۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
جولان مکمل های قاچاق و تقلبی در فروشگاه های لوازم آرایشی و باشگاه های ورزشی
بازار گزارش می دهد

جولان مکمل های قاچاق و تقلبی در فروشگاه های لوازم آرایشی و باشگاه های ورزشی

هرچند تولیدکنندگان مکمل های رژیمی و غذایی کشور ظرفیت تامین ۱۰۰ درصدی نیاز کشور را دارند اما با طی سال های اخیر بازار قاچاق و محصولات تقلبی در این حوزه رونق یافته است.

بازار؛ گروه صنعت: این روزها فضای مجازی بستری برای تبلیغ محصولات دارویی و حتی مکمل های رژیمی و غذایی شده است؛ فرآورده هایی که نگهداری آن ها همچون دارو حساس و نیاز به رعایت فاکتورهای خاصی دارد. از این رو اگر بر فرض خوشبینانه محصولاتی که در بسته بندی پر زرق و برق و حتی مشابه وارداتی عرضه می شوند چمدانی هم به کشور آمده باشند باز هم مصرف آن ها همراه با شک و شبهه است.

از طرفی در کنار قاچاق این گروه از مکمل ها، پای محصولات تقلبی نیز به بازار بازار شده است و این روزها پشت ویترین حتی مغازه های لوازم آرایشی نیز آزادانه ردیفی از جعبه مکمل ها چیده شده است. مکمل هایی که اغلب قیمت شان از ۵۰۰ هزار تومان به بالا شروع می شود و افراد غیر متخصص که محصولات زیبایی می فروشند این داروها را برای مردم تجویز می کنند.

تامین ۱۰۰ درصد نیاز بازار مکمل ها در داخل کشور

به گفته عباس کبریایی زاده رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌ های رژیمی و غذایی ایران در حدود ۱۲ سال قبل ۸۵ درصد از نیاز کشور به مکمل ها از طریق واردات تامین می شد و امروز این صنعت با سایه گذاری و تلاش یک دهه ای داروسازان موفق به تامین ۱۰۰ درصدی نیاز بازار شده است.

به طوری که آن دوره که کرونا در کشور شیوع یافت و ورود کالاها با دشواری بسیاری همراه بود، این داروسازان کشور بودند که تمامی نیاز مردم در حوزه مکمل ها را تامین می کردند و در این حوزه هم توانستند کارنامه خوبی از خود برجای بگذارند. با این حال از اواخر همه گیری کرونا و آغاز پروازهای بین المللی، موجی از تبلیغات در حوزه فروش مکمل های غذایی و رژیمی خارجی به خصوص در بستر فضای مجازی آغاز شد.

مکمل هایی که بیشتر در حوزه پوست و مو ارائه می شوند و اما وقتی پای صحبت های مدیران صفحات مجازی بنشینید به نظر می رسد کالایی که ارائه می دهند دوای هر دردی باشند.

معضل فقط به صفحات مجازی محدود نمی شود و برخی از عرضه کنندگان پا را فراتر گذاشته اند و این محصولات را پشت ویترین مغازه های لوازم آرایشی و حتی در باشگاه های ورزشی هم قرار می دهند

البته معضل فقط به صفحات مجازی محدود نمی شود و برخی از عرضه کنندگان پا را فراتر گذاشته اند و این محصولات را پشت ویترین مغازه های لوازم آرایشی و حتی در باشگاه های ورزشی هم قرار می دهند. مراکزی که بیشتر در ردیف مجموعه های لوکس قرار می گیرند و به محلی برای توزیع آزادانه کالاهای قاچاق و بعضا تقلبی تبدیل شده اند. شبهه داروهایی که به راحتی سلامت مردم را به تاراج می برند و عوارض جبران ناپذیری به خصوص بر روی اعضای حیاتی ای همچون کلیه و کبد بر جای می گذارند.

جولان مکمل های تقلبی و قاچاق در باشگاه های ورزشی

مهدی پیر صالحی عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل های رژیمی و غذایی کشور به بازار گفت: هر کالایی خارج از چرخه توزیع خود عرضه شود باید آن را در ردیف کالاهای قاچاق قرار داد. بر این اساس باید به سلامت مکمل های رژیمی و غذایی که خارج از داروخانه ها عرضه می شوند نیز شک کرد.

پیرصالحی: متاسفانه مصرف کنندگان گول تبلیغات را می خورند و نسبت به مصرف این محصولات تقلبی اقدام می کنند

این داروساز با اشاره به اینکه توزیع مکمل های غیرمجاز فقط در بستر فضای مجازی رخ نمی دهد افزود: اکنون شاهد توزیع این محصولات سلامت محور در آرایشگاه ها و مراکز این چنینی هستیم که گاها شنیده می شود داروی توزیع شده در چنین مراکزی حاوی مواد مخدر نیز هستند.

پیرصالحی ادامه داد: متاسفانه مصرف کنندگان گول تبلیغات را می خورند و نسبت به مصرف این محصولات تقلبی اقدام می کنند. البته به جز آرایشگاه ها، شاهد توزیع مکمل های ورزشی در باشگاه های ورزشی نیز هستیم که در این حوزه نقش قاچاق خیلی پر رنگ است.

این داروساز برای جلوگیری از ورود مکمل های قاچاق تاکید کرد: این مسائل به یک هماهنگی بین بخشی نیاز دارند و وزارت ورزش به عنوان متولی در این حوزه باید کمک کند تا این گروه از مکمل ها از طریق کانال خودش که داروخانه ها هستند به دست ورزشکاران برسند.

رونق اقتصاد تولید کنندگان مکمل ها با جلوگیری از قاچاق

عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل های رژیمی و غذایی کشور با اشاره به اینکه مردم برای حفظ سلامت خود باید نسبت به تبلیغات حوزه مکمل ها به هوش باشند گفت: به نظر می رسد سیستم های نظارتی بیش از این نمی خواهند یا نمی توانند جلوی مکمل های تقلبی و قاچاق را در بازار بگیرند.

پیرصالحی: هر کالایی که بازار قاچاق آن کنترل شود، تولید و بازار آن بهبود می یابد

پیرصالحی افزود: اکنون شاهد حضور مکمل های قاچاق در شبکه های مجازی و خارج از داروخانه هستیم و باید با این ها برخورد شود و به مردم هم این توصیه را می کنیم که مکمل، دارو و یا هر کالای سلامت محور دیگری را فقط از طریق داروخانه تامین کنند؛ چرا که تنها مکانی است که تحت نظارت سازمان غذا و دارو است و به طور کامل پایش می شود و کمترین خطا را دارد همین داروخانه های هستند.

این داروساز با اشاره به اینکه ورود به موضوع مکمل ها بیشتر از اینکه دغدغه اقتصادی داروسازان باشد دغدغه اجتماعی آن ها است ادامه داد: به هر حال هر کالایی که بازار قاچاق آن کنترل شود، تولید و بازار آن بهبود می یابد. با این حال می توان ادعا کرد که تولیدکنندگان ما نیز بازار خودشان را در اختیار دارند.

وی با اشاره به اینکه در بین کالاهای توزیعی، کالاهای اصلی هم وجود دارد و همگی آن ها تقلبی نیستند تصریح کرد: با این حال برای حفظ سلامت جامعه نیاز است که هم از لحاظ سلامتی و هم از لحاظ اقتصادی جلوی کالای قاچاق گرفته شود.

مصرف خودسرانه مکمل ها ممنوع

به گفته عطیه اسماعیل مانند مشاور ریاست دانشگاه در امور دارویی و رئیس اداره پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور نیز، ماده ۲۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در راستای برخورد قانونی با فروشندگان مکمل‌های غیر مجاز اعلام می‌ کند که هر شخص حقیقی یا حقوقی که اقدام به واردات و صادرات دارو، مکمل، ملزومات و تجهیزات پزشکی خارج از چارچوب قانونی کند و ثبت و ترخیص قانونی کالا را نداشته باشد، به مجازات کالاهای قاچاق محکوم می ‌شود؛ چرا که نگهداری و حمل کالای قاچاق دقیقا احکامی مشابه به ارتکاب قاچاق دارد.

بر این اساس مجازات این افراد با موضوع قاچاق کالاهای ممنوع مشخص شده و بنابر ماده ۲۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا، با توجه به ارزش کالا به تشخیص قاضی شامل جزای نقدی، حبس یا دیگر جرائم می ‌شود.

شایان ذکر است که علاوه بر انواع داروهای درمانی، مصرف مکمل هایی رژیمی، غذایی و ورزشی نیز حتما باید زیر نظر پزشک، مشاور داروساز و متخصصان تغذیه انجام شود و در غیر این صورت ممکن است به جای سودمندی برای سلامت هم زیان بار باشد.

علاوه بر این، با توجه به ظرفیت تامین ۱۰۰ درصدی نیاز بازار از سوی تولیدکنندگان مکمل های رژیمی و غذایی کشور نیز از مسئولان انتظار می رود هم برای حفظ سلامت جامعه و هم اقتصاد داروسازی کشور، جلوی واردات قاچاق گرفته شود و نظارت های دقیق تری حداقل بر روی کسانی که آزادانه و در ملا عام نسبت به فروش این محصولات اقدام می کنند داشته باشند. محصولاتی که حتی آمار حدودی ای از واردات قاچاق آن ها در دست نیست.

کد خبر: ۲۷۲٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha