۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
معاملات مسکن تهران از ۲۰ هزار به یک هزار ۵۰۰ فقره در ماه رسید| رشد ۱۶۰ درصدی هزینه ساخت مسکن
مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمران تهران مطرح کرد

معاملات مسکن تهران از ۲۰ هزار به یک هزار ۵۰۰ فقره در ماه رسید| رشد ۱۶۰ درصدی هزینه ساخت مسکن

باقرپور، مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمران تهران گفت: معاملات مسکن در تهران طی یک ماه به ۱۵۰۰ معامله رسیده است در حالیکه باید بالغ بر ۲۰ هزار فقره معامله مسکن در ماه صورت گیرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: رکود معاملات مسکن به خصوص در تهران این موضوع را در بازار مسکن به شدت تقویت کرده است که سازندگان مسکن علاقه ای به ساخت و ساز ندارند.

این عدم رغبت ورود سازندگان به بخش مسکن و عرصه ساخت و ساز باعث شده تا تقاضای مسکن بیشتر از قبل از عرضه مسکن پیشی بگیرد. کارشناسان مسکن این عدم تعادل میان تقاضا و عرضه مسکن را تهدید بزرگی در آینده بخش مسکن می دانند.

آنان می گویند معاملات مسکن به قدری کاهش یافته است که این افت معاملات را تهدیدی بزرگ برای تولید مسکن می دانند.

طبق آمارهای ارائه شده میزان معاملات مسکن در تهران در یک ماه حتی به ۱۵۰۰ معامله هم رسیده است. این در حالیست که باید تعداد معاملات مسکن بالغ بر ۲۰ هزار فقره در ماه باشد

خشایار باقر پور مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمران تهران در پاسخ به این پرسش که تعداد معاملات مسکن در تهران به شدت افت کرده است آیا این مساله در آینده چه تاثیری بر قیمت مسکن و در نهایت بخش مسکن خواهد داشت؟ گفت: طبق آمارهای ارائه شده میزان معاملات مسکن در تهران در یک ماه حتی به ۱۵۰۰ معامله هم رسیده است. این در حالیست که باید تعداد معاملات مسکن بالغ بر ۲۰ هزار فقره در ماه باشد.

اگر می خواهیم بازار مسکن در وضعیت مطلوب به سر ببرد باید به سمت تولید و عرضه مسکن حرکت کنیم. طرح تولید مسکن اقتصادی که ماههاست مطرح شده با همین هدف بوده است

او با تاکید بر اینکه کاهش تولید مسکن نقش موثری بر بالا رفتن قیمت و کاهش قدرت خرید خانوارها خواهد داشت ادامه داد: اگر می خواهیم بازار مسکن در وضعیت مطلوب به سر ببرد باید به سمت تولید و عرضه مسکن حرکت کنیم. طرح تولید مسکن اقتصادی که ماههاست مطرح شده با همین هدف بوده است.

باقرپور با تاکید بر اینکه ساخت مسکن اقتصادی نقش موثری در مهار تورم دارد اظهار داشت: تولید مسکن کوچک متراژ و یا همان مسکن اقتصادی مغایر با فرآیندهای ایرانی اسلامی نیست. اینکه اعلام می کنند مسکن کوچک متراژ و اقتصادی خلاف فرزند آوری است را با دلیل و عدله محکم ثابت می کنیم که اشتباه است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمران تهران ادامه داد: تغییر متراژ برای مسکن اقتصادی با متراژ ۲۵ تا ۹۰ متری با همین هدف کلید زده شد و به محض کلنگ زنی این پروژه، قطعا اولین اقدام ما ساخت یک نمونه مسکن کوچک متراژ به عنوان پایلوت است.

باقر پور به انعقاد قرارداد ساخت مسکن های اقتصادی در قالب تفاهم نامه با اتحادیه شرکت های دانش بنیان اشاره کرده و اعلام کرد: اجرای این پروژه ها به صورت کاملا هوشمند ساخته می شود و مسئولیت تشکل مردم نهاد بر عهده اتحادیه های تعاونی عمرانی است و با توجه به آنکه منطقه ۱۹ را به صورت پایلوت انتخاب کرده بودیم بعد از مدتی با آن مخالفت شد در نتیجه اقدام به تهیه زمین به متراژ یک میلیون متر مربع در اطراف تهران کردیم و در نتیجه ساخت ۲۰ هزار واحد در این شهرک کلید خورد.

ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی اقتصادی با تمام امکانات برنامه ریزی شده و این پروژه ها در قالب ایجاد تعامل و قرارداد همکاری با شرکت های دانش بنیان در حال طراحی است و به زودی اولین شهرک اقامتی تمام هوشمند و پاک کشور ساخته خواهد شد

وی تاکید کرد: ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی اقتصادی با تمام امکانات برنامه ریزی شده و این پروژه ها در قالب ایجاد تعامل و قرارداد همکاری با شرکت های دانش بنیان در حال طراحی است و به زودی اولین شهرک اقامتی تمام هوشمند و پاک کشور ساخته خواهد شد.

طبق آمارهای منتشر شده از سوی برخی نهادها و به خصوص سازمان نظام مهندسی هزینه های ساخت مسکن به دلیل گران شدن نهاده های تولید مسکن در حال افزایش و با رشد ۱۶۰ درصدی روبرو شده است

باقرپور در پاسخ به این پرسش که هزینه ساخت مسکن در تهران و کشور چگونه است آیا افزایش دارد؟ افزود: طبق آمارهای منتشر شده از سوی برخی نهادها و به خصوص سازمان نظام مهندسی هزینه های ساخت مسکن به دلیل گران شدن نهاده های تولید مسکن در حال افزایش و با رشد ۱۶۰ درصدی روبرو شده است.

سعی کرده ایم قیمت هایی که پیش از این برای ساخت پروژه‌ها اعلام کرده بودیم تغییری نکند و در حال حاضر قیمت واحدهای مسکونی اقتصادی با حدود هر متر ۲۵ میلیون تومان آغاز می شود

وی در خصوص قیمت واحدهای مسکن اقتصادی گفت: با توجه به نوسانات ارزی و تغییر قیمتی که ایجاد شده است سعی کرده ایم قیمت هایی که پیش از این برای ساخت پروژه‌ها اعلام کرده بودیم تغییری نکند و در حال حاضر قیمت واحدهای مسکونی اقتصادی با حدود هر متر ۲۵ میلیون تومان آغاز می شود.

وی افزود: در حال حاضر قیمت واحدهای مسکونی با توجه به مدت زمان ساخت تغییر می‌کند بنابراین برای بسیاری از سازندگان صرفه اقتصادی دارد که هرچه زودتر واحدهای مسکونی ساخته شود چرا که با توجه به نوسانات تورمی، قیمت ها تغییر می کند.

باقر پور با اشاره به اینکه پروژه های مسکن اقتصادی در قالب چند فاز ساخته خواهد شد گفت: این واحدها ظرف مدت ۲۴ ماه ساخته می شوند و حدود شش ماه برای طراحی و اجرای آن زمان مورد نیاز است تا آن‌ها را اجرا کنیم.

هیچ برنامه ای برای پیش فروش واحدهای مسکونی اقتصادی وجود ندارد و اگر فردی متقاضی است باید در شرکت تعاونی ها در قالب مشارکت کننده اقدام به خرید سهام کند بنابراین برنامه ای برای پیش فروش این واحدها وجود ندارد

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا این واحدهای مسکونی اقتصادی در قالب پیش فروش به فروش خواهند رفت؟ توضیح داد: هیچ برنامه ای برای پیش فروش واحدهای مسکونی اقتصادی وجود ندارد و اگر فردی متقاضی است باید در شرکت تعاونی ها در قالب مشارکت کننده اقدام به خرید سهام کند بنابراین برنامه ای برای پیش فروش این واحدها وجود ندارد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران پیشتر گفته بود که در سند توسعه تعاون ۵۰ درصد از تولید مسکن به بخش تعاون اختصاص داده شده اما در عمل محقق نشده است.

وی افزود: در طرح نهضت ملی مسکن باید از ۴ میلیون مسکن، نیمی از آن برای بخش تعاون تعریف می‌شد؛ اما در تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی دیده شده است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران گفت: تعاونی‌ها، در جاهایی که زمین داشتند به صورت خود جوش اجرای طرح هایی از نهضت ملی مسکن را قبول کردند.

وی گفت: لازم است مسکن از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل شود، به همین دلیل جایگزین هایی به عنوان بستر سرمایه گذاری ملکی برای افراد در حوزه گردشگری، توسعه شهرک های صنعتی و درمانی باید ایجادکنیم تا از سوداگری افراد جلوگیری کند.

کد خبر: ۲۷۲٬۶۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha