۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
تداوم گرانفروشی برخی ایرلاین‌ها

تداوم گرانفروشی برخی ایرلاین‌ها

در حالی ۱۳ روز از وعده برخورد با ایرلاین‌های گرانفروشی می‌گذرد که سازمان هواپیمایی کشوری در مقابل تخلف آشکار شرکت‌های هواپیمایی به یک تماشاچی تبدیل شده است.

به گزارش بازار، ۱۳ روز قبل محمد محمدی‌بخش وعده برخورد با شرکت‌های گرانفروشی بلیت هواپیما را داد. وی در این‌باره گفته بود: پس از ابلاغ رای دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو مصوبه ستاد تنظیم بازار، نامه ای مبنی بر اعمال ماده ۹۱ قانون برای رای دیوان عدالت اداری ارسال شد. رییس دیوان عدالت اداری اعلام کرد که فعلاً رای متوقف و به جلسه کارشناسی موکول شود.

وی افزود: در جلسه شورای عالی هواپیمایی نیز مصوب شد همه شرکت‌های هواپیمایی ملزم به رعایت سقف ابلاغی سازمان هواپیمایی کشوری تا زمان تعیین تکلیف رای دیوان هستند.

وی با تاکید بر این‌که ایرلاین‌هایی که سقف نرخ های ابلاغ شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری را رعایت نکنند با برخورد قانونی مواجه می شوند، ‌ افزود: با آن دسته از افراد سودجو یا پلتفرم هایی که با توجه به شرایط موجود در حال سوء‌استفاده هستند، برخوردی شدیدتر می شود و حتی لغو امتیاز در انتظار آنها خواهد بود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این‌که افزایش قیمت ها باید با تصویب شورای عالی هواپیمایی باشد تا ماهیت قانونی داشته باشد، یادآور شد: مگر این‌که بر اساس رای دیوان عدالت اداری، متنوع‌سازی نرخ انجام شود که در این صورت باز هم شورای عالی هواپیمایی نظر کارشناسی خود را اعلام می‌کند تا شاهد رهاشدگی در خصوص نرخ بلیت هواپیما نباشیم.

محمدی بخش گفت: اجازه هیچگونه اقدام هیجانی در صنعت هوانوردی کشور داده نمی‌شود و مردم مطمئن باشند که اولویت سازمان هواپیمایی کشوری ابتدا ایمنی و امنیت، سپس تسهیلات و سایر موارد است.

این درحالی است که برخی شرکت های هواپیمایی بی‌توجه به این تهدیدات، همچنان گرانفروشی می‌کنند. به‌عنوان مثال هواپیمایی زاگرس بلیت پرواز تهران-کیش را برای تاریخ ۴ اسفندماه باقیمت ۲ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رساند. نرخ بلیت این مسیر پروازی برای هواپیمایی ساها نیز ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان است.

سایت عرضه‌کننده، این بلیت‌ها را با برچسب «نرخ رسمی ایرلاین» به فروش می‌رساند. نرخ مصوب سازمان هواپیمایی کشوری برای پرواز تهران-کیش یک میلیون و ۷۵۳ هزار و ۶۰۰ تومان است که دو ایرلاین نامبرده بلیت این مسیر را با حدود ۴۶ درصد قیمت بالاتر از نرخ‌های مصوب عرضه می‌کنند!

در نمونه‌ای دیگر هواپیمایی زاگرس بلیت مسیر تهران-مشهد برای اول اسفند ۱۴۰۲ را با قیمت یک میلیون و ۹۹۶ هزار تومان می‌فروشد. نرخ مصوب این مسیر پروازی یک میلیون و ۳۱۴ هزار تومان است.

قیمت بلیت پرواز هواپیمایی چابهار برای این مسیر پرواز ۴ میلیون و ۸۱۵ هزار تومان است.

همچنین با آن‌که نرخ مصوب بلیت پرواز تهران-بندرعباس یک میلیون و ۶۹۶ هزار و ۷۰۰ تومان است که هواپیمایی ایران ایرتور این پرواز را با قیمت ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رساند.

هواپیمایی زاگرس که در بین ایرلاین‌ها در گرانفروشی پیشتاز است بلیت پرواز تهران-اهواز را با قیمت اکونومی یک میلیون و ۹۹۶ هزار و ۴۰۰ تومان می‌فروشد. نرخ مصوب این مسیر پروازی یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۲۰۰ تومان است.

مقایسه قیمت مصوب پروازهای داخلی با نرخ برخی شرکت‌های هواپیمایی حاکی از آن است که ایرلاین‌ها تا ۶۵ درصد بالاتر گرانفروشی می‌کنند. در این بین مشخص نیست چرا متولی حمل‌ونقل هوایی کشور دست روی دست گذاشته و فعلا تماشاچی است.

۱۳ روز از وعده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری برای برخورد با سایت‌ها و شرکت‌های هواپیمایی متخلف می‌گذرد، اما تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

کد خبر: ۲۷۳٬۱۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha