۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
بررسی مشکلات و چالش‌های «صنعت فرآورده‌های نفتی پالایشی»
در بیست و دومین میز صنعت صورت گرفت

بررسی مشکلات و چالش‌های «صنعت فرآورده‌های نفتی پالایشی»

مشکلات و چالش‌های «صنعت فرآورده‌های نفتی پالایشی» با حضور مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار و فعالان این صنعت در بیست و دومین میز صنعت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، بیست و دومین نشست میز صنعت سازمان بورس و اوراق بهادار با موضوع بررسی «صنعت فرآورده‌های نفتی پالایشی» با تلاش مدیریت نظارت بر ناشران و اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران این سازمان و با حضور رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، ولی‌اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و جمعی از مدیران و فعالان این صنعت برگزار شد

رضاعیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در سومین دوره از نشست صنعت پالایشی، در خصوص دستورالعمل‌ نحوه محاسبه قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی اظهار کرد: با یک پارادایم فکری در مشاوران دولت و مسئولان دولتی مواجه هستیم که سود صنایع را ضد ارزش می‌دانند، بنابراین، حفظ بنگاه‌های تولیدی، تنها شرایط حفظ کشور در شرایط تحریمی است.

وی افزود: دستورالعمل‌ نحوه محاسبه قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی با یک تاخیر یازده ماهه ابلاغ شد که این مسئله خود یک باگ بزرگ حقوقی دارد.

پیگیری حل قیمت گذاری خوراک
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این موضوع که اکنون دستورالعمل وزارت نفت با بحث سیاست کیفی‌سازی متناقض است، گفت: در ارکان دولت بخشی‌نگری میان قسمت‌های مختلف مشاهده می‌شد اما در یک بخش، تا کنون این اتفاق رخ نداده بود، اکنون شرکت نفت در درون بخش‌های خود در حال عملکرد متناقض است.

عیوضلو تصریح کرد: شرکت ملی نفت به شرکت‌ها اعلام کرده که به سمت کیفی‌سازی حرکت کنند اما قیمت‌گذاری خوراک را به نحوی قرار داده تا محصولاتی تولید شوند که حاشیه سود آن‌ها پایین و اغلب زیان‌ده هستند.

وی تصریح کرد: در خصوص این ابلاغیه در حال مکاتبه با وزارت نفت هستیم، رییس سازمان بورس نیز مکاتبه‌ای را با ریاست جمهور در این رابطه داشته زیرا این تصمیم بر سود صنعت پالایشی اثر خواهد داشت که به ضرر سهامداران، صندوق‌های پالایشگاهی و... خواهد بود.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: دولت سیاست‌های یارانه‌ای برای محصول بنزین در نظر گرفته است اما این سیاست می‌تواند ضربه‌های متعددی را به سبب سرکوب قیمت‌ها به تولید وارد کند.

عیوضلو در پایان گفت: هر چند نهاد تنظیم‌گر ابتکار خوبی است اما ضرورت دارد انجمن پالایش نفت مکاتبه‌ای را با شورای رقابت یا هیئت عالی نظارت داشته باشد و رو نوشت نامه را نیز در این رابطه به سازمان بورس ارسال شود تا ما نیز به نوبه خود این موضوع را پیگیری کنیم و از هرگونه تلاش به منظور حفظ کیان سهامداران دریغ نخواهیم کرد.

کاهش ارزش سهام شرکت‌های تولیدی با قیمت‌گذاری دستوری
ناصر عاشوری، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پالایش نفت با اشاره به این که شرکت‌های پالایشی جایگاه ویژه‌ای در تولید فرآورده‌های نفتی کشور دارند، گفت: این شرکت‌ها براساس قانون ملزم به اجرای برخی وظایف هستند، این تکالیف زمانی حاصل می‌شود که مطابق درآمد و هزینه فرایند عملیاتی و اجرایی خود را تداوم بخشند.

وی افزود: از میان ۱۰ پالایشگاه، تا کنون ۹ پالایشگاه براساس اصل ۴۴ واگذار شده‌اند؛ همچنین آن‌ها تعهداتی را به دولت و حاکمیت در بحث تامین سوخت دارند و خوراک خود را از دولت تهیه می‌کنند.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پالایش نفت تصریح کرد: تا زمانی که بحث رگولاتوری و جایگاه تصمیم‌گیری بر اساس قانون و تبصره ۵۶ اصل ۴۴ تعیین و تکلیف نشود دولت اختیار تام دارد.

عاشوری گفت: همانطور که ما در حوزه وظایف کاری خود منابع و مصارف را در نظر گرفته و آن‌ها را بررسی می‌کنیم دولت نیز به دنبال منابع ‌و مصارف خود است و مشکلات خود را می‌بیند. ‌

وی با اشاره به این که نباید به صنایع از جمله صنعت نفت جزیره‌ای نگاه کرد، گفت: عملکرد شرکت، تولید محصولات ومباحث وظایف قانونی آن‌ها به لحاظ اقتصادی، ارزش سهام، امنیتی و...از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

۴۹ میلیون نفر سهامدار عدالت داریم
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پالایش نفت تصریح کرد: یک دستورالعمل قیمت‌گذاری می‌تواند مجموعه‌ها را قفل کرده و ارزش سهام را کاهش و موجب خلل در روند کارها شود.

عاشوری گفت: اگر درآمدها محقق نشود نمی‌توانیم تکلیفمان را انجام دهیم، قانون‌گذاران و دولت باید توجه داشته باشند که وضعیت شرکت‌های پالایشی با بیست سال گذشته متفاوت است قبلا سهامدار آن دولت بوده و خوراک را خود تهیه می‌کرد، اما اکنون ۴۹ میلیون نفر سهامدار عدالت داریم و باید تقسیم سود داشته باشیم و اگر این امر را انجام ندهیم سازمان بورس و اوراق بهادار که حافظ حقوق سهامداران است جرایمی را برای ما در نظر می‌گیرد.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پالایش نفت در پایان گفت: دستورالعملی که امسال در خصوص پالایشی‌ها صادر شد به شدت ما را دچار زیان کرد به نحوی که براساس آمار تنها در حوزه بنزین شرکت‌های پالایشی ۳۲ همت ضرر دیده اند اما سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت اقتصاد بابت پیگیری مشکلات از جمله اصلاح دستورالعمل نحوه محاسبه قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایش حمایت‌های لازم را انجام داده است.

کد خبر: ۲۷۲٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha