۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
 ۹مدل جدید تامین منابع ارزی فعالین صنعت برق| مذاکره گل گهر با صندوق برای تامین مالی ساخت نیروگاه
مدیر سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی:

 ۹مدل جدید تامین منابع ارزی فعالین صنعت برق| مذاکره گل گهر با صندوق برای تامین مالی ساخت نیروگاه

شکراللهی مدیر سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی با بیان اینکه ۹ مدل اصلاحی ارزی برای پیمانکاران صنعت برق و نیروگاه داران تعریف شده، گفت: این مدل با فولاد خوزستان اجرایی شده و در حال مذاکره با گل گهر هستیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: سال هاست که نحوه تسویه بدهی ارزی پیمانکاران صنعت برق با صندوق توسعه ملی به محل مناقشه ای در این صنعت تبدیل شده است. فعالین صنعت برق مدعی اند که به دلیل بد حسابی دولت به پیمانکاران صنعت برق قادر به پرداخت بدهی های ارزی خود نبوده اند، اما صندوق توسعه ملی بی توجه به این اظهارات خواهان تسویه ارزی طلب های خود است. این در حالی است که در طی چند سال گذشته بهای ارز در کشور چندین برابر شده است. به عنوان مثال برخی از فعالین این صنعت تسهیلات ارزی در زمانی که قیمت ارز حدود ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده اند اما حالا باید بدهی ارزی خود در شرایطی که بهای ارز حدود ۵۵ هزار تومان شده پرداخت کنند. همین مساله باعث شده که عملا پرداخت تسهیلات از سوی صندوق توسعه به این بخش در طول سال های گذشته کند و حتی متوقف شود.

حالا مجید شکرالهی، مدیر ارزیابی و سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی در گفتگو با بازار از شیوه های جدیدی برای تامین مالی سرمایه گذاران صنعت برق خبر می دهد.

او می گوید که ۹ مدل اصلاحی ارزی برای پیمانکاران صنعت برق و نیروگاه داران تعریف شده و صندوق حاضر است که با این مدل ها با فعالین این صنعت همکاری خود را ادامه داده و تامین مالی پروژه ها را انجام دهد.

به گفته او، در این مدل نیروگاه به مصرف کننده اصلی داده می شود. در واقع به جای اینکه برق آن را به شبکه تزریق کنیم برق در اختیار مصرف کننده اصلی که درآمد ارزی دارد، قرار می گیرد.

مدیر ارزیابی و سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی اظهار داشت: در واقع در این روش اطمینان لازم نسبت به بازگشت منابع از محل صادرات ارزی مصرف کننده انرژی حاصل شده است. در این حالت از سرمایه گذاری محافظت شده صندوق توسعه ملی هم اطمینان دارد که منابع ارزی تخصیص داده شده، بازگردانده می شود. از طرفی دیگر نگرانی هم در زمینه تامین برق مداوم سرمایه گذار و واحد صنعتی وجود نخواهد داشت.

شکراللهی همچنین در پاسخ به این سوال که هم اکنون صندوق توسعه ملی چه میزان از فعالین صنعت برق طلب دارد، گفت: هم اکنون طلب ما حدود ۳.۶ میلیارد دلار است.

او همچنین در پاسخ به این سوال که این مدل تامین منابع ارزی فعالین صنعت برق از چه زمانی اجرای خواهد شد، گفت: این مدل هم اکنون با فولاد خوزستان اجرایی شده و در حال مذاکره با شرکت گل گهر در اینباره هستیم.

کد خبر: ۲۷۱٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha