۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
زنبورداران طالقانی از تسهیلات کرونا محروم ماندند/ لزوم حمایت دولت از واردات «ملکه»
در گفتگو با بازار مطرح شد

زنبورداران طالقانی از تسهیلات کرونا محروم ماندند/ لزوم حمایت دولت از واردات «ملکه»

کرج- محسن الحسینی، مدیر جهاد کشاورزی طالقان با اشاره به خسارت زنبورداران در پی شیوع کرونا گفت: به دلیل عدم تایید این حرفه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یکی از مشاغل آسیب دیده از کرونا، فعالان این عرصه تا کنون موفق به دریافت تسهیلات نشده اند.

سید حسن محسن الحسینی در گفتگو با خبرنگار بازار در توضیح چگونگی خسارت زنبورداران گفت: زنبورداران اوایل پاییز تا پایان زمستان زنبورهای خود را به مناطق شمالی و استان های دیگر کوچ می دهند، اواخر اسفند و اوایل بهار که زنبورها شروع به تخم ریزی و تکثیر می کنند، نیاز به رسیدگی دارند. اما به دلیل شیوع کرونا و محدودیت در تردد، برخی زنبورداران نتوانستند به زنبورها رسیدگی کنند، در نتیجه زنبورهای آنها تلف شده و خسارت زیادی دیدند.

وی گفت: برای جبران خسارات وارده پیگیری هایی انجام داده ایم و به دنبال تقاضای زنبورداران مبنی بر دریافت تسهیلات نامه نگاری کردیم، اما به دلیل اینکه این فعالیت توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزو مشاغل آسیب دیده از کرونا شناخته نشده، تا کنون موفق به دریافت تسهیلات و یا کمک های بلاعوض نشده اند.

مدیر جهاد کشاورزی طالقان با بیان اینکه شغل زنبورداری یک شغل ثابت نیست و زنبورداران مدام در حال کوچ هستند، گفت: در طالقان حدود ۲۵۰ زنبوردار با بیش از ۲۶ هزار کلونی فعالیت می کنند که حدود ۲۰ درصد آنها همه سال را در طالقان مستقر هستند.

محسن الحسینی افزود: بیشتر زنبورداران طالقان در فصل های پاییز یا زمستان به قزوین یا مناطق شمالی کشور کوچ می کنند.

کوچ سالانه ۲۳۰ زنبوردار از مناطق مختلف کشور به طالقان
وی با اشاره به اینکه زنبورداران غیر بومی از مناطق مختلف کشور به طالقان کوچ می کنند، گفت: حدود ۲۳۰ زنبوردار با بیش از ۳۰ هزار کلونی نیز از اواخر خرداد به طالقان کوچ می کنند و تا اواخر مرداد که فصل برداشت عسل هست در شهرستان مستقر هستند.

مدیر جهاد کشاورزی طالقان با اشاره به تولید حدود هفت کیلو عسل در هر کلونی گفت: سالیانه بیش از ۱۵۰ تن عسل در طالقان تولید می شود.

محسن الحسینی در پاسخ به این پرسش که عسل تولیدی طالقان صادر هم می شود یا خیر، گفت: در شهرستان یک کارخانه صنایع تبدیلی «بسته بندی عسل» داریم که به کشورهای سواحل خلیج فارس صادرات دارد.

وی با بیان اینکه طالقان به دلیل کوهستانی بودن، پوشش گیاهی مناسب و شرایط آب و هوایی مطلوب ظرفیت بالایی برای توسعه تولید عسل، اشتغالزایی، صادرات و رونق اقتصاد در این حوزه دارد افزود: برای تحقق این امر نیاز به حمایت و توجه بیشتری در این زمینه هستیم.

طالقان مستعد توسعه اشتغال و ارزآوری در حوزه تولید زنبور و عسل است
مدیر جهاد کشاورزی طالقان با تاکید مجدد بر ظرفیت و مستعد بودن طالقان برای توسعه تولید عسل و اشتغال در این حوزه گفت: چنانچه دولت در زمینه واردات ملکه با نرخ دولتی و تسهیلات حمایت کند می توانیم با آموزش های علمی بیشتر زنبورداران در راستای افزایش کیفیت و میزان تولید در این بخش قدم های بزرگی برداریم.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ زنبوردار در طالقان فعالیت می کنند، افزود: ۱۵۰ خانوار هم در کنار آنها کسب روزی دارند و در مجموع شاغلان این حرفه بیش از ۴۰۰ نفر بوده که با حمایت می توان برای توسعه اشتغال، تولید و ارزآوری در این زمینه اقدام کرد.

کد خبر: ۲۷٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha