۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
گردشی کوتاه در آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

گردشی کوتاه در آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

اگر اهل سفرهای تاریخی هستید و تا امروز به شهرهای تاریخی ایران مانند اصفهان، یزد، شیراز و… سفر کرده‌اید زمان آن رسیده تا سری به اردبیل بزنید و از آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی دیدن کنید.

به گزارش بازار، اگر اهل سفرهای تاریخی هستید و تا امروز به شهرهای تاریخی ایران مانند اصفهان، یزد، شیراز و… سفر کرده‌اید زمان آن رسیده تا سری به اردبیل بزنید و از آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی دیدن کنید. آثار تاریخی ایران هر کدامشان قدمتی دیرینه دارند که باعث می‌شوند بتوانید در تاریخ قدم بزنید. همین موضوع باعث شده است تا سالانه گردشگران بسیاری به ایران آمده و از این آثار شاهکار دیدن کنند. بناهای تاریخی ایران کم نیستند و روزها زمان نیاز دارید تا از همه‌ی آنها دیدن کنید.

اما در این مقاله قرار است گردشی کوتاه به این آرامگاه داشته باشیم و سپس دروازه ارگ سمنان صحبت کنیم تا بتوانید در روزهای شلوغ سال که همه‌ی شهرهای تاریخی مملو از مسافر هستند بتوانید مقصد دیگری برای سفر پیدا کنید.

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

این آرامگاه در داخل شهر اردبیل و در خیابان شیخ صفی قرار دارد و به این آرامگاه مجموعه خانقاه نیز گفته می‌شود. قدمت این آرامگاه به قرن سیزدهم میلادی برمی‌گردد، زمانی که صفی الدین این استاد بزرگ صوفی و رهبر روحانی، مدرسه عرفانی خود را در اردبیل تاسیس کرد. این مدرسه در مدت زمان کوتاهی نظر افراد بسیاری را جلب کرد و پیروان زیادی به آن پیوستند.

استاد در سال ۱۳۳۴ درگذشت و به دستور نوادگانش آرامگاهی باشکوه برای او ساخته شد. این آرامگاه یکی از منحصربه‌فردترین آثار معماری قرن شانزدهم در زمان شاه اسماعیل اول است. البته این آرامگاه بارها نیاز به مرمت پیدا کرد، یکی از آنها به‌دلیل زلزله‌ای بود که در قرن هجدهم اتفاق افتاد و نوادگان سلسله صفوی تلاش زیادی برای مرمت آن کردند.

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

در حال حاضر این آرامگاه تبدیل به یک زیارتگاه و آثار تاریخی شاهکار با معماری چشمگیر شده است که می‌توان از آن دیدن کرد. آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی دارای یک حیاط بیرونی است که می‌توانید در آن قدم بزنید و ساختارهای به هم پیوسته آن را مشاهده کنید. در آرامگاه می‌توانید از هر طبقه که بخش‌ها و اتاقک‌های تشکیل شده است دیدن کنید. همچنین اگر طرفدار کاشی‌کاری‌های رنگی با نقوش پیچیده و هندسی هستید قطعا از دیدن سایه‌های آبی، فیروزه‌ای، سبز و طلایی این اثر تاریخی شگفت‌زده خواهید شد.

ناگفته نباشد که ساخت و ساز این مجموعه چندین دهه زمان برده است بنابراین تلاش کنید از لحظه لحظه‌ای که در آنجا هستید لذت ببرید. تمام آجرها، سنگ‌بری‌ها، گچ‌کاری، کاشی‌کاری و کنده‌کاری‌های چوبی آن از قرن شانزدهم تا قرن هفدهم زمان برده است.

بخش‌های مهمی که نباید از دست بدهید

مهمترین بخش آرامگاه دروازه اصلی مقبره است که از آنجا وارد می‌شوید. پیش از ورود کمی عقب بایستید و به جزئیات خوش‌نویسی و نقوش آن بیشتر دقت کنید. سپس کمی در باغ و فضای آرام آن قدم بزنید، اگر ابتدای صبح به این صحن بروید می‌توانید دقایق طولانی بسیاری را در آنجا بنشینید و به صدای پرندگان گوش دهید. اما اگر به دنبال رسیدن به سکوتی مطلق و آرامش درونی هستید به جنت سرا بروید. سپس می‌توانید به محل دفن شیخ صفی الدین، مکانی روحانی و معنوی بروید که به آن گنبد الله الله نیز گفته می‌شود. مقبره شاه اسماعیل اول نیز در قسمت کانونی این آرامگاه قرار دارد، همچنین عمارت چینی خانه با رنگ‌های زنده و نقوش چینی، حرم‌خانه آرامگاه با مقبره افراد مختلف مثل رهبران صوفی، گورستان شهدا یا شهیدگاه، چله‌خانه قدیم و جدید، دارالحافظ آرامگاه یا خانه قرآن، دارالحدیث یا خانه حدیث که مکانی برای هدایت مسلمانان بود در این آرامگاه قرار گرفته است.

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

مسیر رسیدن به آرامگاه

اگر مسیرتان از فرودگاه شروع می‌شود یا پس از بازدید قصد رفتن به فرودگاه را دارید با خودرو نزدیک به ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در مسیر خواهید بود. فرودگاه در ۱۱ کیلومتری جنوب شرقی مقبره است. همچنین راه‌آهن اردبیل تنها ۴ کیلومتر تا مقبره فاصله دارد و با حمل و نقل عمومی نیز می‌توانید به آنجا بروید و حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در مسیر باشید.

در انتها باید گفت که در این مقبره نیازی نیست نگران گرسنگی باشید و به این دلیل بازدیدتان را کوتاه کنید زیرا رستوران‌های محلی بسیاری در اطراف آن قرار دارد. اما از چه اثر تاریخی دیگری می‌توانید دیدن کنید که کمتر کسی به سراغ آن می‌رود؟

دروازه ارگ سمنان

شاید سمنان در ابتدا شهری گردشگری به‌نظر نرسد. اما این شهر آثار تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است. مهمترین آن‌ها دروازه ارگ سمنان است. این دروازه در مهمترین میدان شهر قرار گرفته است و در زمان قاجار هنگامی که ناصرالدین شاه برای سفر به مشهد می‌رفت ساخته شده است. در ابتدا دروازه‌ای وجود نداشته و پس از اقامت سه روزه‌ی ناصرالدین شاه دستور ساخت آن صادر شده است.

این دروازه دقیقا مانند باقی آثار تاریخی بخش‌های مهم بسیاری دارد مانند ورودی شمالی با بیش از هفت متر ارتفاع، ورودی جنوبی که در قرینه با ورودی شمالی است و…

دروازه ارگ سمنان دسترسی بسیار خوبی دارد و هنگام بازدید از قلعه پاچنار، خانه طاهری، موزه گرمابه پهنه و دیگر آثار تاریخی می‌توانید از این میدان که از تقاطع دو خیابان‌های آیت الله طالقانی و شیخ فضل الله نوری قرار دارد دیدن کنید.

کد خبر: ۲۷۳٬۵۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha