۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
احتمال افزایش قیمت جهانی غلات در سال جاری میلادی| کمبودی در حوزه غلات در کشور نداریم
بازار بررسی می کند؛

احتمال افزایش قیمت جهانی غلات در سال جاری میلادی| کمبودی در حوزه غلات در کشور نداریم

در حالیکه احتمال می رود در سال جاری قیمت جهانی غلات افزایش یابد، رئیس هیات مدیره انجمن غلات ایران می گوید: با توجه به موجودی انبارها مشکل خاصی در خصوص گندم، جو دامی، ذرت و روغن خام مشاهده نمی شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: از آنجایی که جمعیت جهان همچنان در حال رشد است و تا سال ۲۰۳۰ به ۸.۵ میلیارد نفر می رسد، پیش بینی می شود تقاضا برای غلات، به ویژه محصولات اصلی مانند گندم، برنج، سویا و ذرت به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

بر اساس گزارش های منتشر شده، سازمان ملل متحد در حال حاضر انتظار دارد استفاده از غلات درشت در سال زراعی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ به ۱.۵ میلیارد تن برسد که ۱.۱ میلیون کمتر از میزان پیش بینی شده است با این وجود این میزان نسبت به سال زراعی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ به اندازه ۱.۲ درصد بیشتر است.

طبق گزارشات جهانی رویداد آب و هوایی ال نینو که در حال حاضر در حال انجام است، یک خطر کلیدی برای بازده غلات در برخی مناطق از جمله در برزیل است

طبق گزارشات جهانی رویداد آب و هوایی ال نینو که در حال حاضر در حال انجام است، یک خطر کلیدی برای بازده غلات در برخی مناطق از جمله در برزیل است. در واقع مشخصه پدیده ال. نینو گرمای غیرعادی سطح دریا (SST) در اقیانوس آرام جنوبی است که بارندگی ناهموار و دماهای بالاتر را به آمریکای جنوبی می آورد. با این حال، گرمای غیرعادی SST در جنوب اقیانوس آرام در حال کاهش است. به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده، ۷۳ درصد احتمال دارد که SST بین آوریل تا ژوئن ۲۰۲۴ به فاز خنثی برگردد. این امر می تواند خطرات آب و هوایی را برای عملکرد ذرت برزیل در سال زراعی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ کاهش دهد.

از سوی دیگر پدیده‌ آب‌ و هوای ال نینو و همچنین با الگوهای آب ‌و هوای تغییر یافته در سایر نقاط کره زمین نیز ارتباط دارند. همه اینها پتانسیل هدایت بازارهای جهانی غلات و دانه های روغنی را دارد که ذاتاً قیمت هایی را که در دروازه مزرعه به دست می آید فیلتر می کند. به طوری که تحلیلگران معتقدند ممکن است به دلیل مازاد غلات و دانه ‌های روغنی استرالیا، فشاری بر قیمت ‌ها تا سال ۲۰۲۵ وارد شود. گفته می شود، خشکسالی در آمریکای جنوبی این پتانسیل را دارد که در پایان سال ۲۰۲۴ یک جهش صعودی به بازار وارد کند و قیمت غلات را افزایش دهد.

کمبودی در حوزه گندم و ذرت در کشور نداریم

در حالی افزایش تقاضا و به تبع افزایش قیمت جهانی غلات در سال ۲۰۲۴ پیش بینی می شود که به گفته رئیس هیات مدیره انجمن غلات ایران، در حال حاضر هیچ کمبودی در خصوص گندم، جو دامی و ذرت در کشور نداریم.

زرگران رئیس هیات مدیره انجمن غلات ایران: با توجه به موجودی انبارها مشکل خاصی در خصوص گندم، جو دامی، ذرت و روغن خام مشاهده نمی شود و در زمینه کنجاله هم به رغم مشکلات اواخر تابستان و افزایش قیمت، مشکل خاصی وجود ندارد

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی انجمن غلات ایران، کاوه زرگران رئیس هیات مدیره انجمن غلات ایران می گوید: با توجه به موجودی انبارها مشکل خاصی در خصوص گندم، جو دامی، ذرت و روغن خام مشاهده نمی شود و در زمینه کنجاله هم به رغم مشکلات اواخر تابستان و افزایش قیمت، مشکل خاصی وجود ندارد.

زرگران افزود: در طول سه ماهه اخیر عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تأمین کالاهای اساسی مناسب بوده، اگرچه انتقاداتی نسبت به سیاست گذاری ‌های کلان وجود دارد. وی همچنین افزایش قیمت کنجاله را موجب تضعیف صنعت روغن کشی برشمرد و خاطرنشان کرد: آفت بازار کنجاله این است که شرایط فعلی به نابودی صنعت روغن‌ کشی خواهد انجامید.

کیفیت جو دامی موجود در انبارها کیفیت مطلوبی ندارد
زرگران همچنین با اشاره به موجودی جو دامی در ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام تأکید کرد: امروز از نظر کمیت مشکلی وجود ندارد، اما با توجه به این که دولت در حال مدیریت نامحسوس در راستای به فروش رفتن ذخایر دو سال قبل پشتیبانی امور دام است و اجازه واردات به بخش خصوصی نمی‌ دهد، قطعاً موجودی انبارها کیفیت مطلوبی ندارد.
رئیس هیأت مدیره انجمن غلات ایران افزود: در حوزه روغن خام شرایط بحرانی وجود ندارد، اما با توجه به سیاست دولت مبنی بر ممنوعیت واردات روغن آفتابگردان، زیر ساخت‌ های ۳ تا ۴ سال گذشته که در مسیر دریای خزر میان ایران و روسیه ایجاد شده بود، تضعیف شد و کشتی ‌های زیادی که از سایر کشورها جذب شده و در دریای خزر مستقر شده بودند، پس از وضع این قانون، دریای خزر را ترک کردند، به‌ طوری که امروز از نظر حمل و نقل در حوزه روغن آفتابگردان توانمندی گذشته وجود ندارد.
وی همچنین متذکر شد: به ‌طور کلی تا پایان ماه مبارک رمضان کشور مشکلی در خصوص تأمین کالاهای اساسی نخواهد داشت.

گفتنی است طبق آمارهای سازمان فائو یک و نیم درصد از کل ذخایر غلات جهان به ایران اختصاص دارد. از سوی دیگر طبق داده های سازمان فائو ایران در جایگاه هشتم ذخایر دنیا جای دارد. این در حالی است که کشورها «چین، هند، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، اوکراین، روسیه و برزیل» نیز پیش از ایران در جایگاه اول تا هفتم ذخایر غلات دنیا جای دارند.

کد خبر: ۲۷۳٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایمان US ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      1 0
      انگار قیمت خرید گندم را واسطه ها تایین کردند،چون در نهایت به نفع آنهاست!!!! از الان گندم را دلالان ،مرغداریها،دام ،طیور دارندگان و...پیش خرید کرده اند کیلویی25هزار تومان،مگر کشاورزی احمق باشد که گندم به دولت بدهد،پس پیش بینی شما حتما و حتما غلط از آب در خواهد آمد مگر اینکه دولت نرخ گندم را اصلاح کند.