۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
تلقی رسید دستگاه کارتخوان به عنوان صورتحساب نوع سوم
سخنگوی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد

تلقی رسید دستگاه کارتخوان به عنوان صورتحساب نوع سوم

سخنگوی سازمان مالیاتی کشور گفت: فروشندگان تک نرخ، یعنی افرادی که کالاهایی می‌فروشند که نرخ یکسان مالیات ارزش افزوده دارند، رسید دستگاه کارتخوان به عنوان صورتحساب محسوب می‌شود.

به گزارش بازار، مهدی موحدی بکنظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور در باره مشمولان صدور صورتحساب الکترونیک، گفت: طبق ماده ۱۴ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی وسامانه مودیان، تعیین حد نصاب‌ها در اختیار سازمان امور مالیاتی است و بر این اساس، در سال ۱۴۰۲، کسانی که فروش آنها ۱۵۰ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ شود (۱۸ میلیارد تومان)، مکلف به ارسال صورت حساب نوع یک و دو هستند.

بک نظر گفت: بنابراین هر کسی تا شهریور ماه سال ۱۴۰۲، فروش خالص کالا و خدماتش بیش از ۱۸ میلیارد تومانباشد، مکلف است از اول دی ماه سال ۱۴۰۲ صورتحساب الکترونیکی صادر کند. یعنی اگر خریداری آمد و فاکتور درخواست کرد، اگر مصرف‌کننده نهایی بود، باید صورت حساب نوع دو برای او صادر کند و اگر شخصی بود که قصد داشت از اعتبار ارزش افزوده استفاده کند باید برای او صورتحساب نوع یک صادر شود.

وی افزود: برمبنای قانون حد نصاب ۲۵ برابر معافیت ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم است، اما تا پایان سال ۱۴۰۴ قواعد دیگری با روند تدریجی طرح شده است. به طور مثال حد نصاب در نظر گرفته شده برای سال آینده، ۱۰۰ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم و برای سال ۱۴۰۴، ۵۰ برابر در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی گفت : در این بازه زمانی، اشخاص حقوقی مکلفند درسامانه ثبت نام و صورتحساب الکترونیکی نوع یک و دو صادر کنند. اشخاص حقیقی نیز، درصورتی که فروش خالص بالای ۱۸ میلیارد تومان داشته باشند ملزم به صدور صورتحساب نوع یک و دو هستند.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در کنار این موارد عده دیگری نیز به سامانه ملحق شده اند، افزود: به طور مثال طلافروشان براساس ماده ۲۶ قانون مالیات ارزش افزوده مکلف به ثبت نام در سامانه و ارسال صورت حساب نوع یک و دو هستند. در کنار این گروه، فروشندگان مواد معدنی به واحدهای فرآوری مواد معدنی به حکم قانون بودجه ۱۴۰۲ و در کنار آنها پزشکان، روانشناسان و مشاوران خانواده نیز مکلف به صدور صورتحساب نوع یک و دو هستند.

موحدی بکنظر در مورد مودیانی که قادر به صدور صورتحساب الکترونیک از طریق دستگاه‌های کارتخوان قدیمی خودهستند، افزود: کسانی که فروش تک نرخ دارند، یعنی کالاهایی می‌فروشند که نرخ یکسان مالیات ارزش افزوده دارند (به طور مثال، همه کالاهایی که می‌فروشند مالیات ۹ درصد دارد یا همه آنها معاف از مالیات است) می‌توانند از رسید دستگاه کارتخوان خود به عنوان صورتحساب نوع سه بهره‌مند شوند و تکلیفی جز این نداشته باشند، چه خالص فروش آنها بالای ۱۸ میلیارد تومان یا کمتر از آن باشد.

وی گفت: کسانی که فروش تک نرخ دارند یعنی کالاهایی می‌فروشند که نرخ یکسان مالیات ارزش افزوده دارند، در صدور صورتحساب نوع سه، نیازی به شرکت معتمد ندارند و رسید دستگاه کارتخوان به عنوان صورتحساب برایشان ثبت می‌شود.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور درباره هزینه احتمالی تعویض کارتخوان‌های قدیمی با اندرویدی نیز افزود: این کار هزینه‌ای تا ۶ میلیون تومان خواهد داشت هر چند که برخی شرکت‌های معتمد به صورت رایگان این جایگزینی را انجام می‌دهند.

موحدی بکنظر ارسال صورتحساب از طریق شرکت‌های معتمد به سازمان امور مالیاتی برای مودیان را رایگان و بدون پرداخت هزینه خواند.

کد خبر: ۲۷۲٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha