۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۷
سکوت مطلق مدافع سهامداران خرد مقابل دولت!
بورسی ها غیر رکود گرفتار ضرر شده اند

سکوت مطلق مدافع سهامداران خرد مقابل دولت!

 روند نزولی شاخص کل بورس ادامه داشته و بسیاری از فعالان بازار ناامید شدند اما تغییراتی در مقررات ایجاد شده که نشان دهنده تلاش برای تعیین حداقل برای لیدری بورس یا اصلاح سیاست های مخرب است.

بازار؛ گروه بورس: نگرانی فعالان بازار سرمایه در حال حاضر افزایش یافته زیرا وقتی سایر بازارها به رکود می‌روند و حتی اگر بازده آنها از بقیه بازارها عقب بیافتد، حداقل در شرایط رکودی دیگر افت قیمت و ضرر تجربه نمی‌کنند و صرفا درد رکود را به جان می‌خرند. اما در بازار سهام علاوه بر رکود، زیان هم نمایان شده است.
بورس تحت دو شرایط می‌تواند روند صعودی قابل توجهی به خود بگیرد. شرط اول تمام شدن این روند نوسان گیری شرکت‌هاست و شرط دوم کنترل بازار پول است. فعلا خبری از این دو شرط نیست. البته این به معنی رکود دائمی و پایدار نیست. بالاخره هر بازار در بدترین شرایط نیز می‌تواند بازدهی داشته باشد. از طرف دیگر هر چه به پایان سال نزدیک شویم، احتمال یک حرکت مثبت در بورس افزایش پیدا می‌کند.

محسن اسلامی معتقد است که با توجه به اینکه برخی به ابطال صندوق‌های درآمد ثابت دست زده اند، صندوق‌ها نیز برای تامین نقدینگی به سمت فروش سهام رفتند و نتیجه‌اش فشار فروش روی سهام به ویژه شاخص‌ساز بود و همین مسئله روی بازار سهام تاثیر گذاشته است

محسن اسلامی، مدرس و تحلیلگر با اشاره به اینکه در هفته اخیر بازار سرمایه با حجم معاملات کم روبرو بوده است که خریدار قوی و فروشنده مصمم هم وجود ندارد، گفت: با توجه به اینکه برخی به ابطال صندوق‌های درآمد ثابت دست زده اند، صندوق‌ها نیز برای تامین نقدینگی به سمت فروش سهام رفتند و نتیجه‌اش فشار فروش روی سهام به ویژه شاخص‌ساز بود و همین مسئله روی بازار سهام تاثیر گذاشته است.

او با تاکید بر اینکه بازار از این نقطه می‌تواند نفس راحتی بکشد، افزود: البته باید توجه داشت اقدامات پولی به ویژه در اواخر سال توسط دولت می‌تواند ادامه‌دار باشد و سعی می‌کنند مانع سرازیری نقدینگی به بازارهای طلا یا ارز و... شوند.
اسلامی با تاکید بر اینکه فروش واقعا در قیمت‌های فعلی با این ارزندگی، خردمندانه نیست، تصریح کرد: باید روی تابلو منتظر حرکت جریان نقدینگی بود.

وی افزود: در گروه خودرویی شنیده‌ها در ارتباط با واگذاری زیر مجموعه‌ها پررنگ‌تر شده است و فروش دارائی مازاد، واگذاری زیر مجموعه و در نهایت خصوصی سازی شرکت‌های خودروئی سه مرحله ای است که باید انجام بشود. همچنین یکی از گروه‌هایی که رشد درآمد خوبی امسال تجربه کرده و حاشیه سودش نیز افتی نکرده، گروه زراعت و دامپروری است.

او گفت: هیچ وقت پی بر ای آینده نگر این گروه این قدر پایین نبوده است. از آنجایی که تقسیم سود این شرکت‌ها نیز معمولا خوب است، می‌توان انتظار داشت تا زمان برگزاری مجامع، جزو صنایع خوب و پیش رو باشند. در هفته های اخیر گروه زراعت و دامپروری تعداد نماد مثبت زیادی داشت و از معدود گروه‌هایی بود که به صورت دسته جمعی بازار بهش اقبال داشت.
اسلامی خاطر نشان کرد: اخیرا بدون مشتری ماندن خودروها باعث شد تا یک بار دیگر بر همگان اثبات شود که هرچند بورس کالا جای مناسبی برای عرضه خودرو نیست، اما در نبود یک سیستم شفاف و روشن و درعین حالی که دولت هم روی تصمیم غلط نرخ‌گذاری دستوری ایستادگی می‌کند بورس کالا تنها مسیر برای برنده بودن همه افراد حاضر در این بازی است.

وی افزود: احتمالا مسئولان و مدیران سازمان بورس این تلاش را داشته باشند و یک بار دیگر عرضه خودرو در بورس کالا را با محوریت ایجاد منفعت برای مصرف‌کننده و سپس تولیدکننده استارت بزنند و همین مسأله می تواند بار دیگر خودرویی ها را لیدر بازار سهام کند.

تاثیر اصلاح عوارض صادراتی

عباس علی آبادی وزیر صنعت ظهر دیروز در جمع خبرنگاران در محل پارک علم و فناوری پردیس در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره آخرین وضعیت تغییر عوارض صادرات محصولات خام و نیمه خام زنجیره فولاد گفت: عوارض وضع شده بر صادرات محصولات خام و نیمه خام زنجیره فولاد اصلاح شد و عوارض به همان درصدی کاهش یافت که مورد درخواست صادرکنندگان این محصولات بود.
دولت به وضوح نشان می‌دهد که آنچه برایش در این روزها اهمیت دارد از تب و تاب انداختن جریان قیمت‌هاست ولو به بهای قربانی شدن بازار سرمایه بینجامد، ضمن این که زمزمه‌هایی درباره ادامه طرح خاص ۳۰ درصدی وجود دارد.

علاوه براین بانک‌ها نیز اذعان دارند که در بهترین و خوشبینانه‌ترین حالت بین ۱۲ تا ۱۵ درصد سپرده از بیرون منابع بانکی به اوراق با سود خاص ۳۰ درصدی جذب شده و عمده افراد سپرده‌های ۲۰ درصد خود را به این اوراق تبدیل کردند. سپرده‌هایی که شاید حتی اگر نرخ هم تغییر نمی‌کرد خیلی دستخوش تغییر نمی‌شد اما حالا با این بازی فقط هزینه بانک‌ها افزایش چشمگیری داشته است و البته بازار به هم ریخته است.

به گفته رضا روحی موضوع دیگر بی تفاوتی به اتفاقات و تصمیمات دولت است که به روند عادی تبدیل شده است، سازمان بورسی که باید حامی سهامدار خرد شود در مقابل هر تصمیم دولت سکوت اختیار می‌کند. با این حال بازار می‌تواند یک امید نسبی به برگشت و بهبود شرایط داشته باشد که عملیاتی و با کمک گزارش‌هاست

به هر حال بازار برای فرار از این شرایط به یک شوک اساسی و بزرگ نیاز دارد والا مسیر خود را تغییر می‌دهد و سرمایه گذاران سراغ سهم‌های پروژه بازی کوچک می‌رود که مثلاً ۳۰ درصد حجم معاملات بازار به این عظمت را سه سهمی دارند که هیچ جریان خاصی پشت آنها نیست و فقط بازی و پروژه بازی‌ست که آنها را حرکت می‌دهد.
رضا روحی کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: تحقق این موضوع به استفاده از بستر بازار اولیه به بازار ثانوی قوی احتیاج دارد، نمی‌توانید بازار ثانویه را در رکودی‌ترین و بدترین شکل ممکن قرار داد و بعد صحبت از تامین مالی کرد.
او افزود: موضوع دیگر بی تفاوتی به اتفاقات و تصمیمات دولت است که به روند عادی تبدیل شده است، سازمان بورسی که باید حامی سهامدار خرد شود در مقابل هر تصمیم دولت سکوت اختیار می‌کند.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: بازار می‌تواند یک امید نسبی به برگشت و بهبود شرایط داشته باشد که عملیاتی و با کمک گزارش‌هاست. یعنی بازار با کمک انتشار گزارش‌های ۱۲ ماهه و همچنین گزارش‌های ماهانه بار دیگر در ارزندگی ویژه و خاص خود قرار گیرد و جریان پول را به سمت خرید هدایت کند.
هر سال طی سنوات گذشته در اسفند و بهار بازار وضعیت نسبتاً خوبی را داشته و امید بازار این است دوباره سناریو تکرار شود.

کد خبر: ۲۷۳٬۶۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بصیرت IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      0 0
      سهامدارخردچنددسته اند،عمده شون بخایم درنظربگیریم،خونه شون فروختن،یااندوخته چندین ساله شون توبورس گذاشتن،شایدبتونن سطح رفاه زندگی شون سروسامان بدن،ولی ظاهرااقتصاددستوری،که ۹۰٪بهره اش به صادرواجراکننده دستورمیرسه،سدی شده برای بقانه بالابردن سطح زندگی