به شرق و از شرق به غرب، از شمال به جنوب فراهم می‌شود و کمک شایان توجهی در مدیریت بهینه توزیع آب خواهد داشت. می‌توانیم از منابع محدود حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم و این طرحی است که بهره‌وری آب را هم در استان و هم در شهر تهران ارتقا می‌دهد.

شهروندان تهرانی با نصب مخزن ذخیره آب در منازل به کاهش هدررفت آب کمک کردند
مدیرعامل آبفای استان تهران درباره ضرورت نصب مخازن ذخیره آب در منازل شهروندان تهرانی، گفت: طبق آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها موظف هستیم آب را تا طبقه سوم یعنی با ارتقا ۱۰ تا ۱۲ متر به مشترکان تحویل دهیم. مشترکان در طبقات بالاتر نیز موظف هستند مخزن تعبیه کرده و پمپ قرار دهند.

اردکانی این کار را دارای چند حسن دانست و تاکید کرد: هدررفت آب در شبکه توزیع وجود دارد که پرت آب در شبکه توزیع است موضوع هدررفت با فشار آب در شبکه رابطه مستقیم دارد زیرا هرچه فشار بیشتر باشد، پرت آب هم بیشترمی‌شود و هرچه فشار کمتر، پرت آب هم کمتر است.

وی گفت: وقتی که این مخازن در منازل تعبیه شود که الان خیلی از خانه‌ها نصب کرده‌اند، آب با یک دبی پایین وارد مخازن شده و به‌اندازه کافی برای هر طبقه با پمپی که تعبیه شده تأمین می‌شود و این موضوع الان در شهر تهران اجرایی شده و مردم بحث تعبیه مخزن را دنبال می‌کنند.

مدیرعامل آبفای استان تهران با بیان اینکه این امر به‌شدت حوادث ما و هدررفت آب را کاهش می‌دهد، گفت: مردم همکاری خوبی داشته‌اند و سال گذشته حدود ۲۴ تا ۲۵ میلیون مترمکعب آب را کمتر مصرف کردند.

اردکانی ادامه داد: به‌این‌ترتیب در شهر تهران و با این شیوه ما بخشی از کمبودهای آب را مدیریت می‌کنیم و کمتر پرت آب صورت می‌گیرد.

اختصاص جایزه خوش مصرفی برای مشترکان آب تهران
وی درباره وضعیت مشترکان بد مصرف آب، خاطرنشان کرد: کسی که ۵۰ مترمکعب آب و بیش از ۴ برابر الگو (۱۲ مترمکعب) در ماه مصرف کند که معادل ۵۰ هزار لیتر آب است، حداکثر قبضی که دریافت می‌کند یک و نیم میلیون تومان است که رقم بالایی نیست.

مدیرعامل آبفای استان تهران با اشاره به جایزه خوش مصرفی، بیان کرد: اگر میزان آب مصرفی فردی در یک دوره نسبت به دوره مشابه سال قبل پایین‌تر از الگو قرار بگیرد، ما به‌ازای هر مترمکعب که پایین‌تر قرار گیرد، جایزه خوش مصرفی دریافت می‌کند.

اردکانی گفت: سال گذشته حدود سه میلیارد تومان جایزه خوش مصرفی به مشترکانی که مصرف خود را به زیر الگو رساندند پرداخت شد.

کد خبر: ۲۷۳٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha