۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
چالش های موجود در حوزه صنایع دستی استان ایلام
یادداشت؛

چالش های موجود در حوزه صنایع دستی استان ایلام

ایلام- صنایع دستی در ایلام از ظرفیت های بزرگ اقتصادی به شمار می رود که دارای چالش ها و موانع بزرگی است» این جمله بخشی از یاداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: صنایع دستی به عنوان قدیمی ترین حرفه و صنعت و کاربردی ترین هنر استان ایلام از گذشته های دور تا به امروز جایگاه رفیعی در فرهنگ و اقتصاد جامعه ما داشته است، لازم به ذکر است صنایع دستی ایلام به دلیل آنکه تبلور عینی از فرهنگ اصیل، بومی، مردمی و معنوی است، همواره معرف خصوصیات بارز و شاخص هنر و تمدن ایران بوده است.

از طرفی دیگر صنایع دستی استان به دلیل آن که در کنار کار کشاورزی و دامداری برای قشر کثیری از افراد ایجاد شغل جانبی و حتی در شهرها ایجاد شغل مولد و اصلی به ویژه برای بانوان کرده است، از نظر اقتصاد و صنعت و به ویژه اشتغال و درآمد و دیگر شاخص‌ های اقتصادی نظیر تولید ناخالص ملی،درآمد ملی و درآمد سرانه نیز حائز اهمیت شایانی بوده و هست.

رشته های پرطرفدار صنایع دستی در ایلام

هم اکنون بیشترین حجم صنایع دستی تولیدی در استان مربوط به رشته های گیوه دوزی، سفالگری، زیلوبافی، قلمکار، جاجیم بافی، چیغ بافی، حصیر بافی، بافت سیاه چادر، قالی بافی، چرم دوزی، عروسک سازی و... است.

با این حال این حوزه که در استان اهمیت والایی دارد، به دلیل مشکلات فراوان به ویژه بی توجهی مسئولان متاسفانه توسعه و رشد چشم گیری نداشته است، از سوی دیگر کاستی ها، مشکلات و نواقص موجود صنعتگران و فعالان در این زمینه نیز با مشکلات مواجه کرده و نارضایتی آنان را به دنبال داشته است.

چالش های موجود در حوزه صنایع دستی

به گفته کارشناسان صنایع دستی در ایلام با چالش‌های عمده‌ای روبروست و به ویژه بعد از گسترش تحریم‌ها و فریز شدن صادرات این بخش به دلیل مشکلات تحریمی از جمله تحریم‌های پولی و بانکی آسیب‌های این صنعت به صورت فزاینده‌ای گسترش یافته است.

فرآیند تولید صنایع دستی از طراحی گرفته تا مواد اولیه و بسته بندی از دیگر مشکلات جدی این حوزه است، نبود برنامه جامع حمایتی برای تولید صنایع دستی سبب شده، هنرمندان مشکلات متعددی را تجربه کنند و صنایع دستی از خلاقیت، به روز شدن و کسب کاربردهای امروزی دور بماند

شایان ذکر است استان ایلام یکی از استان های هم مرز با کشور عراق است که به این واسطه ظریفت بالایی در حوزه صادرات صنایع دستی دارد، با این وجود مشکل صادرات صنایع دستی یکی از مشکلات عظیم در استان ایلام به شمار می رود که علارغم وحده های بسیار از سوی مسئولان هنوز حل نشده است.

مشکلات تولیدکنندگان صنایع دستی استان ایلام

فرآیند تولید صنایع دستی از طراحی گرفته تا مواد اولیه و بسته بندی از دیگر مشکلات جدی این حوزه است، نبود برنامه جامع حمایتی برای تولید صنایع دستی سبب شده، هنرمندان مشکلات متعددی را تجربه کنند و صنایع دستی از خلاقیت، به روز شدن و کسب کاربردهای امروزی دور بماند.

چالش های موجود در حوزه صنایع دستی استان ایلام

نبود بازار فروش معضلی دیگر است که درحال حاضر در حوزه صنایع دستی استان وجود دارد، چرا که مردم دیگر مانند گذشته برای خرید کار دست هزینه نمی‌کنند و این موضوع دلایل متعددی دارد که یکی از مهمترین آنها افزایش قیمت مواداولیه به‌دلیل شرایط اقتصادی موجود است و از آنجا که کار دست هم قیمت خاص خودش را دارد، قیمت تمام شده این محصولات بسیار گران است.

نبود بازارچه های دائمی

نبود بازارچه ها و نمایشگاه های دائمی صنایع دستی در استان از دیگر دلایل عدم بازار فروش مناسب است، به گفته تولید کنندگان صنایع دستی نبود بازاریابی مناسب و کار تبلیغاتی، کمبود بازارچه‌های صنایع دستی و به بیان دیگر نبود بازار فروش، آن گونه که باید در این حوزه توسعه نداشته و مشکلات متعددی را به دنبال داشته است.

به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان معتقدند صنایع دستی ایرانی علیرغم تنوع، کیفیت و جذابیتی که دارد به‌خاطر نبود بازار، عدم شناسایی بازار متناسب با تولیدات، بسته‌بندی نامناسب، نداشتن برند مشخص، وجود صنایع دستی ارزان چینی در بازار، ضعف برنامه‌ریزی و عدم فرهنگ‌ مناسب نتوانسته جایگاه اصلی خود را پیدا کند.

اهمیت صنایع دستی

همه میدانیم هنرهای دست مردمان این خطه با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگ پربار از اهمیت بسزایی برخوردارند، در صورت توجه و سرمایه گذاری، نقش بی نظیری در ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی در کسب و کار، درآمدزایی،احیا و حفظ هنرهای سنتی و صنایع دستی و همچنین کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی می‌شود.

از این رو حمایت از صنعتگران، پرداخت تسهیلات با بهره پایین، ایجاد بازارچه های دائمی برای عرضه محصولات در اقصی نقاط استان، ایجاد بازارچه های بین المللی، جذب سرمایه گذار و فرهنگ سازی در این حوزه از الزامیست و باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

کد خبر: ۲۷۲٬۳۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha