۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۹
بررسی عوامل ایستایی استفاده از کریدور شمال- جنوب| قرارداد بندر چابهار با هندی‌ها امضاء می شود؟
دبیر کل انجمن کشتیرانی مطرح کرد

بررسی عوامل ایستایی استفاده از کریدور شمال- جنوب| قرارداد بندر چابهار با هندی‌ها امضاء می شود؟

پلمه، دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: عوامل ایستایی عدم استفاده از کریدور شمال- جنوب به صورت میدانی ارزیابی و شناسایی شد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مسعود پلمه در همایش اقتصاد دریا محور با بیان اینکه بعد از ٢٢ سال هنوز نتوانستیم تسهیلات لازم برای کشورهای ذی‌نفع در کریدور شمال - جنوب را تامین کنیم گفت: ضرورت دارد تا به شناسایی عوامل ایستایی عدم استفاده از ظرفیت کریدور شمال-جنوب توجه شود چرا که بخشی از نقص‌ها به بخش دولتی و خصوصی برمی‌گردد.

اینکه پس از ۲۲ سال هنوز نتوانسته ایم این ظرفیت را و تسهیلات لازم را برای بهره‌مندی کشورهای ذی‌نفع در کریدور شمال-جنوب فراهم کنیم جای سوال دارد

وی افزود: اینکه پس از ۲۲ سال هنوز نتوانسته ایم این ظرفیت را و تسهیلات لازم را برای بهره‌مندی کشورهای ذی‌نفع در کریدور شمال-جنوب فراهم کنیم جای سوال دارد.

پل مه افزود: بخشی از نقص‌ها در این حوزه به مجموعه‌های دولتی و بخش خصوصی کشور برمی‌گردد که خوشبختانه اصلاح ساختارهای حاکمیتی برای تسهیل در ترانزیت انجام شده است.

وی گفت: بخش خصوصی برای آنکه بتواند ظرفیت های موجود را بالفعل کند، مولفه‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری، مدیریت و اجرایی عملیاتی شده است.

پل مه خاطر نشان کرد: انتظار داریم ارتباط بهینه ای بین بخش های خصوصی و دولتی سایر کشور داشته باشیم و شاهد سرمایه‌گذاری و هم افزایی باشیم.

توجه ویژه رییس جمهوری برای اصلاح حاکمیتی برای تسریع ترانزیت است که یکی از محوری‌ترین موضوعات کریدور شمال جنوب همین موضوع ترانزیت است

وی تاکید کرد: توجه ویژه رییس جمهوری برای اصلاح حاکمیتی برای تسریع ترانزیت است که یکی از محوری‌ترین موضوعات کریدور شمال جنوب همین موضوع ترانزیت است. در این کریدور بخش خصوصی هم فعال بوده و ورود همه جانبه در حوزه مدیریت و سرمایه گذاری داشته است.

پل مه درباره علت تاریخ سه ساله انعقاد قرارداد بلند مدت و ۱۰ ساله با اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی چابهار اظهار داشت: باید توجه داشت که سرمایه گذار هندی منافع خود را در نظر می‌گیرد نه سرمایه گذاری در محیطی که فعالیت و رقابت بخش خصوصی در آن محیط تحت تاثیر برخی از تصمیمات قرار می‌گیرد.

وی افزود: موضوع دوم این است که در حال حاضر بندر چابهار به دلایلی از جمله بار یکسره از این بندر و همچنین عدم ارتباط ریلی، جذاب نیست و اینها حلقه‌های مفقوده‌ای زنجیره‌ای هستند که یک سرمایه‌گذار آنها را برای بازگشت سرمایه مورد توجه قرار می‌دهد.

ایران با بدقولی‌های بسیاری در طول بیش از ۲۰ سال گذشته از سوی هندی‌ها مواجه بوده که شاید موضوعات سیاسی هم در این امر دخیل بودند

پل‌مه گفت: حال اینکه ایران با بدقولی‌های بسیاری در طول بیش از ۲۰ سال گذشته از سوی هندی‌ها مواجه بوده که شاید موضوعات سیاسی هم در این امر دخیل بودند.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه ظرفیت از بندر شهید بهشتی چابهار  فعال است و آیا اپراتور هندی در این بندر موظف به جذب بار و بازاریابی برای این بندر است، گفت: در حال حاضر حداکثر از ۳۰ درصد ظرفیت بندر شهید بهشتی استفاده می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی ادامه داد: در بسیاری از بنادر دنیا که در مدیریت بخش خصوصی قراردارند و دولت صرفا ناظر و سیاست گذار بر عملیات اجرا است، اپراتور به دلیل اینکه فعالیت خود را افزایش دهد و سرمایه گذاری را متنوع کند به طور قطع نسبت به بازاریابی اقدام می‌کند چراکه با علمیات بازاریابی حفظ و بقای کار خود در ان بندر را تضمین می‌کند.

پل‌مه افزود: البته شرایطی که در بنادر کشور حاکم است، امکان بازاریابی را نداریم جذابیت رقابتی برای آنها وجود ندارد و چه رقابت کند و چه رقابت نکند نرخ را دولت تعیین می‌کند، میزان حجم کانتینر را هم که دریافت کند را دولت تعیین می‌کند بنابراین چیزی به عنوان رقابت شکل نمی‌گیرد.

پس از سه سال تاخیر در امضای قرارداد بلند مدت با هندی‌ها برای اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تاریخ جدیدی را برای امضای قرارداد اعلام کرده و گفته هفتم اسفند ماه (روز چابهار) این قرارداد امضا شده‌است.

البته پیش از این هم تاریخ‌هایی برای امضای قرارداد با اپراتور هندی اعلام شده بود اما هندی‌ها دعوت ایران قبول نکردند و بر سر میز قرارداد نیامدند. در این باره مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به ایلنا گفته بود که «از شهریور ماه برای وزیر بنادر و کشتیرانی هند دعوتنامه ارسال کردیم اما در هند کنفرانس چابهار برگزار شد و هندی‌ها قصد داشتند که این قرارداد در هند منعقد شود اما تاکید ما امضای قرارداد در چابهار است به همین دلیل تاخیراتی ایجاد شد و اخیرا دعوتنامه جدیدی ارسال کردیم.»

حالا تاریخ دعوتنامه جدید اسفندماه است که وزیر راه و شهرسازی هم اعلام کرده‌ است که این قرارداد سرانجام در این تاریخ به امضا می‌رسد.       

کد خبر: ۲۷۳٬۰۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha