۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
لاماری هیبریدی چه ویژگی هایی دارد؟| ۱۷۴ اسب بخار با مصرف سوخت  ۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
بازار در پیست آزادی تست کرد؛

لاماری هیبریدی چه ویژگی هایی دارد؟| ۱۷۴ اسب بخار با مصرف سوخت ۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

لاماری هیبریدی (HEV) به لطف فناوری الکتریکی و باتری ۲ کیلو وات ساعتی ۱۷۴ اسب بخار قدرت با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تولید می کند، این فناوری مصرف سوخت و استهلاک را کاهش می دهد.

امید محمدی؛ بازار: روز گذشته خبرنگار بازار در پیست آزادی به تست و بررسی محصول جدید شرکت آرین پارس موتور یعنی لاماری ایما هیبریدی (HEV) پرداخت، پیش از این خودرو شرکت مذکور اقدام به عرضه دو محصول لاماری ایما و ایما ایکس به بازار کرده بود. لاماری ایما هیبریدی را می توان فصل جدید پیش برد برنامه خودروهای پاک معرفی کرد. چرا که این محصول چالش های شارژ مانند خودروهای برقی را نداشته و ریسک استفاده را کاهش می دهد. البته هنوز کشورهای مانند ژاپن، آمریکا و آلمان راه حل کاهش آلایندگی ها را استفاده از خودروهای هیبریدی اعلام می کنند، در ادامه به بررسی عملکرد این خودرو در پیست اتومبیلرانی آزادی خواهیم پرداخت:

لاماری هیبریدی چه ویژگی های دارد؟| ۱۷۴ اسب بخار با مصرف سوخت  ۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

در محفظه بار این خودرو یا سایر خودروهای هیبریدی و الکتریکی خبری از لاستیک زاپاس نیست، بلکه از کیت پنچری استفاده شده است

نگاهی کلی به طراحی لاماری ایما هیبریدی

رسانه بازار پیشتر در زمان رونمایی و معرفی رسمی لاماری هیبریدی اقدام به بررسی کلی این محصول کرده بود، لاماری هیبریدی در نمای جلو تغییر چندانی نسبت به محصولات ایما و ایکس نداشته است. در لاماری هیبریدی جلو پنجره با طراحی خطوط افقی، سپرهای اسپرت هم رنگ بدنه و نوار کروم چراغ های استفاده شده است، در نمای جانبی تغییری در لاماری هیبریدی انجام نشده و در عقب خودرو از کیت اگزوز استفاده شده که سبب بهبود آیرودینامیک خودرو خواهد شد. رینگ های این خودرو به دلیل استفاده از ترمز احیا شونده تغییر داشته که سبب افزایش زیبایی و بهبود عملکرد خودرو شده است.

در طراحی کابین این خودرو سه تغییر ایجاد شده است، نخست اینکه از نوارهای سبز رنگ برای داشبورد، رو دری ها و صندلی های این خودرو استفاده شده است. طراحی صندلی های لاماری هیبریدی نسبت به دو محصول قبلی این برند تغییر داشته است و به نوعی طرح اسپرت اما ارگونومی به خود گرفته است. لیور دنده و کلید استارت این خودرو با رنگ آبی و گرافیک کریستالی طراحی شده که نشان از محصول پاک و هیبریدی دارد. سایر اجزای کابین لاماری هیبرید نسبت به نسخه های ایکس و ایما تغییر خاصی نداشته است.

شاید بعد از صندلی ها بیشترین تغییر طراحی کابین متعلق به صندوق بار لاماری هیبریدی باشد، در محفظه بار این خودرو باتری ۱۲ ولتی برای تامین برق مورد نیاز سیستم روشنایی، سیستم های رفاهی و امکانات کابین تعبه شده است. در کنار این باتری، باتری لیتیوم ۲ کیلو وات ساعتی نصب شده، نکته قابل توجه اینجاست که سیستم خنک کاری باتری لیتیومی نیز در کنار آن قرار گرفته است. در محفظه بار این خودرو یا سایر خودروهای هیبریدی و الکتریکی خبری از لاستیک زاپاس نیست، بلکه از کیت پنچری استفاده شده است. لاماری برای نشان دادن دقت به جزئیات یک گیر مخصوص درپوش های پیچ چرخ ها نیز در محفظه بار قرار داده تا در صورت نیاز مالک خودرو از آن استفاده کند.

لاماری هیبریدی چه ویژگی های دارد؟| ۱۷۴ اسب بخار با مصرف سوخت  ۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

قوای فنی لاماری هیبرید چگونه است؟

لاماری هیبریدی به یک موتور ۱.۵ لیتری مجهز است که می تواند ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند، این خودرو به یک گیربکس سه سرعته دی اچ تی مجهز است که قدرت تولیدی را به چرخ های جلو منتقل می کند. نکته قابل توجه اینجاست که مصرف سوخت این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴.۷ لیتر است، موتور این با شرایط سوختی و جوی کشور منطبق است.

لاماری ایما هیبریدی به یک موتور ۱.۵ لیتری مجهز است، این موتور در کنار پیشرانه الکتریکی که همان قوای محرکه هیبریدی است، می تواند ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت تولیدی به کمک یک گیربکس دی اچ تی به چرخ های جلو منتقل می شود، بررسی ها نشان داده است که ایما هیبریدی با شرایط جوی و سوختی کشور سازگار است.

پایدار و فرمان پذیری این خودرو باتوجه به اینکه باتری ۲ کیلو وات ساعتی در محفظه بار این خودرو نصب شده است، می توان گفت پایداری و فرمان پذیری آن نیز بهبود یافته است. باتوجه به تعبیه فرمان برقی در خودروهای لاماری می توان انتظار یک سواری کاملا منعطف و البته خوش فرمان را داشت.

در این خودرو برای برای افزایش ایمنی سیستم های کنترل پایداری، حرکت در سربالایی و سراشیبی، دوربین ۳۶۰ درجه و شش کیسه هوا تعبیه شده که در کنار صندلی های برقی، سقف پانوراما، سیستم تهویه صندلی های جلو، ترمز پارک برقی، فرمان برقی و در صندوق عقب برقی می تواند نیاز مشتریان را مرتفع کند.

لاماری هیبریدی چه ویژگی های دارد؟| ۱۷۴ اسب بخار با مصرف سوخت  ۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

فناوری هیبریدی سبب شده که موتور ۱.۵ لیتری حدود ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند

پشت فرمان لاماری هیبریدی

هنگام نشستن در کابین این خودرو و روشن کردن آن صدای به داخل کابین به لطف عایق بندی صوتی صدای را حس نخواهید کرد. از سوی هماهنگی میان موتور و گیربکس به نوعی انجام شده که کمترین لرزش را حس خواهید کرد، به کمک این هماهنگی ضریب استهلاک این محصول کاهش یافته است. در زمان انتخاب وضعیت دنده و حرکت با این خودرو کوبش ناشی از انتخاب حالت دنده را حس نخواهید کرد؛ چرا که گیربکس دی اچ تی تکنولوژی بالای برای حرکت دارد و انتقال قدرت دارد.

نگارنده این مطلب با دقت وضعیت شتابگیری را بررسی می کرد، برخلاف سایر خودروهای بنزینی چینی توان بالای در زمان اولیه حرکت دارد. فرمان برقی این خودرو حساس به سرعت است که با افزایش سرعت سفتی آن برای افزایش ایمنی تغییر می کند، بیش فرمانی این خودرو را می توان نقطه قوت آن نسبت به سایر چینی ها بیان کرد. در خودروهای هیبریدی حرکت با سرعت ۵۰ کیلومتر روی حالت برقی انجام می شود، اما با افزایش سرعت به بیشتر از ۵۰ کیلومتر موتور بنزینی آن فعال می شود. باتوجه به تعبیه سیستم ترمز احیا شونده، ضریب ترمزگیری به حدی بهبود یافته که منجربه افزایش ایمنی لاماری ایما هیبریدی می شود.

فناوری هیبریدی سبب شده که موتور ۱.۵ لیتری حدود ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند، از همین رو لاماری هیبریدی در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۴.۷ لیتر مصرف سوخت داشته باشد.

لاماری هیبریدی چه ویژگی های دارد؟| ۱۷۴ اسب بخار با مصرف سوخت  ۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

دوربین این دنده عقب این خودرو به صورت دینامیک است و جهت کاهش میدان دید دوربین ۳۶۰ درجه و فناوری هشدار نقطه کور استفاده شده است. این فناوری ها باتوجه به ابعاد خودرو نقاط کور را کاهش و رانندگی را سهل تر می کند، باتوجه به نصب باتری در صندوق عقب این خودرو پایداری و سیستم تعلیق به گونه ای بهبود یافته که سواری را نرم می کند.

در پایان باید اشاره داشت که تاکنون قیمت رسمی این خودرو اعلام نشده و باید منتظر بود و دید که دولت برای توسعه خودروهای پاک چه طرح مشوقی برای افزایش ضریب فروش لاماری هیبریدی در نظر می گیرد.

کد خبر: ۲۷۳٬۰۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha