۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
بررسی تاریخچه فدرال رزرو و تاثیر آن بر روی بیت کوین

بررسی تاریخچه فدرال رزرو و تاثیر آن بر روی بیت کوین

بدون شک فدرال رزرو یکی از قدرتمندترین نهادهای دنیاست که تصمیمات آن تاثیر مستقیمی روی آینده اقتصادی جهان می‌گذارد.

به گزارش بازار، بدون شک فدرال رزرو یکی از قدرتمندترین نهادهای دنیاست که تصمیمات آن تاثیر مستقیمی روی آینده اقتصادی جهان می‌گذارد. به همین خاطر در این مقاله تصمیم گرفتیم در مورد تاریخچه این آژانس و سیاست‌هایی که می‌تواند روی بازار کریپتو به‌ویژه بیت کوین اثرگذار باشد، صحبت کنیم. اگر قصد دارید بخشی از سبد دارایی خود را به ارزهای دیجیتال اختصاص دهید، به شما توصیه می‌کنیم در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا بتوانید با افزایش میزان آگاهی‌تان، موقعیت‌های سرمایه‌گذاری را بهتر شناسایی کنید.

فدرال رزرو

فد یا همان بانک مرکزی آمریکا که در سال 1913 با دستور کنگره آمریکا تاسیس شد، نهادی است که وظیفه دارد با اتخاذ تصمیمات و وضع قوانین، سلامت و پایداری نظام اقتصادی ایالات متحده را تضمین کند. به جرئت می‌توان گفت این آژانس به حدی قدرتمند است که کوچک‌ترین تغییر در سیاست‌های آن می‌تواند شک‌های بزرگی به اقتصاد جهان وارد کند. این سیستم را می‌توان از نظر فنی به سه بخش حکام، بانک‌های فدرال و کمیته بازار آزاد تقسیم کرد.

اعضای Federal Reserve توسط رئیس جمهور انتخاب می‌شوند و برای اینکه در سمت‌های خود مشغول به‌کار شوند، باید صلاحیت آن‌ها توسط سنا تایید شود. جالب است بدانید که این نهاد به‌طور مستقل عمل می‌کند و هیچ کس نمی‌تواند در تصمیماتش تاثیرگذار باشد. چنین ویژگی به سلامت اقتصاد آمریکا کمک می‌کند. البته به منظور بررسی عملکرد این آژانس، اعضای آن موظف هستند حداقل دو بار در سال گزارشی از عملکرد خود به کنگره بدهند. فدرال رزرو برای اجرای تصمیمات خود نیازی به تایید رئیس جمهور و کنگره ندارد.

شکل‌گیری فد برای پیشگیری از بحران‌ها

بدون شک یکی از اصلی‌ترین دلایل تبدیل شدن ایالات متحده به قدرتمندترین اقتصاد جهان، وجود بانک مرکزی است. باید بدانید که قدمت این نهاد کمتر از تاریخ آمریکاست. درست در اوایل قرن بیستم، هنگامی که سیاستمداران این کشور متوجه بحران مالی پیش آمده شدند، برای جلوگیری از ورشکستی بانک‌ها و وارد شدن آسیب جدی به اقتصاد تصمیم گرفتند این نهاد را تاسیس کنند. به همین دلیل قانون بانک مرکزی را تصویب کردند.

شاید بتوان گفت عامل اصلی که موجب شد آن‌ها چنین کاری را انجام دهند، مشکلات مالی بود که در سال 1907 به دلیل خارج شدن سپرده‌ها برای بسیاری از بانک‌ها پیش آمد و موجب ورشکستگی تعدادی از آن‌ها شد. البته فد تنها به این هدف به‌وجود نیامد. آژانس گفته‌شده مسئولیت‌های دیگری نیز دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفظ سلامت سیستم بانکی

  • تقویت اقتصاد آمریکا با وضع قوانین مناسب

بررسی تاریخچه فدرال رزرو و تاثیر آن بر روی بیت کوین

نهادهای اصلی تشکیل‌دهنده فدرال رزرو

پس از بررسی چرایی تشکیل، بهتر است با نهادهای اصلی این سازمان و وظایف هر کدام از آن‌ها آشنا شوید.

شورای حکام

اصلی‌ترین بخش فد، از 7 عضو تشکیل شده است که همه آن‌ها توسط رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب می‌شوند. مدت زمانی که هر کدام از اعضا می‌توانند در سمت‌های خود مشغول به فعالیت باشند، 14 سال بود و در این بازه، وظیفه اصلی این افراد، نمایندگی منافع کشاورزی، مالی، تجاری و صنعتی است. همانطور که گفتیم، آن‌ها باید به‌صورت دوره‌ای در مورد برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، گزارشاتی را در اختیار کنگره قرار دهند. از وظایف این گروه هفت نفره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خدمت در کمیته بازار آزاد (FOMC)

  • نظارت بر بانک‌های فدرال

  • هدایت و راهنمایی کل سیستم

12 بانک فدرال

جالب است بدانید که فدرال رزرو به‌صورت نیمه متمرکز عمل می‌کند؛ یعنی کشور به 12 منطقه تقسیم شده که هر کدام بانکی جداگانه دارند. رئیس و هیئت مدیره این نهادها مستقل هستند و وظیفه دارند گزارشی از عملکرد خود به اعضای شواری حاکم ارائه دهند. اصلی‌ترین وظایف آن‌ها عبارت هستند از:

  • وام دادن به موسسات

  • تسویه چک‌ها

  • عرضه سکه و اسکناس

  • جمع‌آوری ارزهای مخدوش و تقلبی

  • نگهداری از حساب بانکی خزانه

کمیته بازار آزاد

مهم‌ترین بخش در بانک مرکزی آمریکا که 12 عضو دارد، نفرات آن را شورای حکام و 5 رئیس بانک فدرال (نیویورک + 4 رئیس دیگر) تشکیل داده‌اند. این کمیته در طول یک سال حداقل 8 جلسه برگزار می‌کند و در آن شرایط اقتصادی، ریسک‌ها و میزان نرخ بهره مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع خروجی این جلسات مشخص می‌کند لازم است در سیاست‌های فدرال رزرو تغییری ایجاد شود یا خیر.

نگاهی گذرا بر وظایف Federal Reserve

همانطور که گفتیم، فد وظایف متعددی بر عهده دارد که با انجام درست آن‌ها، سلامت اقتصاد ایالات متحده را تضمین می‌کند. تمام کارهایی که نهاد انجام می‌دهد، به منظور کاهش نرخ بیکاری و تورم در کشور بوده تا آسیبی به شهروندان وارد نشود.

  • تعیین نرخ بهره

  • نظارت و قانون‌گذاری

  • ارائه خدمات پرداخت

  • حفظ پایداری سیستم

تاثیر تصمیمات Federal Reserve روی بیت کوین

تمامی تصمیماتی که توسط فد گرفته می‌شود، روی بازارها تاثیرگذار است و می‌تواند ریسک آن‌ها را کاهش یا افزایش دهد. به‌عنوان مثال هنگامی که این سازمان به منظور کنترل تورم، نرخ بهره را افزایش می‌دهد، قیمت سهام و ارزهای دیجیتال شروع به ریزش می‌کند؛ زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سود بدون ریسک دریافت کنند. عکس این قضیه نیز صادق است و کاهش نرخ بهره می‌تواند موجب رشد سایر بازارها شود.

علاوه‌بر این، فدرال رزرو با قانون‌گذاری و ایجاد محدودیت می‌تواند مشکلاتی را برای علاقه‌مندان به‌ویژه بیت کوین ایجاد کند. در نظر داشته باشید که یکی از دلایل ریزش کریپتوکارنسی‌ها در سال 2022 سیاست‌هایی بود که فد به منظور کنترل تورم در پیش گرفت و موجب شد قیمت BTC به زیر 20 هزار دلار سقوط کند. به همین دلیل است که به شما توصیه می‌کنیم درصورتی‌که به سرمایه‌گذاری در این بازار علاقه‌مند هستید، حتما به اظهار نظرات و آمار منتشر شده توسط این سازمان توجه ویژه‌ای داشته باشید تا خطری سرمایه شما را تهدید نکند.

بررسی تاریخچه فدرال رزرو و تاثیر آن بر روی بیت کوین

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم شما را با ساختار سازمانی فدرال رزرو و مسئولیت‌هایی که برعهده دارد، آشنا کنیم. علاوه‌بر این، تاثیرگذاری تصمیمات این نهاد بر قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را بررسی کردیم. بهتر است قبل از خرید و فروش توکن‌های مدنظر خود، نیم نگاهی به تقویم اقتصادی و زمان سخنرانی اعضا این آژانس داشته باشید تا نوسانات ایجاد شده در بازار شما را شوکه نکند.

کد خبر: ۲۷۲٬۶۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha