۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
اعداد و ارقام اقتصادی در هفته سوم بهمن ۱۴۰۲
جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار؛

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته سوم بهمن ۱۴۰۲

افزایش ثروت قابل سرمایه‌گذاری در کشورهای عضو بریکس، افزایش نابرابری توزیع ثروت در آمریکا و ادامه بحران رشد اقتصادی در چین از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی هفته گذشته بوده‌ است.

به گزارش بازار، در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

۳۰ درصد
داده‌های این هفته فدرال رزرو نشان داد عملکرد قوی در بازارهای مالی، به‌ویژه افزایش بیش‌ازحد عملکرد بازار سهام در سال ۲۰۲۱، به تثبیت روند موجود نابرابری ثروت در طول همه‌گیری در آمریکا کمک کرده است. طبق گزارش این بانک، دارایی خالص واقعی افراد سفیدپوست آمریکایی از سه‌ماهه اول ۲۰۱۹ تا سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳ به ترتیب ۳۰ درصد و ۹ درصد بیشتر از افراد سیاه‌پوست و اسپانیایی‌تبار بوده است.

این دوره دارای سطح قابل‌توجهی از حمایت مالی دولت بود و پس از شوک اولیه همه‌گیری، بازار کار به‌طور شگفت‌آوری قوی باقی ماند. نرخ بیکاری مخصوصاً برای سیاه‌پوستان آمریکایی در حال حاضر ۵٫۳ درصد است، درحالی‌که نرخ بیکاری کلی ۳٫۷ درصد اعلام‌شده است. درآمد کارگران سیاه‌پوست معمولی تمام‌وقت نسبت به قبل از همه‌گیری ۷٫۱ درصد افزایش‌یافته است.

نظرسنجی جداگانه فدرال رزرو نشانمی‌دهد که تا سال ۲۰۲۲، حدود ۶۵٫۶ درصد از خانوارهای سفیدپوست در سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اند، درحالی‌که در دوران مشابه ۲۸٫۳ درصد از خانوارهای اسپانیایی‌تبار و ۳۹٫۲ درصد از خانواده‌های سیاه‌پوست این سرمایه‌گذاری را انجام داده‌اند.

۷ میلیارد دلار
براساس آخرین داده‌های موجود از اداره آمار کوئینزلند که در اواخر سال ۲۰۲۳ منتشر شد، استرالیایی‌ها در سال مالی ۲۰۲۰-۲۰۲۱، یعنی در بحبوحه بحران هزینه زندگی بیش از ۷ میلیارد دلار در بخت‌آزمایی شرط‌بندی یا هزینه کرده‌اند. داده‌ها شامل انواع مختلفی از قرعه‌کشی‌های بخت‌آزمایی است. ساکنان نیوساوت‌ولز با ۱٫۹ میلیارد دلار رتبه اول هزینه برای بخت‌آزمایی رادارند، درحالی‌که ساکنان ویکتوریا ۱٫۸ میلیارد دلار و کوئینزلندی‌ها ۱٫۴ میلیارد دلار هزینه کرده‌اند.

گزارش جدیدی از اداره حسابرسی کوئینزلند نشان داد که کوئینزلندی‌ها بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در بخت‌آزمایی سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ ضرر کرده‌اند.

۰.۸ درصد
اداره ملی آمار کشور چین گزارش کرد قیمت مصرف‌کننده چین در ماه ژانویه ۰.۸ درصد کاهش‌یافته است. براساس این گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) چین در ماه ژانویه ۰.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش‌یافته است. قیمت مصرف‌کننده نسبت به ماه قبل ۰.۳ درصد افزایش یافت که نسبت به ماه دسامبر ۰.۲ درصد صعود کرده است.

شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) چین هم در ماه ژانویه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۵ درصد کاهش یافت. رقم منتشرشده در مقایسه با ماه قبل ۰.۲ درصد کاهش ثبت کرده است.

۴۵ هزار میلیارد دلار
کل ثروت قابل سرمایه‌گذاری در حال حاضر در بلوک بریکس بالغ‌بر ۴۵ هزار میلیارد دلار است و انتظار می‌رود جمعیت میلیونر آن طی ۱۰ سال آینده افزایشی قابل‌توجه یابد.

براساس گزارش اولیه ثروت BRICS که توسط شرکت مشاوره مهاجرت سرمایه‌گذاری بین‌المللی Henley & Partners با مشارکت شرکت اطلاعاتی جهانی ثروت New World Wealth منتشرشده است، انتظار می‌رود ثروت قابل سرمایه‌گذاری بلوک بریکس به ۴۵ هزار میلیارد دلار و جمعیت میلیونرهای آن در ۱۰ سال آینده ۸۵ درصد افزایش یابد.

در حال حاضر ۱٫۶ میلیون نفر با دارایی‌های قابل سرمایه‌گذاری بیش از ۱میلیون دلار از گروه اقتصادهای نوظهور پیشرو جهان، ازجمله ۴ هزار و ۷۱۶ میلیونر «سِنتی» یا افرادی با بیش از ۱۰۰ میلیون دلار دارایی قابل سرمایه‌گذاری و ۵۴۹ میلیاردر در این بلوک حضور دارند.

گروه اصلی بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی با پذیرفتن اعضای جدیدی از خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) در این ماه، یعنی مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی قدرت مالی و نفوذ ژئوپلیتیک جدیدی را به بلوک BRICS افزودند.

این بلوک اکنون بیش از ۴۵ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد و سهم بیشتری (نزدیک به ۳۶ درصد) از تولید ناخالص داخلی جهانی را نسبت به کشورهای گروه ۷ به خود اختصاص می‌دهد.

۱۷٫۵ هزار میلیارد دلار
براساس گزارش جدید بانک فدرال رزرو آمریکا، خانوارهای آمریکایی دارای رکورد جدیدی در بدهی کارت اعتباری هستند. این بانک اعلام کرد که داده‌ها نشان می‌دهند که مشکلات مالی به‌ویژه در میان آمریکایی‌های جوان و کم‌درآمد در حال افزایش است.

گزارش فصلی فدرال رزرو در مورد بدهی و اعتبار خانوارها نشان می‌دهد که کل بدهی خانوارها ۲۱۲ میلیارد دلار افزایش‌یافته و به ۱۷٫۵ هزار میلیارد دلار در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ رسیده است. موجودی کارت‌های اعتباری ۵۰ میلیارد دلار افزایش یافت و به رکورد ۱٫۱۳ هزار میلیارد دلار رسیده است.

به گفته اقتصاددانان، تورم و نرخ‌های بهره بالاتر به افزایش بدهی کارت اعتباری کمک می‌کند و درنتیجه آمریکایی‌های بیشتری برای پرداخت موجودی کارت اعتباری خود با مشکل مواجه می‌شوند. معوقه‌های کارت‌های اعتباری نیز در سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش‌یافته است، به‌طوری‌که گزارش فدرال رزرو نشان می‌دهد که حدود ۶٫۴ درصد از کل حساب‌ها در حال حاضر ۹۰ روز از سررسید گذشته است که این رقم در پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۴ درصد بود. موجودی وام مسکن با افزایش ۱۱۲ میلیارد دلاری به ۱۲٫۲۵ هزار میلیارد دلار رسیده است. انواع دیگر بدهی، ازجمله مانده وام خودرو هم رشد کرده و به ۱٫۶۱ هزار میلیارد دلار رسیده است.

۲ هزار دلار
با افزایش رشد ارزش رمز ارزهای دیجیتال، ارزش بیت کوین طی یک روز نزدیک به ۲۰۰۰ دلار افزایش یافت. هفته گذشته قیمت ارزهای دیجیتال اصلی صعود کرد و بیت کوین چهار درصد یا نزدیک به ۲۰۰۰ دلار در یک روز افزایش ارزش یافت، درحالی‌که ارزش اتریم از مرز ۲۵۰۰ دلار گذشت. ارزش بیت کوین در معاملات با رقم بالای ۴۷ هزار دلار، حرکت صعودی را تجربه کرد.

علاوه بر این، فعالان بازار نسبت به بهبود ارزش این ارز دیجیتال طی ۱۲ ماه آینده خوش‌بین هستند. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در هفته گذشته ۱.۷۹ تریلیون دلار برآورد شد. در حال حاضر ۵۱.۹۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت کوین است که طی هفته گذشته ۰.۱۷ درصد افزایش روزانه را ثبت کرده است.

۲ میلیارد دلار
جف بزوس مؤسس شرکت آمازون برای نخستین بار از سال ۲۰۲۱ تاکنون، ۱۲ میلیون سهام این شرکت به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار را فروخت. آمازون در یک اظهارنامه، اعلام کرد این فروش در شنبه هفته گذشته انجام‌شده است.

این غول اینترنتی برای نخستین بار در دوم فوریه اعلام کرد جف بزوس قصد دارد حداکثر ۵۰ میلیون سهم آمازون را در طول مدت ۱۲ ماه آینده بفروشد و از رشد سهام این شرکت که وی را در آستانه تبدیل‌شدن به ثروتمندترین فرد جهان قرار داده است، بهره ببرد. ثروت بزوس طبق شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، امسال ۲۲.۶ میلیارد دلار افزایش پیداکرده و تا روز جمعه، به ۱۹۹.۵ میلیارد دلار رسید.

مؤسس آمازون، از سال ۲۰۰۲ به بعد بیش از ۳۰ میلیارد دلار سهام خود را فروخته که شامل فروش مجموعاً ۲۰ میلیارد دلار در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بوده است.

۱.۶ میلیارد دلار
درآمد سالانه شرکت هوش مصنوعی اُپن ای‌آی (OpenAI) در ماه دسامبر، براساس رشد قوی محصول چت‌ جی‌پی‌تی آن به بیش از ۱.۶ میلیارد دلار رسید که از رقم ۱.۳ میلیارد دلار ثبت‌شده در اواسط ماه اکتبر افزایش‌یافته است. فایننشال تایمز گزارش کرد که شرکت اُپن ای‌آی تحت حمایت مایکروسافت در ماه دسامبر به نقطه عطف درآمد ۲ میلیارد دلاری خود رسید.

براساس این گزارش، شرکت اُپن ای‌آی معتقد است که به دلیل علاقه شدید مشتریان تجاری که به دنبال استفاده از فناوری آن برای استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مولد در محل کار هستند، می‌تواند این رقم را در سال ۲۰۲۵ بیش از ۲ برابر کند.

پیش‌ازاین گزارش‌شده بود که درآمد سالانه این شرکت در ماه دسامبر براساس رشد قوی محصول چت آن به بیش از ۱.۶ میلیارد دلار رسیده که از ۱.۳ میلیارد دلار ثبت‌شده در اواسط ماه اکتبر افزایش‌یافته است. سرمایه‌گذاران، ارزش این استارت آپ مستقر در سانفرانسیسکو را بیش از ۸۰ میلیارد دلار ارزیابی کرده‌اند.

۲.۹ درصد
نرخ تورم سالانه آلمان در پایین‌ترین نرخ از ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ تاکنون قرار گرفت و به ۲.۹ درصد رسید. نرخ تورم ماه ژانویه ۲۰۲۴ آلمان براساس داده‌های جدید به ۲.۹ درصد رسیده است و نسبت به ۳.۷ درصد ماه دسامبر ۲۰۲۳ کاهش‌یافته است.

اداره آمار فدرال آلمان اعلام کرد که نرخ تورم سالانه در آلمان در ماه ژانویه به پایین‌ترین سطح از ماه ژوئن ۲۰۲۱ تاکنون رسیده است. نرخ تورم این کشور در ماه دسامبر سال گذشته ۳.۷ درصد و در ماه نوامبر سال گذشته ۳.۲ درصد اعلام‌شده بود. آخرین باری که نرخ تورم، کمتر از نرخ ثبت‌شده ماه ژانویه ۲۰۲۴ گزارش شد، در ژوئن ۲۰۲۱ و برابر ۲.۴ درصد بوده است.

طبق اعلام اداره آمار فدرال آلمان، وضعیت قیمت محصولات انرژی به‌وضوح در حال کاهش و افزایش قیمت مواد غذایی نزول بیشتری نشان داده است، بااین‌حال، هنوز این ارقام بالاتر از تورم کلی است. نرخ تورم ماهانه در ماه ژانویه ۰.۲ درصد بوده است.

کد خبر: ۲۷۲٬۸۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha