۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر باید کمیته حفاظت فنی داشته باشند
مدیرکل بازرسی کار وزارت کار:

کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر باید کمیته حفاظت فنی داشته باشند

مدیرکل بازرسی کار وزارت کار از اجرایی شدن آیین‌نامه مقاوله‌نامه ۱۵۵ایمنی و بهداشت شغلی از امروز، ۱۸بهمن‌ماه خبر داد و گفت: تأسیس کمیته حفاظت فنی برای تمامی کارگاه‌های بالای ۲۵نفر الزامی است.

به گزارش بازار، بر اساس ماده ۹۱قانون کار، کارفرمایان و مسئولان واحدهای موضوع ماده ۸۵این قانون مکلفند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تأمین‌ حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی کاربرد وسایل مذکور را نیز آموزش دهند.

برای دولت در جایگاه حاکمیت، وظایف ساختارسازی و تدوین الزامات عمومی ‌ایمنی کار و نظارت عالی پیش‌بینی شده و این موضوع از طریق تدوین مقررات ایمنی و حفاظت فنی از طریق شورای عالی حفاظت فنی انجام می‌شود. در حقیقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کنار سایر دستگاه‌های ملی، تنها نقش نظارتی و حاکمیتی در بحث ایمنی کار را برعهده دارد.

نگاهی که به آمار حوادث کار در کارگاه‌های مختلف داشته باشیم و تفاوت میزان حوادث ناشی از کار و مصدمیت و فوت نیروی کار را در کارگاه‌ها مورد مقایسه قرار دهیم، می‌توان ارتباط مستقیم تامین شرایط ایمنی محیط کار از طرف کارفرمایان و آموزش‌های ایمنی کار را با آمار حوادث شغلی در رسته‌های مختلف درک کرد.

احمدرضا پرنده؛ مدیرکل بازرسی کار وزارت کار در نخستین همایش تبیین قرارگاه آموزش ایمنی کار و توانمندسازی کارفرمایان کارگاه‌های زیر ۱۰نفر، گفت: جمهوری اسلامی ایران به مقاوله‌نامه ۱۵۵ایمنی و بهداشت شغلی پیوسته است و از ۱۸ بهمن‌ماه امسال این مقاوله‌نامه در تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا می‌باشد.

وی افزود: قانون مقاوله‌نامه ۱۵۵ایمنی و بهداشت شغلی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و پس از تأیید توسط شورای نگهبان، آیین‌نامه اجرایی توسط شورای‌عالی حفاظت فنی تدوین و توسط وزیر محترم کار به دولت ارسال و پس از طرح در کمیسیون‌های فرعی و اصلی دولت در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در هیئت دولت تصویب شد و به کلیه وزارتخانه‌ها ابلاغ شد.

پرنده بیان کرد: کلیه کارکنان در تمامی مشاغل کشور و در تمامی دستگاه‌های دولتی، خصوصی و عمومی، مشمول مقاوله‌نامه ۱۵۵ ایمنی و بهداشت شغلی می‌شوند.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیرشورای عالی حفاظت فنی از تدوین آیین‌نامه اجرایی مقاوله‌نامه ۱۵۵ایمنی و بهداشت شغلی در اردیبهشت‌ماه امسال توسط شورای عالی حفاظت فنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تصویب در هیئت دولت خبر داد و گفت: آیین‌نامه اجرایی مقاوله‌نامه ۱۵۵ایمنی و بهداشت شغلی از امروز، ۱۸بهمن‌ماه در سراسر کشور لازم‌الاجراست.

وی تأکید کرد: براساس این مقاوله‌نامه کلیه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی موظف به ارائه گزارش سالانه در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی به وزارت کار هستند و کمیته ملّی راهبردی اجرای آیین‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی ۱۵۵در وزارت کار تشکیل شده و مدیران‌کل مرتبط ایمنی و بهداشت شغلی تمامی وزارتخانه‌ها و شرکای اجتماعی کارفرمای و کارگری عضو این کمیته هستند.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت کار را نظارت بر حفظ و صیانت نیروی کار و ارتقای ایمنی نیروی کار، اعلام و اضافه کرد: وظیفه ایجاد شرایط ایمن محیط کار براساس ماده ۹۵قانون کار و فصل چهارم قانون کار برعهده کارفرمایان است و کارفرمایان باید نسبت به تأمین شرایط ایمن کار، تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات ایمن، تهیه وسایل حفاظت فردی استاندارد، آموزش ایمنی به کارگران و نظارت بر انجام کار در شرایط ایمن را انجام بدهند و از طرفی نیروی کار نیز باید با توجه به آموزش‌های کسب نموده در حوزه ایمنی موارد ایمنی در کار را رعایت و از وسایل حفاظت فردی که در اختیار وی قرار داده شده، استفاده نماید.

وی خاطرنشان ساخت: تأسیس کمیته حفاظت فنی برای تمامی کارگاه‌های بالای ۲۵نفر الزامی است و کارگاه‌های زیر ۲۵نفر نیز برحسب شرایط کار باید کمیته حفاظت فنی داشته باشند.

کد خبر: ۲۷۲٬۱۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha