۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
ساخت پل خلیج فارس با مشارکت چینی ها؛ قرارگاه خاتم‌الانبیاء حذف نشده است
دبیر شورای عالی مناطق آزاد مطرح کرد

ساخت پل خلیج فارس با مشارکت چینی ها؛ قرارگاه خاتم‌الانبیاء حذف نشده است

عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: برآورد می شود برای ساخت پل خلیج فارس ۷۰۰ میلیون دلار نیاز است و این پل با مشارکت چینی‌ها از منابع مالی با تهاتر نفت ساخته شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: حجت عبدالملکی در همایش اقتصاد دریا محور ایران با اشاره به اینکه برای اجرای پل خلیج فارس رییس جمهوری دستور تامین منابع از بودجه عمومی و از محل تهاتر نفت را داده است و تلاش می شود تا ظرف ٣ سال آینده این پروژه را به بهره‌برداری برسد.

وی با تاکید بر اینکه مذاکراتی با پیمانکاران چینی داشته ایم و قرار بر این است که این پروژه جزو پروژه‌های فاینانس و خط اعتباری ایران و چین باشد ادامه داد: همه مطالعات برای ساخت پل خلیج فارس که منطقه آزاد قشم را به سرزمین اصلی متصل می‌کند، انجام شده‌ است.

رییس جمهوری دستور تامین منابع از بودجه عمومی و از محل تهاتر نفت را برای پروژه خلیج فارس داده است

عبدالملکی یادآوری کرد: باید منابع برای پروژه مزبور تامین شود و بخشی از منابع را منطقه آزاد قشم تامین می‌کند و رییس جمهوری دستور تامین منابع از بودجه عمومی و از محل تهاتر نفت را برای پروژه خلیج فارس داده است. قرار بر این است که این پروژه جزو پروژه‌های فاینانس و خط اعتباری ایران و چین باشد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد افزود: تعدادی از پیمانکاران چینی برای تامین مالی این پروژه اعلام آمادگی کردند ضمن اینکه در گفتگو با معاون اول رئیس جمهور نیز پیشنهاد دادیم پل خلیج فارس به عنوان پروژهای خط اعتباری ایران و چین در نظر گرفته شود که وی اعلام کرد این موضوع قابل بررسی است.

وی افزود: این پروژه حتما باید به اجرا برسد و هر کسی که در اصل پروژه تصمیم ایجاد می‌کند یا منافع ملی را نمی‌شناسد یا اینکه نیات دیگری دارد، باید توجه داشته باشیم که تمام پروژه ‌های حمل و نقل در جنوب کشور به ویژه در خلیج فارس به دلیل اینکه برخی از بنادر جنوبی دریای جنوب خلیج فارس را از رونق خارج می‌کند، احتمال کارشکنی در این پروژه‌ها وجود دارد از این رو باید مراقب باشیم.

حدود ۷۰۰ میلیون دلار برای کل پروژه خلیج فارس با تکمیل بندر،‌ ریل و بزرگراه نیاز است

وی در خصوص برآورد هزینه ساخت این پروژه گفت‌: بر اساس برآوردهای صورت گرفته حدود ۷۰۰ میلیون دلار برای کل پروژه خلیج فارس با تکمیل بندر،‌ ریل و بزرگراه نیاز است.

قرارگاه خاتم‌الانبیاء همچنان در پروژه خلیج فارس حضور دارد اما ممکن است که پیمانکاران دیگری از جمله پیمانکاران خارجی به این پروژه ورود کنند

عبدالملکی در پاسخ به این سوال که با حضور چینی‌ها قرارگاه خاتم‌الانبیاء از پیمانکاری این پروژه حذف می‌شود، گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء همچنان در پروژه خلیج فارس حضور دارد اما ممکن است که پیمانکاران دیگری از جمله پیمانکاران خارجی به این پروژه ورود کنند.

وی درباره میزان منابع مورد نیاز برای ساخت پل خلیج فارس گفت: تقریبا ٧٠٠ میلیون دلار برای تمام پروژه با تکمیل ریل و بزرگراه‌ها مورد نیاز است اما منافع آن برای کشور بسیار بالا است.

کد خبر: ۲۷۲٬۹۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha