۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
نقش بی بدیل نظارتی و قانون گذاری مجلس شورای اسلامی در رفع چالش ها و مشکلات بخش کشاورزی
در گفت و گو با بازار عنوان شد؛

نقش بی بدیل نظارتی و قانون گذاری مجلس شورای اسلامی در رفع چالش ها و مشکلات بخش کشاورزی

تبریز- فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بر نقش بی بدیل نظارتی و قانون گذاری مجلس شورای اسلامی در رفع چالش ها و مشکلات بخش کشاورزی این استان تاکید کرد.

اکبر فتحی در گفت و گو با خبرنگار بازار، ناکارآمدی بازرگانی محصولات کشاورزی را یکی از چالش‌های اساسی بخش کشاورزی دانست و گفت: اگر ما بتوانیم بازرگانی محصولات کشاورزی را درست هدایت کنیم، مشکلات تولید و کم بودن بهره وری در این حوزه قابل حل خواهد بود.

باید بازرگانی محصولات کشاورزی به درستی طراحی، اجرا و با قوانین درست پیش رود

وی افزود: زمانی می توان محصولات کشاورزی را با قیمت مناسب به فروش رساند و چالش های موجود در این زمینه را رفع کرد که بازرگانی محصولات کشاورزی به درستی طراحی، اجرا و با قوانین درست پیش رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: به طور مثال مشاهده می شود یکسال میزان تولید سیب زمینی متناسب با نیاز بازار نیست و زیاد است و سال دیگر پیاز یا گوجه فرنگی و ... که حل این مسائل نیازمند این است که مجلس شورای اسلامی بر اجرای قوانین موجود نظارت کند و در حوزه ترمیم قوانین نیز ورود پیدا کند.

فتحی بیان کرد: بهره وری آب در بخش کشاورزی پایین است و یا به عبارتی دیگر کارایی مصرف آب کشاورزی براساس تولید پایین است که این موضوع ناشی از این است که ایجاد شبکه‌های آبیاری و سیستم های نوین تقاضامحور است در شرایط فعلی کشاورز باید درخواست کند تا از محل کمک‌های فنی در اجرای سیستم های نوین آبیاری کمک شود.

وی با بیان اینکه ما در بخش کشاورزی نظام بهره برداری مشخص نداریم، این نظام بهره برداری در دولت‌های مختلف تعاریف متفاوتی پیدا کرده است ادامه داد: قانون ارث نیز باعث خرد شدن اراضی کشاورزی شده است که این موضوع در اقتصاد و قیمت تمام شده محصولات اثر می‌گذارد.

علل ورود نکردن فارغ التحصیلان در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی به علل ورود نکردن فارغ التحصیلان در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: قانون نظام جامع گلخانه و قانون نظام جامع دامپروری وجود دارد و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی به صورت مدیران فنی در گلخانه ها و دامپروری ها فعالیت دارند. در قانون نظام جامع گلخانه پیش بینی شده است که هر گلخانه به تناسب حجم گلخانه باید مدیر فنی داشته باشد. این در حالیست که قسمت عمده ای از فعالیت های بخش کشاورزی یعنی حدود ۹۰ درصد مربوط به باغبانی و زراعت است که برای آنها نظام جامع نداریم. باید قوانینی وجود داشته باشد که الزام کند کارشناسان فنی در باغ ها و مزارع حضور داشته باشند. در حال حاضر از محل سهم بری تولید از دانش قراردادهایی با کشاورزان منعقد می شود و کارشناسان راهنمایی های لازم را انجام می دهند که چون الزامی وجود ندارد، باید قوانینی وضع شود تا چالش های موجود در این زمینه رفع شود.

باید سیاست های تشویقی و قوانینی باشد تا کشاورز رغبت به اصلاح الگوی کشت داشته باشد

فتحی با اشاره به اینکه تغییر الگوی کشت توصیه ای است تاکید کرد: باید سیاست های تشویقی و قوانینی باشد تا کشاورز رغبت به اصلاح الگوی کشت داشته باشد. مثلا با اعمال سیاست های تشویقی نظیر یارانه پنهان و یارانه ای که در پایان زنجیره تولید داده شود می توان کشاورز را برای انجام این کار تشویق کرد.

نقش قانون انتزاع در حوزه تنظیم بازار کشاورزی

وی به نقش قانون انتزاع در حوزه تنظیم بازار یا بازرگانی محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: متاسفانه این قانون به طور کامل اجرا نشد و امکاناتی که باید به وزارت جهاد کشاورزی ارائه می شد، صورت نگرفت. بخش نظارتی مجلس شورای اسلامی در این حوزه کارنامه موفقی نداشت و نتوانستند به شکل کامل با منابع منفک کنند و به وزارت جهاد کشاورزی بدهند.

فتحی اظهار کرد: زمانی کارآمدی بازرگانی محصولات کشاورزی وجود دارد که از محل و مبدا تولید تا سفره مردم شروع شود و وظایفی برای تشکل هایی مثل تعاون روستایی تعریف شود که این نهادها ضمن تامین نهاده، در فروش محصولات کشاورزی نیز نقش داشته باشند،

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها باید در حوزه تامین مکان برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی وظیفه مند شوند گفت: در حال حاضر برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی جایگاهی دیده نشده است و نیاز است از طریق تشکل‌هایی مثل تعاون روستایی، بازرگانی محصولات کشاورزی که هم به سود کشاورز و هم مصرف کننده محصولات است بهبود یابد.

۱۵ درصد منابع بانک ها باید به بخش کشاورزی اختصاص یابد در حالیکه به جز بانک کشاورزی، ۶ تا ۷ درصد بانک ها به کشاورزی اختصاص پیدا می کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: ۱۵ درصد منابع بانک ها باید به بخش کشاورزی اختصاص یابد در حالیکه به جز بانک کشاورزی، ۶ تا ۷ درصد بانک ها به کشاورزی اختصاص پیدا می کند.

فتحی به نقش نظارتی مجلس در بخش مصرف اشاره کرد و افزود: باید توجه شود که وزرات نیرو تعرفه را بر چه اساسی در نظر می گیرد، گلخانه داران از قیمت آب کشاورزی در گلخانه ها گله مند هستند و می‌گویند با اینکه کشاورزی را از سنتی به صنعتی تبدیل کردند و بهره وری آب را نیز بالا برده اند به جای تشویق تنبیه می شوند. وضع قوانین و نظارت بر قوانین موجود در این حوزه ها می تواند بخشی از چالش ها در این حوزه را رفع کند.

وی بیان کرد: باید با وضع قوانین، منابعی به بخش کشاورزی از طریق کمک های فنی اعتباری و اعتبارات عمرانی استانی و ملی تزریق شود تا بسترسازی برای تولید محصولات کشاورزی تقویت شود.

فتحی گفت: در چند سال اخیر با صنعتی شدن کشاورزی و احداث گلخانه ها رغبت جوانان برای ورود به بخش کشاورزی افزایش یافته است.

کد خبر: ۲۷۳٬۳۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha