۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
رشد نقدینگی متفاوتی در اقتصاد نهفته است؟| تاثیر تدابیر دولتی، بیشتر از ریسکهای سیاسی در بورس
بازار گزارش می دهد؛

رشد نقدینگی متفاوتی در اقتصاد نهفته است؟| تاثیر تدابیر دولتی، بیشتر از ریسکهای سیاسی در بورس

با خالی شدن یکباره بازار از تقاضا، افت سریع تجربه می شود.در واقع این یک سیاست آشکار از سوی بانک مرکزی برای کنترل نرخ تورم و شاید نرخ ارز است و نشان می‌دهد که رشد نقدینگی متفاوتی در اقتصاد نهفته است.

بازار؛ گروه بورس: نبود پول در همه ی بازارها مشهود است و در بازار سهام کاملا این موضوع به چشم می‌آید. علی رغم حاکم شدن تورم انتظاری، نبود پول در بازارها منجر به خالی شدن یکباره تقاضا می‌شود و اصلاح‌های سریع شکل می‌گیرد.

در مجموع سبک سیاست‌گذاری اقتصادی دولت در ماه های گذشته به گونه ای بوده که نوسان‌ها سریع رخ داده است. برای نمونه دولت تلاش می کند دلار از یک نرخی بالاتر نرود، بعد اگر سقف مورد نظر شکست بخورد قیمت با شتاب بالا می رود و شتاب به قدری زیاد می‌شود که به اصلاح بازار دلار اشباع خرید می شود. سپس با خالی شدن یکباره ی بازار از تقاضا، افت سریع تجربه می شود. در واقع این یک سیاست آشکار از سوی بانک مرکزی برای کنترل نرخ تورم و شاید نرخ ارز است و نشان می‌دهد که رشد نقدینگی متفاوتی نهفته است و احتمالا تغییرات جدی در بازار سهم رخ دهد.

در حال حاضر بازار بیش از آرامش و ریسک سیاسی به امنیت و آرامش اقتصادی نیاز است که تحت تاثیر ریسک‌های کلان خواهد بود اما حداقل تجربه مدت اخیر بازار به ما نشان داد که اثر ریسک سیاسی شاید یکی دو روز باشد اما تصمیمات دولت تا مدت‌ها اثرات منفی خود را در بازار خواهد گذاشت، نمونه ای از سیاست های اقتصادی چند وقت اخیر انتشار اوراق ۳۰ درصدی، ثبت نام برای خودروهای وارداتی و... بوده است.

علیرضا سادات معتقد است که بازار زیر تیغ سیاستگذار قرار دارد در واقع از تجدید ارزیابی، تسعیر ارز، تعادل قیمت دلار در بازار خبری نبود که بخشی به واسطه تحولات سیاسی و ریسک‌های تصمیم سازی بازارساز بود که مانع از مثبت شدن جو بازار برای انجام برخی اقدامات در بازار سهام بود. از طرف دیگر گزارش‌ها هم زیر فشار خبرهای منفی پالایشی قرار داشت

بسیاری از فعالان بازار معتقدند تا چراغ سبز روشنی از سمت دولت برای بازار ارسال نشود فضای فعلی ادامه می یابد و نه رشد عجیبی و نه افت آنچنانی دارد و کوچکترها در معامله بازار سهام مورد توجه خواهد بود.

بازار ارزنده است ولی خریدار ندارد و اکثر سهم ها در محدوده ی قیمتی قرار دارند که انتظار افت قابل توجه وجود ندارد. در واقع به نوعی می توان گفت به همین دلیل نبود نقدینگی علی‌رغم در کف بودن قیمت اکثر سهم‌ها، فعلا چشم‌انداز حرکتی بورس مشخص نیست.

در حال حاضر می‌توان انتظار یک موج بلند و قوی را در بازار انتظار داشت اما برگشت به تجدید ارزیابی، تسعیر ارز و رشد دلار، گزارش و ارزندگی شرکت‌ها و در نهایت لیدر محوری بستگی دارد.

علیرضا سادات کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه هفته های گذشته دقیقاً عوامل زیر تیغ سیاستگذار بودند، گفت: در واقع از تجدید ارزیابی، تسعیر ارز، تعادل قیمت دلار در بازار خبری نبود که بخشی به واسطه تحولات سیاسی و ریسک‌های تصمیم سازی بازارساز بود که مانع از مثبت شدن جو بازار برای انجام برخی اقدامات در بازار سهام بود. از طرف دیگر گزارش‌ها هم زیر فشار خبرهای منفی پالایشی قرار داشت و تاکنون لیدری بازار هم موقتی و اثری نوسانی در شاخص داشته است.

او با نگاهی به تبعات ادامه سیاست بانک مرکزی برای انتشار اوراق با نرخ بالا، تصریح کرد: خبر افزایش نرخ سود دو موج دارد؛ یک موج ابتدایی با اثر روانی که یک سیگنال منفی قوی از سوی سیاستگذار به بازار ارائه شد و موج دوم موج واقعی و اثرات واقعی این جریان است که در اجرا و اثرگذاری واقعی این مصوبه در بازار صحبت می‌کند. اعتماد و تورم انتظاری دو حلقه مفقوده این ماجراست. کما اینکه در سال‌های گذشته نیز این موضوع امتحان شده و نتیجه آن مشخص بوده است.

او افزود: از یک سو خوشبینی نرخ ارز و احتمال افزایش نرخ دلار نیما و قرار گرفتن بازار در قیمت‌ها و فضای حداقلی یک طرف قرار دارد. در سوی دیگر تحولات سیاسی و ریسک‌های آن و همچنین جریان نقدینگی بازار را سردرگم کرده و در وزن کشی این جریان ها فعلاً مسیر بازار و واکنش آن خیلی جذاب نبوده و انرژی عجیبی را از بازار گرفته است.

بازی برخی تک سهم‌ها با محوریت اخبار

هفته پیش رگه‌هایی از رفتار مثبت در برخی از نمادها به چشم می‌خورد که معتقدیم بازی برخی تک سهم‌ها با محوریت اخبار و اطلاعات خاص و همچنین یاری گرفتن از کدال کمی نمایان بود و در سوی دیگر دسته دیگری از سهم ها که افت قابل ملاحظه‌ای در این مدت داشتند نیز مورد توجه هستند.

به گفته پویان مظفری در روزهای باقیمانده تا انتهای سال احتمالاً موج تحولات سیاسی کمرنگ‌تر و توجه به تحولات اقتصادی بیشتر می‌شود

نکته مهم ماجرای بازار در این روزها این است که جریان خروجی پول از صندوق‌های ثابت باید کنترل شود تا بازار فضای آرامش در سهم‌های بزرگ را ببیند و بتواند تصمیم گیری قطعی‌تر و بهتری بگیرد.

پویان مظفری کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در روزهای باقیمانده تا انتهای سال احتمالاً موج تحولات سیاسی کمرنگ‌تر و توجه به تحولات اقتصادی بیشتر می‌شود، گفت: جریان ثبت نام خودرو همیشه برای مدتی بازار را درگیر کرده و به نظر دولت هم به خوبی به این موضوع واقف است و طی این چند هفته آخر سال قصد بازی با جریان نقدینگی را داشته تا هرجور شده او را سرگرم کند تا از سرریز به سایر بازارها جلوگیری کند.

او با بیان اینکه فعلا سرمایه گذاران سراغ سهم‌های بزرگ نمی‌تواند بروند، تصریح کرد: به نظر جریان پول بیشتر سراغ سهم‌های کوچک یا نوسان‌گیری‌های خاص حرکت خواهد کرد. هرچند یک سلسله عوامل و اتفاقات در حال وقوع است که می‌تواند برای بازار اتفاق و رویداد مثبتی بوده و برگشت از برخی تصمیمات دولت او را در فضای بهتری قرار می‌دهد که نمونه آن را در خبرهای پالایشی و احتمالاً کمی خودرویی شاهد خواهیم بود.

به گزارش بازار، از هفته‌های بعد با آرام‌تر شدن جو خبرها و احتمالاً آتش بس در نرخ ۳۰ درصد تحرکات بازار بیشتر شده و با گزارش‌های ماهانه پتانسیل سود امسال شرکت‌ها مشخص شده و می‌تواند دوباره جنب و جوش بازار را بیشتر کند. از طرف دیگر بخش صنعت نیز در پاییز امسال تورم فصلی ۲.۳ درصد را ثبت کرده، در حالی که در تابستان ۷.۱ درصد و در بهار امسال ۹.۳ درصد بوده است. تورم نقطه به نقطه این بخش از ۳۷.۶ درصد در تابستان امسال به ۳۵ درصد در پاییز کاهش یافته است. در مقابل اما تورم سالیانه بخش صنعت از ۲۹.۲ درصد به ۳۱.۹ درصد در پاییز رسیده است و این نشانه ادامه روند تورمی با نوسانات متفاوت است. بنابراین اثر این تغییرات در بورس نمایان خواهد شد.

کد خبر: ۲۷۳٬۲۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha