۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
جزیره وارد کننده برق، صادر کننده می‌شود/ آغاز واگذاری سهام  نیروگاه‌ها از گیلان
حل مشکل کمبود برق در قشم

جزیره وارد کننده برق، صادر کننده می‌شود/ آغاز واگذاری سهام نیروگاه‌ها از گیلان

قشم که تا همین چند وقت پیش برق مورد نیازش را از بندرعباس و هرمزگان تامین می کرده  از این ماه خود صادرکننده برق به سایر استان‌ها می شود. بر اساس آنچه اعلام شده نیروگاه سیکل ترکیبی قشم با ظرفیت ۳۰۳ مگاوات تا پایان تیر وارد  مدار می‌شود.

بازار، گروه انرژی: مشکل تامین برق قشم حل می‌شود. در حال حاضر ظرفیت تولید برق در بزرگترین جزیره ایران بین ۸۰ تا ۱۰۰ مگاوات است این در حالی است میزان مصرف برق ذر قشم در روزهای گرم تابستان به ۲۸۰ مگاوات هم می‌رسد. همین مساله باعث شده که قشمی‌ها برای تامین برق خود دست به دامن بندرعباسی هم هرمزگانی‌ها شوند. تنها کمتر از ۲۰ روز دیگر داستان تامین برق اهالی این جزیره کاملا فرق می‌کند. با بهره برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی واردکننده برق قرار است که به صادرکننده آن تبدیل شود.

آنگونه که مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر اعلام کرده تا پایان تیر بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی قشم با ظرفیت تولید ۳۰۳ مگاوات وارد مدار می‌شود و علاوه بر تامین برق جزیره، بخشی از تولید مازاد را به هرمزگان ارسال خواهیم کرد. این طرح که در روزهای پایانی سال ۹۶ سوت عملیات اجرای آن به صدا درآمد تا کنون چیزی حدود ۳۰۸ میلیارد تومان هزینه روی دست سرمایه گذاران خود گذاشته است.

به گفته فریدالدین معصومی، ۲۰۳ میلیون یورو این حجم از سرمایه گذاری از محل تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی و مابقی آن توسط سرمایه گذار تامین مالی شده است. البته نیروگاه قشم دو واحد گازی ۱۷۰ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی دیگر هم دارد که به گفته معصومی، واحد گازی اول حدود ۹۷ درصد پیشرفت داشته و تنها یک درصد تا بهره داری فاصله دارد. واحد دوم گازی نیز اکنون ۹۴ درصد پیشرفت دارد که تا ۱۰ روز آینده به میزان مقرر شده خواهد رسید.

زیان نیروگاه سازی به دنبال افزایش نرخ ارز
 اما نیروگاه در حالی کمتر از ۲۰ روز دیگر به افتتاح می‌رسد که فعالان صنعت برق نگران وضعیت شرایط بد سرمایه گذاری در این صنعت هستند. نکته ای که مدیرعامل هلدینگ غدیر هم به آن اشاره می‌کند: «احداث نیروگاه در شرایط فعلی نه تنها سودی برای سرمایه گذار ندارد بلکه به شدت زیان ده است.»

تسویه ارزی بدهی تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه ملی از جمله نگرانی‌های این فعال در صنعت برق است که  قرار است کارش به جلسه سران قوا هم برسد. او در توضیح آن می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت ارزی در چند سال گذشته در اقتصاد ایران اتفاق افتاده فعالیت در پروژه‌های که وام‌های ارزی دارند به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد و دولت و بانک مرکزی باید در این قضیه ورود پیدا کرده و فکری برای حل این مشکل بکنند.

معصومی با اشاره به نامه ارسالی سندیکای تولیدکنندگان برق به وزارت نیرو و دولت مبنی بر حل مشکلات ناشی از بدهی‌های ارزی نیروگاه‌های خصوصی در سال گذشته گفت: این موضوع از سوی سازمان برنامه و بودجه در حال پیگیری است، اگرچه وزارت نیرو هیچ کدام از سه پیشنهاد ارائه شده را نپذیرفت اما این پیشنهادات و راه‌حل‌های ارائه شده در نهاد ریاست جمهوری در حال بررسی است و قرار است با ارائه جمع‌بندی موضوع، به سران قوا برای تصمیم گیری ارائه شود.

هرچند که به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر، تا زمانی که این پروژه به اتمام نرسیده بازپرداخت تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی آغاز نخواهد شد، اما به دلیل هزینه‌های بالای مالی و البته گرانی بهای دلار این مجموعه از سال ۹۶ به بعد هیچ پروژه جدیدی را تعریف نکرده است و به فکر تکمیل طرح‌های قبلی بوده است.

انحصار دولت در بازارهای صادراتی برق   
اما در حالی  سیاست گذاری های اشتباه، افزایش نرخ ارز، تحریم‌ها و سود بالای سرمایه گذاری در بازارهای غیر مولدی همچون سکه، ارز، خودرو و مسکن و حتی بازار سرمایه گذاری در بخش هایی همچون نیروگاه سازی  را با چالش مواجه کرده  که دولت همچنان به دنبال افزایش تصدی گری  و قبضه بازارهای صادراتی است.  

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر در اینباره گفت: در حال حاضر سیاست وزارت نیرو این است که بخش خصوصی وارد مساله‌ی صادرات نشود که این مساله برای ما ایجاد دغدغه کرده است و امیدواریم سازوکاری ایجاد شود تا بتوانیم صادرات برق را نیز داشته باشیم.

معصومی اضافه کرد: دغدغه وزارت نیرو این است که اگر بخش خصوصی با دولت رقابت می‌کند قیمت صادراتی دچار مشکل می شود که این مساله را می‌توان با وجود سندیکا و ایجاد سازوکارهایی سامان داد.

آغاز واگذاری نیروگاه‌ها از گیلان
اما در شرایطی قیمت گذاری دستوری و حجم بالای بدهی دولت سرمایه گذاری در نیروگاه‌ها را برای فعالان بخش خصوصی غیر جذاب کرده اما سازمان خصوصی سازی از عرضه سهام ۱۴ نیروگاه در بورس تا پایان امسال خبر داده است. حالا به نظر می‌رسد که قرعه اولین واگذاری وزارت نیرو با توقف چند ساله به نام نیروگاه گیلان خورده است. به گفته فریدالدین معصومی، سهام نیروگاه گیلان تا آخر تیرماه عرضه خواهد شد. عرضه سهام نیروگاه هرمز و شرکت برق و انرژی غدیر نیز در دستور کار قرار گرفته‌اند.

او بیان اینکه با تلاش‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود تا پایان تیرماه شش تا هفت درصد از سهام نیروگاه گیلان برای اولین بار در بورس انرژی عرضه شود، اظهار کرد: ۱۰۰ درصد از سهام نیروگاه گیلان با ظرفیت اسمی‌ و سرمایه ثبت شده به میزان ۴۳۰ میلیارد تومان متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری غدیر است.

کد خبر: ۲۷٬۳۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha