۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۸
پیش‌بینی قیمت مسکن| افزایش قیمت دوباره دور از ذهن نیست!

پیش‌بینی قیمت مسکن| افزایش قیمت دوباره دور از ذهن نیست!

قیمت مسکن تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند موقعیت جغرافیایی قرار دارد. افزایش قیمت آجر و سایر مصالح ساختمانی به عنوان یک عامل تاثیرگذار، موجب افزایش قیمت مسکن شده است!

به گزارش بازار، مالکیت خانه برای بسیاری از افراد نشانه ثبات و وسیله‌ای برای خلق ثروت است. اما برای ایجاد یک استراتژی مناسب جهت سرمایه‌گذاری که اهداف مالی شما را برآورده کند باید بدانید چه چیزی منجر به افزایش و کاهش ارزش مسکن می‌گردد. بازار مسکن حساس است و تحت تاثیر یک عامل نیست بلکه ترکیبی از چندین عوامل را در بر می‌گیرد. در اینجا برخی از عناصری که بیشترین تاثیر را در قیمت مسکن دارند بررسی می‌کنیم.

چه عواملی قیمت خانه را بالا می برند؟

شما چه در حال فروش یا خرید یک ملک باشید باید ارزش واقعی آن را در نظر بگیرید. بنابراین باید بدانید که چه عواملی بر قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد. ابعاد و اندازه، زیبایی شناسی و سایر عوامل بر ارزش یک ملک تاثیر می‌گذارد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بدانید چه عواملی ارزش یک ملک را افزایش یا کاهش می‌دهند و چگونه می‌توانید قیمت مسکن خود را تعیین کنید.

موقعیت جغرافیایی

موقعیت ملک شما یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد. اینکه آیا ملک شما به رستوران‌ها، مدارس، مغازه‌ها، ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی و سایر امکانات منطقه نزدیک است یا خیر و اینکه آیا ملک در یک منطقه توریستی واقع شده یا به مرکز شهر نزدیک است؟ هر چقدر یک مکان محبوب‌تر و قابل دسترسی‌تر باشد ارزشمندتر محسوب می‌گردد. علاوه بر این موارد شرایط آب و هوایی منطقه نیز بر ارزش‌گذاری ملک تاثیر می‌گذارد.

اندازه و فضای ملک

در بازار املاک ارزش مستغلات معمولا بر حسب ابعاد آن تعیین می‌گردد که این ابعاد شامل گاراژها، زیرزمین، اتاق‌های زیر شیروانی، حمام، اتاق خواب و ... هستند.

سن بنا

قدمت و سن یکی دیگر از عواملی است که نقش عمده‌ای در تعیین قیمت مسکن ایفا می‌کند. معمولاً هرچه ملک جدیدتر باشد خریداران بیشتری مایل به پرداخت هزینه برای خرید آن هستند زیرا نیاز به بازسازی یا تعمیرات عمده ملکی نخواهد بود. علاوه بر سن، وضعیت سازه نیز باید در نظر گرفته شود چرا که مردم ترجیح می‌دهند خانه ۱۵ ساله‌ای بخرند که به خوبی نگهداری شده تا خانه جدیدتری که نیاز به بازسازی اساسی دارد.

بازسازی مسکن

قابلیت بازسازی و ارتقاء مسکن می‌تواند ارزش ملک شما را به طور قابل توجهی افزایش دهد. به خصوص املاک قدیمی که ممکن است ویژگی‌های قدیمی داشته باشند. بازسازی آشپزخانه و حمام از جمله پیشرفت‌هایی است که می‌تواند بیشترین تاثیر را بر ارزش خانه شما داشته باشد. همچنین می‌توانید تعداد اتاق خواب‌ها را نیز افزایش دهید. ایجاد جذابیت ظاهری در نمای بیرونی ساختمان نیز می‌تواند عامل اصلی دیگری باشد که ارزش یک ملک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال کاشت باغچه می‌تواند تا حدود ۲۰ درصد ارزش ملک شما را افزایش دهد.

قیمت مصالح، افزایش قیمت آجر  خرید و ساخت مسکن را مشکل کرد!

یکی دیگر از عوامل مهمی که قیمت مسکن را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد مربوط به نرخ مصالح ساختمانی شامل میلگرد، آجر، تیرآهن، ماسه، سیمان و ... است. قیمت این مصالح با توجه به میزان عرضه و تقاضا، میزان و کیفیت تولیدات و نرخ ارز متغیر خواهد بود.

به عنوان مثال، یکی از انواع آجرهایی که در زمینه ساخت مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد آجر قزاقی است. این نوع آجر یک آجر سنتی بوده که از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گیرد و با استفاده از خاک رس سرند شده تهیه می‌گردد. از مزایای این نوع آجر می‌توان به مقاومت بالای آن اشاره کرد و همچنین این آجر به نوعی خاصیت عایق دارد و استفاده از آن نیز می‌تواند در صرفه‌جویی انرژی مفید واقع شود. افزایش قیمت آجر قزاقی نسبت به گذشته، باعث شده که هزینه ساخت مسکن نیز افزایش یابد!

قیمت خانه

عرضه و تقاضا، عاملی بسیار موثر بر قیمت مسکن

فشار و کشش میان عرضه و تقاضا تاثیر عمده‌ای بر ارزش املاک می‌گذارد. اگر تقاضا بالا اما عرضه ثابت باشد قیمت مسکن با افزایش تلاش افراد برای خرید افزایش خواهد یافت. میزان عرضه را می‌توان با تقسیم سازه‌های بزرگ موجود به چندین واحد کوچک‌تر یا ساختن املاک کاملاً جدید افزایش داد. زمانی که عرضه از تقاضا بیشتر شود قیمت‌ها شروع به کاهش خواهند کرد.

رعایت مقررات ساخت و ساز

ساخت یک ملک مستلزم رعایت مقررات ساختمانی و دریافت مجوزهای برنامه‌ریزی خاصی است. عدم رعایت این مقررات ممکن است منجر به تخریب ملک گردد. بنابراین وجود یا عدم وجود مجوزها و مقررات ساختمانی می‌تواند ارزش ملک را تحت تاثیر قرار دهد.

میزان بهره وام مسکن

سطح نرخ بهره وام یکی از عوامل مهمی است که بر قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد. اگر بانک مرکزی تصمیم به افزایش سود وام‌ها بگیرد وام دهندگان از این روند پیروی خواهند کرد. این بدان معنا است که وام گیرندگان باید ماهانه بازپرداخت بیشتری بپردازند در نتیجه املاک با قیمت بالاتری فروخته می‌شوند. از سوی دیگر کاهش نرخ بهره وام بانکی به این معنی است که ملک مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

پتانسیل نوسازی ملک

اکثر خریداران و سرمایه‌گذاران فعال در حوزه املاک و مستغلات به پتانسیل نوسازی یک ملک علاقمند هستند. در واقع این پتانسیل نوسازی می‌تواند امکان اضافه کردن یک طبقه یا اتاق خواب اضافی، اضافه کردن یک پاسیو در فضای باز یا اضافه کردن یک استخر را در ملک مورد نظر میسر کند. چنانچه برای خریدار امکان شخصی‌سازی یا بهبود ملک وجود داشته باشد ارزش ملک بالاتر خواهد بود

نتیجه‌گیری

قبل از خرید یا فروش ملک مهم است که بدانید یک ملک چقدر ارزش دارد. به همین دلیل بایستی حتماً برای تعیین مسکن خود با کارشناسان مربوطه مشورت نمایید و همچنین عوامل تعیین قیمت مسکن را که در اینجا عنوان کردیم برای تخمین قیمت ملک خود در نظر بگیرید.

کد خبر: ۲۷۲٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیرعلی IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      1 0
      چرا قیمت مسکن باید هر روز افزایش پیدا کنه؟ هیچکس هم پاسخگو نیست