۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
وجود بیش از ۳۰ نوع ذخیره معدنی در یک استان| ۴۴۷ معدن ثبت شده اند
بازار از زنجان گزارش می‌دهد؛

وجود بیش از ۳۰ نوع ذخیره معدنی در یک استان| ۴۴۷ معدن ثبت شده اند

زنجان- وجود تنوع بالای مواد معدنی استان زنجان را به عنوان یکی از استان های برخوردار در زمینه ذخایر معدنی با دارا بودن ۳۰ نوع مواد معدنی، تبدیل کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: کشور ایران یکی از غنی‌ترین کشورهای معدنی جهان است و به عنوان بهشت معادن جهان شناخته می‌شود و به تبع استان زنجان از این امتیاز مستثنی نیست.

۳۰ نوع تندیس معدنی این استان را جزو ۱۰ استان نخست کشور در برخورداری از ذخایر متنوع معدنی بدل کرده است که در واقع ظرفیتی عظیم محسوب می‌شود، اما این روزها برداشت غیراصولی از معادن موجب انتقاد استاندار زنجان هم شده است.

وجود بیش از ۳۰ نوع ذخیره معدنی در استان زنجان| ۴۴۷ معدن ثبت شده در زنجان وجود دارد

گرانیت، کروم و سنگ های تزئینی و نما از مهم ترین سنگ های معدنی استان زنجان است وچیزی که این استان را مطرح می کند، وجود معادن خاص و ویژه مثل فلدستاپ، سرب و روی، پتاس و فسفات است.

توجه به فرآوری سنگهای معدنی توسعه اقتصادی و اشتغال را به دنبال دارد

در این میان توجه به فرآوری سنگهای معدنی توسعه اقتصادی و اشتغال را به دنبال دارد زیرا معادن تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع می‌ باشند و مجموع این عوامل در ایجاد اشتغال و افزایش تولید ناخالص ملی بسیار تاثیر گذار هستند و خوشبختانه استان زنجان هم از تنوع مواد معدنی زیادی برخوردار است و این معادن توانسته‌اند نظر بسیاری از سرمایه‌ گذاران که در این حوزه فعالیت می‌کنند را جلب کند.

یکی از مهمترین فرصت‌های موجود برای توسعه اقتصاد کشور، برنامه ریزی مدیریت در بخش معدن است باید این مهم مورد توجه مسئولین قرار گیرد

اساسی ‌ترین محور در بخش معدن، سرمایه گذاری و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز تولید است و یکی از مهمترین فرصت‌های موجود برای توسعه اقتصاد کشور، برنامه ریزی مدیریت در بخش معدن است باید این مهم مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

موادی که از معدن ها به‌دست می‌آید، شامل فلزات پایه، فلزات قیمتی، آهن، اورانیوم، زغال‌سنگ، الماس، آهک، نمک، پتاس است و هر گونه موادی را که نتوان آن را از طریق کشاورزی یا ساخت به صورت مصنوعی در محیط آزمایشگاه یا کارخانه به‌ دست آورد، از طریق معدنکاری به دست می آید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه زنجان از استان‌های معدنی کشور است، گفت: وجود معادن غنی زمینه مناسب و قابل توجهی را برای راه اندازی واحدهای فرآوری در آن ایجاد کرده است.

مجید گلشنی فرد افزود: در استان زنجان هم اکنون ۴۴۷ معدن ثبت شده که ۲۰۰ واحد معدنی آن فعال است.

وصول حقوق دولتی از این معادن نیز در سال ۱۴۰۲ دود ۵۵ درصد رشد داشته است

وی با بیان اینکه وصول حقوق دولتی از این معادن نیز در سال ۱۴۰۲ دود ۵۵ درصد رشد داشته است، بیان داشت: مطابق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ دولت باید سهم ۱۵ درصدی حقوق دولتی معادن را هر سه ماه یک بار به خزانه معین استان واریز کند و در ۹ ماهه سالجاری حقوق دولتی معادن استان زنجان برابر با ۱۰ هزار و ۱۰ میلیارد ریال بود که از این رقم تنها ۴۴۹ میلیارد ریال به استان زنجان واریز شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: حوزه معدن سرشار از مشاغل و حرف مختلف است و در این حوزه صادرات فنی و مهندسی که مورد غفلت قرار گرفته در دستور کار بوده و ساخت صنایع معدنی، تقویت تشکل‌ها و تقویت روابط با پارک علم و فناوری از اهداف بلندمدت حوزه معدن در استان است.

گلشنی فرد، بر لزوم ضرورت انجام اقدامات اکتشافی در استان تاکید کرد و گفت: با تغییر رویه صورت گرفته در حوزه اکتشافات بخش معدن مقرر شده ۱۲ پروانه اکتشاف توسط ایمیدرو و چهار پروانه اکتشاف توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در استان عملیاتی شود و باید از ظرفیت‌های موجود در استان زنجان همچون سایر استان‌ها در جهت اکتشاف و حفاری معادن استفاده کرد تا بتوانیم از پتانسیل‌های معدنی موجود بهره مند شویم.

وی با اشاره به اینکه عملکرد استان زنجان در حوزه معدن در سال جاری قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست، گفت: وشاهد رشد ۳ هزار درصدی سرمایه گذاری در بخش معدن در امسال نسبت به سال گذشته هستیم.

از ۴۴۷ محدوده معدنی در استان زنجان حدود ۸۰ فقره سلب صلاحیت شده و بیش از ۳۵۰ فقره نیز دارای بهره‌بردار و حدود ۱۰۰ فقره غیرفعال است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، با تاکید بر اینکه معادن جزو بخش‌هایی است که در دل خود مشاغل مختلف را جای داده است، ادامه داد: از ۴۴۷ محدوده معدنی در استان زنجان حدود ۸۰ فقره سلب صلاحیت شده و بیش از ۳۵۰ فقره نیز دارای بهره‌بردار و حدود ۱۰۰ فقره غیرفعال است و برای اینکه بتوانیم حوزه معدن را بیش از پیش معرفی کنیم، باید از فرصت‌های طلایی که برای تحقق این امر به دست می‌آوریم، نهایت استفاده را ببریم.

گلشنی فرد تاکید کرد: امروز یکی از دلایل اصلی فعال نبودن معادن، بحث نبود توجیه اقتصادی در این عرصه است و عواملی چون اکتشافات ضعیف و ناقص و از همه مهم‌تر وجود حفاری‌های نقطه به نقطه با عمق کم، معضلات زیادی را برای محیط‌زیست به وجود آورده و باعث شده است که این عوامل دست به دست هم داده و فعالیت در حوزه معدن را به لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر نکند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه زنجان جزو استان‌هایی است که از تنوع مواد معدنی خوبی برخوردار بوده و از این حیث در جایگاه خوبی قرار دارد، گفت: ودر بخش معدن ۱۵ واحد احیا خواهد شد و طی سال گذشته در سطح استان ۱۴ واحد معدنی احیا شد.

وجود بیش از ۳۰ نوع ذخیره معدنی در استان زنجان| ۴۴۷ معدن ثبت شده در زنجان وجود دارد

رئیس خانه صنعت استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه بخش معدن استان زنجان از لحاظ اکتشافی ضعیف است، یاد اورشد: معدن انگوران نیز رو به اتمام بوده و در این خصوص باید تمهیداتی اندیشیده شود.

آرمین ساسانی، با بیان اینکه اکنون جنگ ما اقتصادی بوده و صنعتگران استان زنجان افسران جنگ هستند، اظهار کرد: بحث عملکرد و دریافت مالیات برای بخش معدن شفافیتی ندارد و بدون محاسبه ارزش واقعی است.

وی گفت: در بخش معدن ۱.۵ درصد مالیات و عوارض ماشین‌آلات و غیره و از بند پ ماده ۴۳ نیز مالیات پرداخت می‌کنیم.

ماشین‌آلات بخش معدن استان زنجان فرسوده است

رئیس خانه صنعت استان زنجان، با بیان اینکه ماشین‌آلات بخش معدن استان زنجان فرسوده بوده و عملا ارزآوری را از این بخش می‌گیرد، افزود: ما در برخی زنجیره‌های مواد معدنی در داخل کشور به انتهای خط رسیده و همانطور باید صادر شود.

وجود بیش از ۳۰ نوع ذخیره معدنی در استان زنجان| ۴۴۷ معدن ثبت شده در زنجان وجود دارد

ساسانی افزود: خوشبختانه در استان زنجان تنوع معدنی بسیار زیاد است و باید از این مهم به خوبی استفاده شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه صنایع معدنی رو به توسعه است، گفت: به طور مثال تولید مس از ۲۵۰ هزار به یک میلیون تن خواهد رسید و سالیان سال است که ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی، نوسازی انجام نشدند.

مصطفی طاهری با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۲۰ هزار ماشین‌آلات معدنی و حدود ۳۰ یا ۴۰ هزار ماشین‌آلات راه‌سازی نیاز به نوسازی دارند، افزود: میزان بهره‌وری در ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی بسیار پایین است.

وی گفت: اکنون در مصرف گازوئیل در کشور دچار مشکل هستیم و هزینه معدن به شدت افزایش یافته زیرا ماشین‌آلات موجود قدیمی هستند و تعداد آنان محدود است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه افزایش حجم تولید محصولات معدنی به تأمین ماشین‌آلات نیاز خواهد داشت، گفت: ماشین‌آلات معادن بزرگ در کشور اصلاً تولید نمی‌شود و ما ۱۰۰درصد در این زمینه وابستگی داریم.

طاهری تصریح کرد: ۲۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی و حدود ۴۰ دستگاه هزار ماشین‌آلات راه‌سازی نیاز به نوسازی دارند و امیدواریم با راه‌اندازی کارخانه تولید ماشین‌آلات سنگین معدنی گام‌های مؤثری در تأمین دستگاه‌ها و در نتیجه افزایش تولید و بهره‌وری برداریم.

فعال حوزه معدن در گفتگو با خبرنگار بازار، به چالش های فرا روی تولید سنگ اشاره کرد و گفت: مشکل ما وجود دو نرخی بودن ارز بین بانکی و صرافی و انتقال از طرق بانکی است و ما مشکل بازار فروش خارجی داریم.

رشیدی پور با بیان اینکه امکان انتقال مالی نیست و از طریق بانک است و این باعث می شود بازار را از دست بدهیم و این فرایند توجیه اقتصادی ندارد، گفت: خوشبختانه وضعیت تجهیزات در این واحد تولیدی خوب است و مشکلی به لحاظ کمبود تجهیزات نداریم.

وجود بیش از ۳۰ نوع ذخیره معدنی در استان زنجان| ۴۴۷ معدن ثبت شده در زنجان وجود دارد

اکتشاف های ضعیف و ناقص و حفاری های سطحی و کم عمق از چالش های مهم در مسیر توسعه فعالیت های معدنی در استان زنجان است که در صورت تامین تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز و جذب سرمایه گذاران در این بخش شاهد توسعه بخش معدن در استان خواهیم بود.

بی شک بخش معدن استان زنجان نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان دارد و تحقق این امر نیازمند تعامل همه بخش های مرتبط با حوزه صنعت و معدن است و در این راستا ایجاد زیرساخت ها و صنایع فراوری سنگ های معدنی می تواند سهم بخش معدن را در زمینه توسعه اقتصادی استان ایجاد کند.

کد خبر: ۲۷۲٬۱۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha