۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
حاشیه سود دامداران در تعیین نرخ شیر دیده شود
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

حاشیه سود دامداران در تعیین نرخ شیر دیده شود

محمودزاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: در تعیین قیمت شیرخام باید حاشیه سود دامداران نیز مدنظر قرار گرفته شود، قیمت ۲ هزار و ۹۰۰ تومانی شیر زیان دامداران را به همراه دارد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، جلال محمودزاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در خصوص تعیین قیمت خرید شیر از دامداری‌ها، گفت: قیمت شیر خریداری شده از دامداران و تولیدکنندگان بسیار پایین بوده اما از سوی دیگر قیمت علوفه و نهاده دامی افزایش چشمگیری را تجربه کرده است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دامداران هر کیلوگرم یونجه را ۳ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند، تصریح کرد: ضریب تبدیل یونجه به شیر کمتر از ۵۰ درصد بوده، با این احتساب هزینه تولید هرکیلوگرم شیر بالاتر از ۳ هزار تومان است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هزینه تولید هرکیلوگرم شیر برای دامدارانی که علوفه مورد نیاز خود را تولید می‌کنند نیز کمتر از ۳ هزار تومان نیست، ادامه داد: شیر خام از دامداران با قیمت پایین‌تری از آب آشامیدنی بسته بندی شده خریداری می‌شود، قیمت ۲ هزار و ۹۰۰ تومانی شیر زیان دامداران را به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه در تعیین قیمت شیرخام باید حاشیه سود دامداران نیز مدنظر قرار گرفته شود، عنوان کرد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه دولت موظف است عوارض واردات و تولید نوشابه‌های گازدار را صرف یارانه شیر کند تا این محصول با قیمت پایین‌تری در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد.

محمودزاده، ادامه داد: در حال حاضر مصرف سرانه نوشابه گاز در ایران ۴ برابر کشورهای اروپایی بوده اما مصرف شیر یک چارم کشورهای دیگر است، دولت با اجرای قانون می‌تواند مصرف شیر را افزایش و منفعت دامداران را فراهم کند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: در صورتی که تولید شیر برای دامداران صرفه اقتصادی نداشته باشد به سمت تعطیلی واحدهای تولیدی خود می‌روند و کشور با کمبود شیر مواجه می‌شود و نیاز به واردات پیدا می‌کنیم

کد خبر: ۲۷٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha