۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
انگیزه سوداگرانه سازندگان مسکن برای حذف کانال کولرهای آبی| کولر گازی برای تهران توجیه ندارد
مشاور مدیرعامل شرکت توانیر مطرح کرد

انگیزه سوداگرانه سازندگان مسکن برای حذف کانال کولرهای آبی| کولر گازی برای تهران توجیه ندارد

مشاور مدیرعامل شرکت توانیر گفت: سازندگان منازل از کولر گازی یا داکت اسپلیت به جای کولر آبی استفاده می‌کنند تا فضای مورد نیاز برای کانال‌کشی کولر آبی حذف شده و متراژ مفید ساختمان اندکی افزایش یابد.

به گزارش بازار، مجید فرمد، درباره چرایی گرایش بسیاری از مشترکان خانگی به سمت کولرهای گازی و داکت اسپیلت‌ها گفت: در شرایط فعلی بین هزینه تمام شده برق و بهای پرداختی توسط مصرف‌کنندگان خانگی خصوصاً در مناطق گرمسیر کشور تفاوت زیادی وجود دارد و اصولاً سهم هزینه برق در بودجه خانوار اندک است؛ لذا حساسیت لازم در مصرف‌کننده جهت مدیریت مصرف برق تجهیزات سرمایشی ایجاد نمی‌شود.

وی در ارتباط با تغییر درجه حرارت رفاه در اذهان شهروندان و نقش آن بر استفاده نامتعارف از کولرهای گازی بیان کرد: به موضوع فاصله معنادار هزینه تمام شده برق و بهای پرداختی توسط مصرف‌کنندگان خانگی برق، تغییر درجه حرارت رفاه در اذهان شهروندان نیز اضافه شده است، به طوری که به جای تنظیم دمای کولر در مناطق گرم و مرطوب بر روی دمای آسایش (۲۵ درجه) شاهد هستیم که کولر بر روی دمای ۱۸ درجه و کمتر تنظیم می‌شود و این در حالی است که هر یک درجه کاهش دمای کولر گازی منجر به ۳ تا ۵ درصد افزایش میزان برق مصرفی می‌شود.

مشاور مدیرعامل توانیر روی آوردن مصرف کنندگان به سمت کولرهای گاری بی‌کیفیت را عامل مهمی در افزایش مصرف برق عنوان کرد و افزود: ورود تجهیزات سرمایشی ناکارآمد و غیربهینه به صورت قاچاق باعث شده است که مصرف‌کنندگان به واسطه هزینه بالای خرید کولر استاندارد و ارزانی تعرفه برق، به خرید این قبیل تجهیزات ناکارامد روی آورند.

وی با انتقاد از سازندگانی که کانال‌های کولر آبی ساختمان‌ها را حذف می‌کنند، ادامه داد: موضوع قابل توجه دیگر این است که در مناطقی که نیازی به استفاده از کولر گازی نیست و تأمین دمای آسایش با کولر آبی که به مراتب مصرف برق کمتری دارد قابل انجام است، سازندگان منازل از کولر گازی یا داکت اسپلیت به جای کولر آبی استفاده می‌کنند تا فضای مورد نیاز برای کانال‌کشی کولر آبی حذف شده و متراژ مفید ساختمان اندکی افزایش یابد.

فرمد با اشاره به اینکه در مناطق معتدل نظیر تهران و گرم و خشک مانند یزد، کولرهای آبی جدید که کم‌مصرف و پربازده هستند کاملاً قابل استفاده بوده و استفاده از کولر گازی و سایر سامانه‌های سرمایشی مشابه توصیه نمی‌شود، اظهار داشت: استفاده از کولرهای گازی استاندارد و پربازده صرفاً برای مناطق گرم و مرطوب نظیر مناطق ساحلی کشور موجه است و در این مناطق نیز ضروری است تا این سیستم‌های سرمایشی بر روی دمای آسایش ۲۵ درجه سانتیگراد تنظیم شوند.

وی در همین رابطه افزود: باید در ساخت‌وسازهای جدید منازل مسکونی نظیر نهضت ملی مسکن و نیز در زمان بازسازی منازل، مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان خصوصاً از نظر عایق‌بندی حرارتی پوسته خارجی ساختمان و استفاده از پنجره دوجداره استاندارد مورد توجه قرار گیرد که به رفع ناترازی برق در تابستان و گاز در زمستان کمک کند.

مشاور مدیرعامل توانیر با اشاره به اینکه در مناطق ساحلی نیز تعویض کولرهای پنجره‌ای فرسوده با کولرهای گازی پربازده مورد تاکید است، ادامه داد: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که این اقدام به ازای هر کولر تعویض شده باعث ۱.۵ کیلوات پیک‌سایی می‌شود. ضمناً با توجه به دوره طولانی استفاده از کولر گازی در مناطق گرم و مرطوب این اقدام به ازای هر کولر تعویض شده سالانه منجر به ۷۰۰۰ کیلوات‌ساعت صرفه‌جویی برق و به دنبال آن کاهش مصرف گاز و سایر سوخت‌های فسیلی در نیروگاه و پیامدهای زیست محیطی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون دیگر روش‌های صرفه جویی در مصرف برق از طریق کولرهای گازی گفت: تنظیم دمای کولرهای گازی بر روی دمای آسایش (۲۵ درجه یا بالاتر)، نصب و نگهداری صحیح کولر گازی که باعث افزایش کارایی آن می‌شود و تعویض و تمیز کردن منظم فیلترها نیز می‌تواند بین ۵ تا ۱۵ درصد مصرف برق را کاهش دهد.

فرمد در بخش پایانی سخنان خود درباره اقداماتی که می‌تواند به افزایش بهره‌وری در بخش سیستم‌های سرمایشی موثر باشد، اضافه کرد: در دسترس بودن تجهیزات سرمایشی استاندارد در بازار مصرف، جلوگیری از ورود تجهیزات سرمایشی غیراستاندارد به کشور، الزام به رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در ساخت‌وسازهای جدید و نیز انجام پیش‌نیازهای لازم جهت نصب برچسب انرژی برای ساختمان‌ها به مدیریت مصرف انرژی در بخش سامانه‌های سرمایشی به ویژه کولرهای گازی کمک می‌کند و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

کد خبر: ۲۷۳٬۶۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha