۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۲
سرکوب کارگران؛ اولین واکنش دولت پوپولیست آرژانتین| خوش رقصی «میلی» در تل آویو
بازار گزارش می‌دهد؛

سرکوب کارگران؛ اولین واکنش دولت پوپولیست آرژانتین| خوش رقصی «میلی» در تل آویو

خاویر میلی، رییس جمهور پوپولیست دست راستی آرژانتین و طرفدار رژیم صهیونیستی، با اولین آزمون در مورد نحوه واکنش دولتش به تظاهرات علیه اقدامات شوک اقتصادی مواجه است.

بازار؛ گروه بین الملل: خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین، در ۱۰ دسامبر ۲۰۲۳ به قدرت رسید و اکنون کشورش شاهد اعتراضات علیه برنامه‌های اقتصادی وی است که هدف آن خصوصی سازی نهادهای دولتی و کاهش حمایت‌هایی دولتی است.

او حتی قبل از به دست گرفتن قدرت و زمانی که نامزد این سمت بود، در چند موضوع از جمله موضعش در قبال اسرائیل و درگیری اعراب و اسرائیل، شخصیتی بحث برانگیز بود. میلی خود را بسیار نزدیک به اسرائیل و ایالات متحده می‌داند و رسانه‌های عبری او را شخصیتی طرفدار یهود و اسرائیل می‌دانند.

سرکوب اعتراضات مردمی

در درگیری‌های اخیر که میان معترضان ضد دولتی و نیروهای امنیتی رخ داد، ده‌ها نفر در آرژانتین زخمی شدند. معترضانی که علیه قانون پیشنهادی خاویر میلِی رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین تظاهرات کردند، در میدان کنگره بوئنوس آیرس با پلیس درگیر شدند. بر اساس این گزارش، «قانون فراگیر» (omnibus law) به دولت خاویر میلی اختیاراتی «استثنایی» می‌دهد و اتحادیه‌های کارگری، گروه‌های دانشجویی و نمایندگان اپوزیسیون (مخالف) از این اعتراضات ضد دولتی حمایت کردند.

در این درگیری‌ها ۶ نفر بازداشت شدند و خبرنگاران نیز تحت تاثیر گاز اشک‌آور پلیس قرار گرفتند. در همین حال، احزاب مخالف از پاتریشیا بولریچ وزیر امنیت آرژانتین انتقاد و پلیس را به استفاده از زور نامتناسب متهم کردند. بر پایه این گزارش، دولت آرژانتین با اشاره به بحران «عمیق» در کشور، به دنبال اختیاراتی «استثنایی» از کنگره برای اتخاذ تدابیری در زمینه اقتصاد، انرژی، بهداشت، آموزش و حمل و نقل است.

گروه‌های کارگری، اجتماعی و حقوق بشر آرژانتین روز سه‌شنبه طوماری را امضا کردند که از سازمان ملل متحد و کمیسیون بین‌آمریکایی حقوق بشر خواسته شد تا در برابر رویه‌های جدید نظم عمومی میانجیگری کنند

این تظاهرات به نوعی علیه اقدامات ریاضتی و مقررات‌زدایی اعلام شده توسط رئیس جمهور تازه آرژانتین، خاویر میلی، آغاز شد، که دولت او نسبت به مسدود کردن خیابان‌ها هشدار داده بود. سال‌هاست که معترضان در آرژانتین، خیابان‌ها را برای مدت طولانی مسدود می‌کنند.

در حالی که دولت میلی گفته است که اجازه اعتراضات را نمی‌دهد و تهدید کرد که پرداخت یارانه به هرکسی که معابر را مسدود کند، قطع خواهد کرد. راهپیمایان در بوئنوس آیرس، پایتخت، تجمع و به سمت میدان نمادین پلازا د مایو، محل تظاهرات‌هایی که قدمت آن به دیکتاتوری دهه ۱۹۸۰ برمی‌گردد، حرکت کردند. ادواردو بلیبونی، یکی از سازمان دهندگان راهپیمایی، گفت که تظاهرکنندگان با «دستگاه سرکوبگر عظیم» مواجه شدند. گروه چپ‌گرای پولو اوبررو بلیبونی سابقه طولانی در تسخیر خیابان‌ها دارد.

میلی، پوپولیست دست راستی، با اولین آزمون در مورد نحوه واکنش دولتش به تظاهرات علیه اقدامات شوک اقتصادی، مواجه است. این تظاهرات در واکنش به شوک‌های اقتصادی روی می‌دهد، این شوک‌ها شامل کاهش ۵۰ درصدی ارزش پزو آرژانتین، کاهش یارانه‌های انرژی و حمل و نقل و تعطیلی برخی از وزارتخانه‌های دولتی بوده که منجر به تورم فزاینده و افزایش فقرشده است.

داده‌های اقتصادی چیز دیگری از اقتصاد آرژانتین را نشان می‌دهند، بطوریکه نرخ تورم سالانه آرژانتین ۱۶۱ درصد است و از هر ۱۰ نفر چهار نفر فقیر هستند. این کشور آمریکای جنوبی همچنین با بدهی ۴۵ میلیارد دلاری به صندوق بین المللی پول مواجه است

همچنین، گروه‌های کارگری، اجتماعی و حقوق بشر آرژانتین روز سه‌شنبه طوماری را امضا کردند که از سازمان ملل متحد و کمیسیون بین‌آمریکایی حقوق بشر خواسته شد تا در برابر رویه‌های جدید نظم عمومی میانجیگری کنند. در این سند آمده است که پروتکل امنیتی جدید با حقوق تجمع آزاد، آزادی بیان و اعتراض اجتماعی که در قانون اساسی کشور به رسمیت شناخته شده، ناسازگار است. ساندرا پتوولو، سرپرست وزارت «سرمایه انسانی» که ترکیبی از وزارتخانه‌های کار بود، گفت: «ذینفعان طرح‌های اجتماعی بدانند که هیچ‌کس نمی‌تواند شما را مجبور به رفتن به راهپیمایی کند که تهدیدی برای از بین بردن آموزش و توسعه اجتماعی است. تظاهرات یک حق است، اما حق مردم برای رفت و آمد آزادانه در برای رفتن به محل کارشان نیز هست.»

در آرژانتین، برخی از مردم مستقیماً از دولت حمایت اجتماعی دریافت می‌کنند، اما برخی دیگر از طریق سازمان‌های اجتماعی با پیوند مستقیم با دفاتر فدرال حمایت می‌شوند. دولت میلی معتقد است که بسیاری از این گروه‌ها از این روش برای وادار کردن مردم به حضور در تظاهرات در ازای حمایت استفاده می‌کنند. در حالیکه داده‌های اقتصادی چیز دیگری از اقتصاد آرژانتین را نشان می‌دهند، بطوریکه نرخ تورم سالانه آرژانتین ۱۶۱ درصد است و از هر ۱۰ نفر چهار نفر فقیر هستند. این کشور آمریکای جنوبی همچنین با بدهی ۴۵ میلیارد دلاری به صندوق بین المللی پول مواجه است.

علاقه میلی به اسرائیل

میلی، در هفته گذشته بلافاصله پس از ورود به اسرائیل، طرح انتقال سفارت کشورش به بیت‌المقدس را اعلام کرد که تغییری خطرناک از سیاست کشورش و از روند غالب در آمریکای لاتین در حمایت از حقوق مردم است. رئیس جمهور آرژانتین به اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، که در باند فرودگاه بن گوریون در نزدیکی تل آویو پذیرای وی بود، گفت: «برنامه من انتقال سفارت به بیت المقدس غربی است.» این تصمیم به منزله اذعان به پایتخت بودن بیت المقدس و نقض آشکار قطعنامه‌های بین المللی است.

اما موضوع فراتر از این است، زیرا خاویر میلی قبلاً اعلام کرده بود که احتمالا به یهودیت بپیوندد و او در حال فراگیری دینی از خاخام شیمون اکسل و هانیش از جامعه یهودی مراکشی در آرژانتین است. او قبل از انتخابش در مصاحبه‌ای با روزنامه اسپانیایی El Pais گفت که در فکر گرویدن به یهودیت است. اما او توضیح داد که اگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، احتمالا اجرای این امر در هنگام اداره کشور دشوار باشد. در نشانه دیگری از دوستی نزدیک خود با اسرائیل، میلی خاخام خود، اکسل واهنیش را به عنوان سفیر آرژانتین در تل آویو منصوب کرد.

میلی قبلاً قصد خود برای انتقال سفارت به اسرائیل را با نقل قولی غیرمعمول از کتاب مقدس توجیه کرده بود. او همچنین تمایل خود را برای سفر به بیت المقدس به منظور تعمیق مطالعات خود در مورد تورات، تلمود و دیگر متون مقدس یهودی ابراز کرد. او قرار است با خاخام‌های اسرائیل دیدار و از مکان‌های برجسته یهودی در بیت المقدس بازدید کند و همچنین چهارشنبه ۷ فوریه ۲۰۲۴ با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که میلی در جنگ با نوار غزه به شدت از او حمایت کرد، گفتگو کرد. او گفت: «تلاش خواهد کرد تا حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند.»

میلی قبلاً قصد خود برای انتقال سفارت به اسرائیل را با نقل قولی غیرمعمول از کتاب مقدس توجیه کرده بود. او همچنین تمایل خود را برای سفر به بیت المقدس به منظور تعمیق مطالعات خود در مورد تورات، تلمود و دیگر متون مقدس یهودی ابراز کرد

این سفر سه روزه یکی از اولین سفرهای میلی به خارج از کشور از زمان روی کار آمدن دو ماه پیش است، نشان دهنده تغییر عمده در سیاست خارجی آرژانتین در قبال ایالات متحده و اسرائیل پس از چندین دهه حمایت از کشورهای عربی است. حمایت قاطع او از اسرائیل نشان‌دهنده کنار گذاشتن دهه‌ها حمایت آرژانتین از کشورهای عربی است، کشوری با اکثریت کاتولیک که اعراب آن سومین جامعه بزرگ بوده و همچنین دارای بزرگترین جامعه یهودی در آمریکای جنوبی است.

همچنین این رویکرد با روند غالب آمریکای لاتین تحت حکومت‌های چپ و راست که به درجات مختلف از حقوق فلسطینی‌ها حمایت می‌کردند، در تناقض است، بطوریکه برخی از آنها مانند ونزوئلا و کلمبیا، سفیران خود را از اسرائیل خارج کردند. همچنین این رویکردها به‌ویژه در تضاد با کشور همسایه برزیل و بزرگترین کشور قاره که رهبر چپ آن، رئیس جمهور لولا داسیلوا، است که به شدت از تجاوزات اسرائیل به غزه انتقاد کرد.

میلی همچنین از تحسین کنندگان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا است که با انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل به بیت المقدس در سال ۲۰۱۷ اقدامی مشابه انجام داد و حالا هم با ترامپ مقایسه می‌شود. مانند ترامپ، میلی به انتقاد از نخبگان سیاسی کشور معروف است و برنامه افراطی او برای کشور شامل لغو بانک مرکزی، دروغ دانستن تغییرات آب و هوایی، هشدار دادن به نقش چپ‌ها در تخریب ساختار خانواده نیز در همین راستاست. همچنین حامیان او کلاه‌هایی با شعار «آرژانتین را دوباره بزرگ کنیم» بر سر دارند که شبیه شعار ترامپ بود «آمریکا را دوباره بزرگ کنیم».

کد خبر: ۲۷۲٬۳۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha