۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۳
اکسترود پروفیل های اختصاصی در ایران

اکسترود پروفیل های اختصاصی در ایران

اکسترود آلومینیوم عملیاتی است که در طی آن بیلت آلومینیوم در اثر فشار، از داخل یک مقطع خاص یا قالب عبور می‌کند.

به گزارش بازار، اکسترود آلومینیوم عملیاتی است که در طی آن بیلت آلومینیوم در اثر فشار، از داخل یک مقطع خاص یا قالب عبور می‌کند. پس از این، بیلت آلومینیوم شکل قالب را به خودش می‌گیرد. بیلت آلومینیوم یک حجم استوانه‌ای توپر از آلومینیوم است. در تولید پروفیل آلومینیوم در کارخانه‌ اکسترود آلومینیوم از روش اکسترود آلومینیوم مستقیم استفاده می‌شود. در ادامه به کاربرد، معرفی اکسترود آلومینیوم و معرفی یک شرکت اکسترود آلومینیوم معتبر می‌پردازیم.

تاریخچه توسعه‌ اکسترود

صنعت اکسترود آلومینیوم را در سال ۱۸۱۰ با ساخت اولین دستگاه اکستروژن آلومینیوم هیدرولیک ابداع کردند. در ابتدا، از این روش برای تولید لوله‌های سربی استفاده می‌کردند. در حدود سال ۱۸۹۴، دستگاه‌های پرس با قدرت بالا را ساختند. با ساخت این دستگاه، دستیابی به نیروهای فشار، در حد بسیار بالا میسر شد و این‌ گونه لوله‌ آلومینیومی را تولید کردند.

انواع اکسترود آلومینیوم

دو مدل اکستروژن مستقیم و اکستروژن غیرمستقیم وجود دارد؛ این تقسیم‌بندی بر اساس جهت حرکت بیلت و پیستون واردکننده‌ نیروی تعیین‌کننده‌ آن است. در اکستروژن غیرمستقیم، جهت حرکت پیستون و محصول اکستروژن، مخالف یکدیگر است. در واقع بیلت و محفظه‌ بیلت، با هم به سمت قالب ثابت حرکت می‌کنند. برای حرکت بیلت و محفظه با یکدیگر، نیروهای اصطکاک بین آن‌ها کاهش می‌یابد.

اکستروژن مستقیم که به‌طور معمول از آن در کارخانه‌ و شرکت اکسترود آلومینیوم استفاده می‌شود، رایج‌ترین نوع اکستروژن است. در این روش جهت حرکت پیستون و بیلت یکسان است. در این روش، محفظه‌ بیلت، بیلت را به داخل قالب هدایت می‌کند. در واقع بیلت داخل یک محفظه‌ محافظت شده قرار دارد و سپس بیلت به وسیله‌ فشار پیستون، به داخل قالب رانده می‌شود.

اکسترود پروفیل های اختصاصی در ایران

فرایند اکسترود آلومینیوم

ابتدا بیلت مناسب دستگاه را برای تولید پروفیل آلومینیوم، به دمای مناسب تولید می‌رسانند. در طی فرایند اکسترود آلومینیوم، بیلت آلومینیومی در کوره‌ پیش گرم داغ می‌شود. سپس بیلت با فشار فراوان از درون قالب عبور می‌کند. مواد، به‌صورت نیمه مذاب و خمیری مانند از داخل قالب اکستروژن آلومینیوم عبور می‌کنند؛ این‌ گونه شکل پروفیل آلومینیوم را در شرکت اکسترود آلومینیوم می‌سازند. پروفیل آلومینیوم اکسترود شده را به‌صورت دستی یا اتوماتیک از دستگاه بیرون می‌کشند. در صورت انجام عمل به‌صورت اتوماتیک از دستگاه پولر استفاده می‌کنند. آلومینیوم اکسترود شده را بر اساس طول مورد نیاز برش می‌دهند.

وجود نیروهای اصطکاک، باعث افزایش فشار دستگاه پرس اکستروژن آلومینیوم می‌شود. به دلیل وجود اصطکاک تنشی که بین قالب اکستروژن و بیلت به‌وجود می‌آید، باید روان‌سازی بین این دو صورت گیرد. روان‌سازی بین بیلت و قالب را به طریق مختلف انجام می‌دهند. این کار تأثیر به‌سزایی در زمینه‌ کاهش فشار دستگاه و فشار روی قالب دارد. در صورت لزوم، فرایندهایی دیگر روی آن اعمال می‌کنند. این فرایندها مانند ماشین‌ کاری محل سوراخ قرارگیری پیچ یا متصل کردن قطعات مختلف برای ساخت محصول نهایی هستند. این مراحل در کارخانه اکسترود آلومینیوم انجام می‌گیرد. معمولا در فرایند تولید ۱۰ تا ۱۵ درصد طول بیلت انتهای آن محسوب می‌شود. به این قسمت از بیلت آلومینیوم ته بیلت می‌گویند. ته بیلت را در فرایند تولید استفاده نمی‌کنند.

کاربرد اکسترود آلومینیوم

 اکسترودهای آلومینیومی تطبیق‌پذیری زیادی دارند. این تطبیق‌پذیری باعث محبوبیت آن‌ها در صنایعی مانند ساخت‌وساز، خودروسازی، هوافضا، الکترونیک و بسیاری از صنایع دیگر شده است. فرایندهایی مانند عملیات سطح، آنودایز کردن یا رنگ‌آمیزی ممکن است برای بهبود ظاهر و محافظت از آلومینیوم در برابر خوردگی هم انجام گیرد. عملکرد آلومینیوم را می‌توان به‌عنوان رسانای حرارتی استفاده کرد. آلومینیوم دارای خاصیت مغناطیسی نیست؛ به همین دلیل از آن در کاربردهای ولتاژ بالا استفاده می‌کنند. به دلیل همین ویژگی پروفیل اکسترود آلومینیوم، از آن در صنایع الکترونیکی استفاده می‌کنند.

ترک‌خوردگی داخلی

ترک می‌تواند در مرکز پروفیل آلومینیوم اکسترود شده، تولید شود. این ترک امکان گسترش هم دارد. به این پدیده در اکستروژن اصطلاحا مرکز انفجار یا همان مرکز ترک‌خوردگی می‌گویند. این ترک‌ها به دلیل تنش هیدرواستاتیک کششی است که در مرکز ناحیه‌ تغییر شکل در قالب وجود دارد. با بزرگ بودن زاویه‌ موادخور قالب شرکت اکسترود آلومینیوم، تغییر شکل ناهمگن‌تر اتفاق می‌افتد. برای آنکه بخواهیم مقدار تغییر شکل بیشتری را تجربه کنیم، باید سطح تماس را بالا ببریم؛ پس با کاهش زاویه‌ موادخور به‌ ناچار باید عمق موادخورها و همین‌طور طول سطح تماس بیلت با قالب را افزایش دهیم.

اکسترود پروفیل های اختصاصی در ایران

اکسترود آلومینیوم صاناکو

تولید محصولات آلومینیومی و پروفیل‌ اختصاصی آلومینیوم باید به روش خاص و با حضور متخصصین ویژه انجام گیرد. این فرایند نیازمند المان‌های فنی و ظرافت‌های خاص هم هست. شرکت اکسترود آلومینیوم صاناکو با عملیاتی‌کردن اصول مهندسی فروش در تولید و عرضه پروفیل‌های آلومینیومی، گامی در بهبود کیفیت تولید پروفیل‌های اکستروژن برداشته است. کارخانه‌ اکسترود آلومینیوم صاناکو با همکاری اساتید و نخبگان دانشگاهی به کم کردن فاصله‌ بین علم و تولید کمک شایانی کرده است. مشتریان با اعتماد به این شرکت بدون نیاز به‌صرف وقت و هزینه می‌توانند پروفیل آلومینیوم خود را با سطح مقطع موردنظرشان به‌دست آورند. بیمه و هماهنگی‌های ارسال نیز توسط شرکت صاناکو انجام می‌گیرد تا مشتریان با خیالی آسوده به ثبت سفارش خود بپردازند.

کد خبر: ۲۷۳٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha