۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
اقدام جدید اجاره ملک به خارجی ها؛ اتباع مجاز از یک واحد مسکونی به صورت چند خانواری استفاده نکنند!
«بازار» به طور اختصاصی گزارش می دهد

اقدام جدید اجاره ملک به خارجی ها؛ اتباع مجاز از یک واحد مسکونی به صورت چند خانواری استفاده نکنند!

اتحادیه مشاوران املاک در تازه ترین اطلاعیه خود به دفاتر مشاور املاک اعلام کرده است که از اجاره خانه به اتباع غیر مجاز خودداری و تنظیم قرارداد برای اتباع غیر مجاز ممنوع است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: علیرغم اینکه هنوز به فصل نقل و انتقالات چند ماهی فرصت باقی مانده است اتحادیه مشاوران املاک در تازه ترین اطلاعیه خود به اعضا و دفاتر مشاوران املاک هشدار داده است که از اجاره خانه به اتباع غیر مجاز خودداری کنند و تنظیم قرارداد برای اتباع غیر مجاز ممنوع است.

در این اطلاعیه جدید که دارای مفاد شش گانه بوده و به امضای کیانوش گودرزی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران رسیده است مشخص شده است که ورود اتباع غیر مجاز خارجی با تعداد بالا به کشور این موضوع به فصل نقل و انتقالات هیچ ارتباطی نداشته و ظاهرا اجاره مسکن به اتباع خارجی غیر مجاز به خصوص افغانستانی ها به یک معضل بزرگ در پایتخت تبدیل شده است که این اتحادیه را مجبور به واکنش و دادن اطلاعیه در ماه های غیر از فصل نقل و انتقالات کرده است.

از اجاره خانه و هر گونه ملک به اتباع غیر مجاز جدا جلوگیری به عمل آمده و تنظیم قرارداد مسکن برای اتباع غیر مجاز ممنوع است

در بخش نخست این اطلاعیه آمده است: از اجاره خانه و هر گونه ملک به اتباع غیر مجاز جدا جلوگیری به عمل آمده و تنظیم قرارداد مسکن برای اتباع غیر مجاز ممنوع است.

از موجر و مستاجر هنگام عقد مبایعه نامه تعهد اخذ شود که اتباع مجاز از یک واحد مسکونی به صورت چند خانواری استفاده نکنند.

از موجر و مستاجر تعهد اخذ شود که به هیچ وجه اتباع مجاز برای اتباع غیر مجاز واحد مسکونی اجاره نکرده و همچنین اشخاص ایرانی برای اتباع غیر مجاز واحد مسکونی اجاره نکنند

در بخش سوم این اطلاعیه آمده است: از موجر و مستاجر تعهد اخذ شود که به هیچ وجه اتباع مجاز برای اتباع غیر مجاز واحد مسکونی اجاره نکرده و همچنین اشخاص ایرانی برای اتباع غیر مجاز واحد مسکونی اجاره نکنند.

عدم تنظیم قرارداد مسکن برای اتباع مجاز که مجرد باشند نیز ممنوع است و مشاوران املاک به این نکته دقت و توجه کنند.

املاکی ها از تنظیم قرارداد چند ملک مسکونی برای یک تبعه خارجی مجاز ممانعت کنند. به عبارتی هر تبعه خارجی مجاز است فقط یک ملک مسکونی اجاره کند

املاکی ها دقت کنند که از تنظیم قرارداد چند ملک مسکونی برای یک تبعه خارجی مجاز ممانعت کنند. به عبارتی هر تبعه خارجی مجاز است فقط یک ملک مسکونی اجاره کند.

تنظیم قرارداد مسکن برای اتباع مجاز که دارای مدرک اقامتی از سایر استان های کشور می باشند ممنوع است. بنابراین قرارداد هر گونه واحد مسکونی برای اتباع مجاز سایر استان ها ممنوع است.

در این اطلاعیه به مشاوران املاک متذکر شده است که مدارک شناسایی اتباع مجاز عبارت از کارت آمایش ۱۷ از استان تهران، دارندگان گذرنامه های خانواری و اقامتی با تاریخ اعتبار ممهور به مهر ادارات پلیس مهاجرت و گذرنامه در استان تهران، دارندگان برگه های تردد غیر حمایتی، دارندگان برگه های سرشماری معتبر از استان تهران شامل بازشماری، حمایت تحصیلی، اشتغال و واکسیناسیون است.

گذرنامه های دارای رویداد نوع B (سیاحتی) نیز مدرک اقامتی محسوب نمی شود

لازم به ذکر است گذرنامه های دارای رویداد نوع B (سیاحتی) نیز مدرک اقامتی محسوب نمی شود.

در پایان این ابلاغیه اتحادیه املاک متذکر شده است که در صورت عدم رعایت موضوعات فوق الذکر با خاطیان و متخلفان وفق ضوابط و مقررات برخورد خواهد شد.

اگر چه حضور افغان ها در بازار اجاره بهای مسکن موضوع تازه ای نیست اما در سال های اخیر و بعد از بر سر کار آمدن طالبان به یک موضوع نگران کننده برای بازار اجاره بهای مسکن کشور تبدیل شده است.

نکته ای که حائز اهمیت است این است که برخی از اتباع خارجی به خصوص افغانستانی ها در مناطق کم تر برخوردار به لحاظ قیمتی واحدهای مسکونی را اجاره می کنند و اتفاقا پول پیش های بالایی هم در اختیار موجران قرار می دهند.

املاکی ها: برخی از موجران به محض اینکه مستاجری با تبعه خارجی به خصوص افغانستانی برای ملک آنها معرفی می شود با دریافت پول پیش ولو به نام فردی ایرانی آن ملک را در اختیار آن تبعه خارجی قرار می دهد

احمد زینال زاده یکی از املاکی های فعال در تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با تایید اینکه این روزها تعداد افغانستانی هایی که به دنبال ملک برای اجاره می گردند زیاد شده است گفت: برای موجران شاید تفاوتی به لحاظ دریافت اجاره خانه وجود نداشته باشد و همین مساله باعث شده تا برخی از موجران به محض اینکه مستاجری با تبعه خارجی به خصوص افغانستانی برای ملک آنها معرفی می شود با دریافت پول پیش ولو به نام فردی ایرانی آن ملک را در اختیار آن تبعه خارجی قرار می دهد.

بر اساس این گزارش، آنطور که در بازار مسکن در چند ماه گذشته شاهد آن بودیم این بوده است که برخی اتباع خارجی و افغانستانی ها با اجاره ملکی با نام افراد ایرانی اقدام به اجاره ملک می کنند. اما برخی از این اتباع نیز با شماره گذرنامه مالکان را به اجاره ملک مورد نظر ترغیب می کنند.

مهرداد محمدی فعال و مشاور املاک منطقه ۱۶ نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار گفت: در چند ماه اخیر به شکل وحشتناکی تعداد مراجعه کنندگان افغانستانی برای اجاره مسکن بالا رفته است.

اغلب اتباع خارجی و تبعه افغان به پول پیش تمایل دارند. آنها می گویند پول پیش از ما خانه از شما

وی در پاسخ به این پرسش که اتباع افغانستانی بیشتر به دادن اجاره خانه تمایل دارند یا اینکه به پرداخت ودیعه و پول پیش؟ ادامه داد: اغلب اتباع خارجی و تبعه افغان به پول پیش تمایل دارند. آنها می گویند پول پیش از ما خانه از شما.

وقتی اتباع خارجی که قانونی به ایران آمده اند و حتی برخی از آنها در ایران ازدواج کرده اند و فرزند دارند چرا باید اجاره دادن غیر قانونی باشد؟

این فعال و مشاور املاک در پاسخ به این پرسش که آیا اجاره دادن ملک به اتباع خارجی غیر قانونی است؟ اظهار داشت: به هیچ وجه. چرا باید غیر قانونی باشد؟ مگر این موضوع، تازگی دارد که بگوییم غیر قانونی است؟ وقتی اتباع خارجی که قانونی به ایران آمده اند و حتی برخی از آنها در ایران ازدواج کرده اند و فرزند دارند چرا باید اجاره دادن غیر قانونی باشد؟

وی افزود: نکته ای که در مورد این موضوع باید اذعان شود این است که شاید چون این روزها تعداد ورود اتباع افغان به ایران زیاد شده است تا حدودی به این موضوع واکنش نشان داده می شود چرا که سال های سال است که اتباع افغان مشتریان املاک برای اجاره ملک هستند.

تقاضا برای اجاره ملک با آغاز فصل نقل و انتقالات مسکن افزایش خواهد یافت چرا که اتباع افغانستانی هم با برآورده کردن پیشنهاد مالکان یک متقاضی بالقوه محسوب می شوند

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد این هجوم افغان ها به ایران تقاضا برای اجاره مسکن را بالا ببرد؟ تاکید کرد: قطعا همینطور است. تقاضا برای اجاره ملک با آغاز فصل نقل و انتقالات مسکن افزایش خواهد یافت چرا که اتباع افغانستانی هم با برآورده کردن پیشنهاد مالکان یک متقاضی بالقوه محسوب می شوند.

کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز با اشاره به اینکه از تنظیم قرارداد اجاره خانه و هر گونه ملک برای اتباع غیرمجاز جلوگیری می‌شود و تنظیم قرارداد مسکن برای اتباع غیرمجاز ممنوع است توصیه کرد هنگام عقد قرارداد از موجر و مستاجر تعهد اخذ شود که اتباع مجاز از یک واحد مسکونی به صورت چند خانواری استفاده نکنند.

گودرزی: تنظیم قرارداد مسکن برای اتباع غیرمجاز ممنوع است و هنگام عقد قرارداد از موجر و مستاجر تعهد اخذ شود که اتباع مجاز از یک واحد مسکونی به صورت چند خانواری استفاده نکنند

او می گوید: همچنین باید از موجر و مستاجر تعهد اخذ شود که به هیچ وجه اتباع مجاز برای اتباع غیر مجاز واحد مسکونی اجاره نکرده و همچنین اشخاص ایرانی برای اتباع غیر مجاز واحد مسکونی اجاره نکنند.

گودرزی یادآور شد: تنظیم قرارداد مسکن برای اتباع مجاز که مجرد باشند نیز ممنوع است و مشاوران املاک به این نکته دقت و توجه کنند.

نکته ای که برخی از املاکی ها در گفتگو با خبرنگار «بازار» به آن اشاره می کنند این است که برخی اتباع افغان با اجاره یک ملک و مجددا آن ملک را به اتباع افغان و همشهریان خود اجاره می دهند و به نوعی هزینه زندگی خود را در آن واحد مسکونی رایگان می کنند.

این موضوع به شدت در بازار اجاره مسکن رایج و تا حدود زیادی نگران کننده است و به نظر می رسد این بخشنامه جدید بتواند تا حدودی از میزان این به هم ریختگی اجاره مسکن به اتباع خارجی و به خصوص افغانستانی جلوگیری کند.

اطلاعیه جدید اجاره ملک به خارجی ها؛ اتباع مجاز از یک واحد مسکونی به صورت چند خانواری استفاده نکنند!

اطلاعیه جدید اجاره ملک به خارجی ها؛ اتباع مجاز از یک واحد مسکونی به صورت چند خانواری استفاده نکنند!

کد خبر: ۲۷۳٬۳۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      1 0
      خدا خیرش بده اونی که این تصمیم رو گرفته تهران شده افغانستان