۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
لکوموتیو توسعه تجارت خارجی به دست بخش خصوصی روشن می شود
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران:

لکوموتیو توسعه تجارت خارجی به دست بخش خصوصی روشن می شود

گرگان- رضوی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران به تلاش و همت بخش خصوصی برای گسترش تجارت خارجی تاکید کرد و گفت:به عبارتی لکوموتیو توسعه بازار تجارت خارجی را بخش خصوصی باید به حرکت درآورد نه دولت.

سید مجتبی رضوی در گفت‌وگو با بازار ضمن اشاره به ظرفیت تولیدات واحدهای تولیدی در استان مازندران، اظهار کرد: توسعه ارتباط با ترکمنستان به گسترش تجارت با سایر کشورهای cis هم به دلیل عبور از این کشور کمک می کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران سیمان، فرآورده های نسوز و سایر مصالح ساختمانی را از جمله تولیدات صنایع استان مازندران برشمرد و اضافه کرد: در کنار این محصولات، مازندران از مزیت کشتارگاه های بسیار قوی مرغ برخوردار است که امکان تولید انبوه برای صادرات را دارد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران ادامه داد: برنج ایرانی یکی دیگر از محصولات این استان است که در شرایط فعلی روی دست کشاورزان مانده اما صادرات آن منجر به رونق اقتصاد کشاورزی این استان و به تبع آن کشور خواهد شد.

وی به تولیدات انبوه صنایع غذایی مازندران اشاره کرد و افزود: مرکبات از دیگر کالاهای کشاورزی است که با نیازسنجی در کشورهای همسایه، امکان صادرات آن فراهم است.

رضوی با بیان اینکه شرکت های لبنیاتی و غیرلبنی بزرگی در این استان فعال هستند، خاطرنشان کرد: این صنایع توان تولید بیسکوئیت تا سایر اقلام خوراکی نظیر آب میوه را دارند که این ظرفیت هم بستری برای صادرات کالا به کشورهای همسایه را فراهم می کند.

وی تصریح کرد: با وجود چنین ظرفیتی در مازندران، متاسفانه کمتر به مقوله صادرات توجه شده که یکی از دلایل آن فعالیت نامناسب اتاق بازرگانی مازندران است اما زمانی که صحبت از اتاق مشترک می شود، موضوع متفاوت خواهد بود چراکه روسای اتاق مشترک می توانند به صورت مجزا و موازی با فعالیت های اتاق، امکاناتی برای تسهیل صادرات ایجاد کنند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران شناسایی پتانسیل استان های مجاور ترکمنستان برای صادرات را نخستین گام توسعه تجارت دانست و گفت: در مرحله بعد نیازهای کشور ترکمنستان باید احصا و طبقه بندی شود تا نسبت به صادرات آن کالاها اقدام شود.

وی معرفی تاجران به یکدیگر و تلاش بخش خصوصی و تشکل های غیر دولتی در ایجاد همگرایی بین بازرگانان را گامی موثر برشمرد و افزود: بیشتر این اقدامات همت بخش خصوصی را می طلبد و این بخش تنها در صورتیکه با مشکلی مواجه شد از دولت برای رفع موانع کمک بخواهد، به عبارتی لکوموتیو بازار تجارت خارجی باید بخش خصوصی باشد نه دولت.

کد خبر: ۲۷۱٬۹۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha