۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
پیش بینی رکود بازار رمزارزها در نیمه نخست سال| بهترین استراتژی برای سرمایه گذاری روی بیت کوین چیست؟
بازار بررسی کرد؛

پیش بینی رکود بازار رمزارزها در نیمه نخست سال| بهترین استراتژی برای سرمایه گذاری روی بیت کوین چیست؟

بازار رمزارزها به ویژه بیت کوین در حال حاضر در وضعیت رکورد نسبی قرار گرفته که به احتمال زیاد، این رکود تا اواخر نیمه نخست سال ۲۰۲۴ نیز ادامه خواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: بازار رمزارزها بر خلاف انتظارات اولیه مربوط به جهش احتمالی قیمت بیت کوین همزمان با راه اندازی صندوق های ETF در آمریکا نه تنها پیشرفت مناسبی را تجربه نکرد؛ بلکه در هاله ای از رکود فرو رفته است.

از سوی دیگر، نخستین جلسه کمیته بازار آزاد فدرال آمریکا در سال جاری میلادی که در تاریخ ۳۱ ژانویه برگزار شد نیز بر خلاف تصورات اولیه، نشانگر عقب نشینی فدرال رزرو از سیاست نرخ بهره بانکی خود نبوده و جروم پاول با لحنی محتاطانه سخن گفت.

مواضع رئیس فدرال رزرو در سخنرانی وی نشان داد که در خوشبینانه ترین حالت ممکن، شاید فدرال رزرو اواخر نیمه نخست سال جاری میلادی، نسبت به آغاز فرآیند کاهش پله ای نرخ بهره بانکی در آمریکا اقدام نماید که این موضوع از هیچ روی به سود بیت کوین و آلتکوین های بازار نخواهد بود.

در حال حاضر، نرخ بهره بانکی در آمریکا همچنان بین ۵.۲۵ الی ۵.۵ درصد است که همچنان قدرت دلار را در بازار تثبیت نموده و منجر به افزایش شاخص آن نیز شده است. وضعیت فعلی ایجاد شده البته برای دیگر دارایی های سرمایه ای مانند طلا نیز صادق بوده و بازار طلا نیز در رکودی نسبی فرو رفته است.

بر اساس نظرسنجی انجام شده از سوی CNBC، بیش از ۷۰ درصد اقتصاددانان و کارشناسان بازار سرمایه آمریکا معتقدند که احتمال آغاز کاهش نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو تا پیش از ماه ژوئن تقریبا صفر یا نزدیک به صفر است.

شاخص مشاغل و ایجاد شغل در آمریکا نیز عملکرد خوبی داشته و دولت موفق شده همزمان با ادامه سیاست نرخ بهره بانکی بالای فدرال رزرو، حدود ۳۵۳ هزار شغل در ماه ژانویه ایجاد نماید که این رقم تقریبا دو برابر انتظار و برآوردهای کارشناسان بوده است.

همین امر نیز منجر به کاهش فشار ماه های گذشته از فدرال رزرو شده و به نظر نمیرسد مهمترین نهاد اقتصادی ایالات متحده در حال حاضر عجله چندانی برای آغاز فرآیند کاهش نرخ بهره بانکی داشته باشد. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می شود، نرخ بیکاری در آمریکا نیز برای سومین ماه متوالی، روی ۳.۷ درصد ثابت مانده و خبری از افزایش نرخ بیکاری نیست.

پیش بینی رکود بازار رمزارزها در نیمه نخست سال| بهترین استراتژی برای سرمایه گذاری روی بیت کوین چیست؟

در خصوص بیت کوین نیز باید گفت که طی هفته های گذشته، میزان نوسان قیمت این رمزارز همچنان بین ۴۲ الی ۴۸ هزار دلار قرار داشته و میزان معاملات بازار نیز شاهد جهش چشمگیری نبوده است. همانطور که در جدول زیر نیز ملاحظه می شود، میزان تغییرات قیمت بیت کوین از ابتدای سال جاری تاکنون تقریبا ثابت مانده و تقریبا در محدوده ای بی نوسان قرار دارد.

پیش بینی رکود بازار رمزارزها در نیمه نخست سال| بهترین استراتژی برای سرمایه گذاری روی بیت کوین چیست؟

نکته مهم اینجاست که بر خلاف تصور بسیاری از فعالان بازار رمزارزها، متاسفانه شواهدی از جهش قیمت و آغاز روند گاوی بازار طی نیمه نخست سال جاری میلادی به چشم نمی خورد. به طور حتم، تا پیش از آغاز فرآیند کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا نیز وضعیت بازار به احتمال زیاد به شیوه کنونی ادامه خواهد داشت.

بدین معنا که به احتمال زیاد، نه شاهد جهش ناگهانی و چشمگیر قیمت خواهیم بود و نه ریزش. البته در خصوص روند ریزشی باید گفت که رخدادهای ناگهانی بازار مانند حمله سایبری هفته گذشته به شبکه ریپل و یا ورشکستگی احتمالی پروژه های رمزارز بزرگ می توانند منجر به آغاز روندی ریزشی شوند. اما در صورت حذف چنین فاکتورهایی از محاسبات و در صورت ادامه وضعیت به شکل فعلی، نباید منتظر ریزش سنگین قیمت ها باشیم.

در شرایط فعلی بازار چه گنیم؟

سوال اینجاست که در شرایط فعلی بازار چگونه می توان سود لازم را بیت کوین و آلتکوین ها برد؟ پیش از هر چیز باید گفت که تا پیش از جهش بزرگ قیمت بیت کوین، نباید منتظر «آلت سیزن» یا همان فصل رشد آلتکوین ها بود. یعنی اساساً بیت کوین به عنوان لیدر بازار می بایست جهش قیمت را تجربه کرده و پس از اندکی اصلاح به تثبیت نسبی برسد تا پس از آن، آلتکوین ها وارد عمل شده و قیمت خود را بر اساس میزان پیشرفت قیمت بیت کوین افزایش دهند.

لذا در شرایط فعلی، پیشنهاد می شود تنها بر روی دو رمزارز نخست بازار یعنی بیت کوین و اتریوم تمرکز نموده و از حرکت به سمت سرمایه گذاری روی آلتکوین ها حتی المقدور خودداری شود.

نکته دیگر اینکه با توجه به شرایط کم نوسان بازار، به سرمایه گذاران غیر حرفه ای بازار توصیه می شود که از ورود به معاملات اسپات خودداری نمایند. در حال حاضر، بهترین حالت ممکن برای این دسته از سرمایه گذاران، خریدهای پله ای آن هم دقیقا در زمان ریزش و اصلاح قیمت و هلد کردن رمزارزها برای نیمه دوم سال است.

پیش بینی رکود بازار رمزارزها در نیمه نخست سال| بهترین استراتژی برای سرمایه گذاری روی بیت کوین چیست؟

همانطور که در نمودار بالا ملاحظه می شود، روند قیمت بیت کوین برای بلند مدت همچنان مثبت بوده و لذا به نظر می رسد خرید پله ای و هولد دارایی های بیت کوینی برای بلند مدت، همچنان سرمایه گذاری منطقی محسوب شود.

موضوع دیگر موجود برای کاربران ایرانی فعال در این بازار اینکه با توجه به نوسانات شدید بازار ارز به ویژه دلار، تحولات این بازار را نیز کاملا مد نظر قرار داده تا از تحمل ضرر احتمالی تا حد ممکن پرهیز شود.

کد خبر: ۲۷۲٬۵۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha