۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
ریزش سنگین قیمت گاز مایع در پی تغییرات اقلیمی| اِل.ان.جی در مسیر حذف از سبد انرژی های آینده!
بازار گزارش می‌دهد؛

ریزش سنگین قیمت گاز مایع در پی تغییرات اقلیمی| اِل.ان.جی در مسیر حذف از سبد انرژی های آینده!

افزایش عرضه جهانی و کاهش تقاضا برای گاز مایع در پی تغییرات اقلیمی و گرم تر شدن هوای زمین، بازار گاز مایع را تا حد زیادی تحت فشار قرار داده و منجر به ریزش قیمت ها به کف سه ساله خود شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: گاز طبیعی از جمله محصولات صادراتی کشورهای نفتی محسوب می شود که بر خلاف بسیاری دیگر از سوخت های متداول مانند بنزین و گازوئیل، بازار آن تا حد زیادی به فصول مختلف سال بستگی دارد.

در حقیقت، فصل زمستان معمولا داغ ترین بازار برای گاز مایع (LNG) صادراتی محسوب شده و این در حالیست که فصل تابستان کمترین میزان مشتری را برای این محصول در جهان به همراه دارد.

از سوی دیگر، میزان عرضه و تقاضای جهانی نیز از جمله فاکتورهای تاثیرگذار دیگر بر قیمت گاز طبیعی محسوب شده که از این منظر، تفاوتی میان گاز و دیگر محصولات نفتی وجود ندارد. موضوع مهم در خصوص گاز طبیعی اینکه بر خلاف حفظ قیمت نسبی نفت در محدوده ۷۰ الی ۸۰ دلار، بازار گاز در سال جاری چنگی به دل نزده و به عنوان مثال، در زمان نگارش این گزارش (۲۰ بهمن ماه) قیمت هر متر مکعب گاز مایع با بیش از ۵.۵ درصد ریزش قیمت طی شبانه روز گذشته به ۱.۹۷ دلار کاهش یافته است. این در حالیست که همزمان، قیمت هر بشکه نفت WTI با بیش از ۳ درصد افزایش در بازه زمانی یکسان به ۷۶.۲۶ دلار و قیمت نفت برنت نیز به بالای ۸۱ دلار در هر بشکه رسیده است.

هوای معتدل و نسبتا گرم کره زمین در سال جاری، نیاز کشورها به خرید بیشتر گاز طبیعی به عنوان سوخت نخست مورد مصرف در تامین گرمایش ساختمان ها از آن استفاده می شود را تا حد چشمگیری کاهش داده است

با این حساب، به خوبی می توان متوجه شد که روند بازار و مشتریان گاز طبیعی تفاوت آشکاری با نفت خام دارد. در ادامه، به مهمترین دلایل ریزش قیمت گاز طی هفته های گذشته و همچنین، چشم انداز پیش روی این بازار در کوتاه مدت خواهیم پرداخت.

افزایش عرضه گاز طبیعی و کاهش تقاضای جهانی

اگرچه دلایل مختلفی برای ریزش قیمت گاز طبیعی صادراتی کشورهای نفتی وجود دارد؛ اما مهمترین عامل آن، افزایش چشمگیر عرضه این محصول در سطح جهانی است؛ موضوعی که تعادل عرضه و تقاضا را بر هم زده و منجر به ریزش چشمگیر قیمت ها در بازار شده است.

تا یک دهه پیش از گاز مایع به عنوان سوخت پاک یاد شده و بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، به دنبال جایگزین سازی گاز مایع با بنزین و گازوئیل در تامین سوخت مورد نیاز وسایل نقیله بودند

به عنوان مثال، در حالی که تریدرهای آمریکایی منتظر انتشار گزارش هفتگی در خصوص میزان ذخیره سازی گاز مایع توسط دولت این کشور بودند، قیمت آتی گاز طبیعی ایالات متحده در روز پنجشنبه کاهش یافت. با ذخیره سوخت فراوان، افزایش تولید و کاهش جریان خروجی گاز به سمت کارخانه‌های صادرات LNG، رقم قراردادهای آتی به پایین‌ترین حد خود در سه سال اخیر رسیده و در مسیر اصلاح قیمت، از سطح حمایت ۲ دلاری نیز عبور کرده است.

در دیگر کشورهای نفتی مانند نیجریه نیز طی هفته های گذشته، شاهد راه اندازی واحدهای تولید LNG بوده ایم که همین امر نیز بر میزان عرضه جهانی گاز مایع افزوده است.

تغییرات اقلیمی، بزرگترین مانع پیش روی افزایش قیمت

به احتمال زیاد، بازار گاز طبیعی به احتمال زیاد از نخستین بازارهای جهان است که از تغییرات اقلیمی کره زمین آسیب خواهد دید.

به نوشته نشریه «اف یکس امپایر»، هوای معتدل و نسبتا گرم کره زمین در سال جاری، نیاز کشورها به خرید بیشتر گاز طبیعی به عنوان سوخت نخست مورد مصرف در تامین گرمایش ساختمان ها از آن استفاده می شود را تا حد چشمگیری کاهش داده است. در حقیقت دستکم برای سال جاری شاهد زمستان سخت همراه با برودت شدید هوا در اکثر نقاط جهان از جمله اروپا به عنوان یکی از مهمترین بازارهای گاز طبیعی در جهان نبوده ایم.

افزایش تقاضا برای انرژی های تجدیدپذیر و کاهش محبوبیت گاز

موضوع دیگری که می تواند در بلند مدت بر روی بازار گاز طبیعی جهانی تاثیر بسزایی بر جای بگذارد؛ ورود هرچه بیشتر منابع انرژی تجدیدپذیر و نو مانند هیدروژن، خورشید، باد، آب و حتی متانول به بازار انرژی جهانی است که طی سال های اخیر، تا حد زیادی از میزان محبوبیت گاز مایع به عنوان انرژی آینده کاسته است.

به عنوان مثال، تا یک دهه پیش از گاز مایع به عنوان سوخت پاک یاد شده و بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، به دنبال جایگزین سازی گاز مایع با بنزین و گازوئیل در تامین سوخت مورد نیاز وسایل نقیله بودند. اما امروز، ذائقه بازار حتی در ایران نیز تغییر محسوسی داشته و دیگر خبری از تبلیغات مثبت به نفع گاز مایع به عنوان سوخت آینده نیست.

حرکت شرکت های خودروسازی به سمت استفاده از برق و هیدروژن به عنوان منابع سوخت اصلی مورد استفاده در خودروهای مدرن طی سال های اخیر، به طور کلی پتانسیل گاز طبیعی برای تبدیل شدن به منبع سوخت آینده را از بین برده و دیگر نمی توان روی آینده این بازار دستکم به عنوان سوخت خودروها حساب کرد.

تحلیل تکنیکال قیمت گاز مایع در بازارهای جهانی

قیمت گاز طبیعی طی روز پنجشنبه پس از سقوط به زیر میانگین متحرک ۵۰ روزه در محدوده ۲.۰۶۲ دلار، تحت فشار قرار گرفته است.

ریزش سنگین قیمت گاز مایع در پی تغییرات اقلیمی| LNG در مسیر حذف از سبد انرژی های آینده!

عبور از سطح روانی ۲.۰۰ دلار نشانه دیگری از ضعف بازار محسوب می شود. فشار فروش در واقع می‌تواند به سمت کاهش بیشتر قیمت حرکت کرده و رقم ۱.۷۸ دلار، نقطه حمایت بعدی قیمت محسوب می شود.

لذا، چشم انداز بازار گاز مایع در کوتاه مدت کاملا خرسی و ریزشی برآورد شده که البته با حرکت به سمت فصول گرم سال، این وضعیت به احتمال زیاد در میان مدت نیز بر بازار حاکم خواهد بود.

کد خبر: ۲۷۲٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha