۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
شروط تحقق افزایش ۵۴۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر
معاون وزیر نیرو اعلام کرد

شروط تحقق افزایش ۵۴۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه جمعا ۵۴۰۰ مگاوات تعهد ما برای افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا پیک تابستان ۱۴۰۳ است، گفت: تحقق این تعهد، شرط و شروطی دارد که همه باید به آن عمل کنند.

به گزارش بازار، محمود کمانی، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، اظهار داشت: بر اساس قراردادی که با حضور رئیس جمهوری امضا شد، قراردادهای احداث ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید تجدیدپذیر را به ‌گونه‌ای منعقد کردیم که بتواند تا پیک تابستان ۱۴۰۳ به‌مدار بهره‌برداری وارد شود.

وی افزود: بهره‌برداری از ۴۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید تجدیدپذیر تا پیک تابستان ۱۴۰۳ شرط و شروطی دارد که همه باید به آن عمل کنند؛ از جمله تحویل زمین به سرمایه‌گذاران، که اگر فرآیند تحویل زمین طولانی شود، به زمان مدنظر برای بهره‌برداری نمی‌رسند.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: همچنین مسائلی چون صدور مجوزاتی مثل مجوز محیط زیست و مجوز اتصال به شبکه، بحث‌های گمرکی و تأمین ارز سرمایه‌گذاران بسیار در این بین اثرگذار است.

وی ادامه داد: مباحثی داریم که این پروژه‌ها از طریق صندوق توسعه ملی تأمین مالی شوند، باید به این موارد اینچنینی عمل شود و اگر تمامی این مسائل به‌درستی و در زمان مناسب به اجرا برسند و همه ما، از جمله بخش خصوصی، کار را به‌درستی و دقیق انجام دهیم، این ظرفیت ۴۵۰۰ مگاواتی به پیک تابستان ۱۴۰۳ خواهد رسید.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) تصریح کرد: در اقداماتی که برای آمادگی پیک تابستان ۱۴۰۳ مشخص شده، آمده است که علاوه بر این ۴۵۰۰ مگاوات، ۹۰۰ مگاوات دیگر نیز ظرفیت جدید نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ظرفیت فعلی افزوده شود که شروط به‌مدار آمدن آن ۹۰۰ مگاوات نیز مثل شروط بهره‌برداری به‌موقع از ظرفیت ۴۵۰۰ مگاواتی است.

وی افزود: در افزایش ۹۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر، سه‌مدل دیده شده، یکی قراردادهای خرید تضمینی است که پیش از این ساتبا منعقد می‌کرد که این روش حدود ۲۰۰ مگاوات از آن ظرفیت ۹۰۰ مگاواتی را شامل می‌شود و به‌طور متوسط طرح‌های این دسته، بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

معاون وزیر نیرو اذعان داشت: یک بخشی از مسیر ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است که در مناقصات ۴۰۰۰ مگاواتی اول برنده شده بودند و بخشی دیگر نیز نیروگاه‌های خودتأمین صنایع هستند.

وی ادامه داد: این ظرفیت ۹۰۰ مگاواتی به‌علاوه ظرفیت ۴۵۰۰ مگاواتی، جمعا ۵۴۰۰ مگاوات تعهد ما برای افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا پیک تابستان ۱۴۰۳ است.

کد خبر: ۲۷۲٬۸۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha