۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
اقتصاد ایران تا پایان ۲۰۲۰ میلادی ۶ درصد کوچک می‌شود
بر اساس ادعای کارشناس برنامه ریزی اقتصادی

اقتصاد ایران تا پایان ۲۰۲۰ میلادی ۶ درصد کوچک می‌شود

اصفهان- یک کارشناس برنامه ریزی اقتصادی با اشاره به بی توجهی اغلب واحدهای تولیدی و صنفی ایرانی به شیوع ویروس کرونا و ادامه فعالیت های اقتصادی همچون گذشته، گفت: پیش بینی می‌شود اقتصاد ایران تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۶ درصد کوچک شود.

خشایار جمالی نژاد در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به گزارش مالی صندوق بین‌المللی پول و هشدار این نهاد در خصوص منفی شدن روند رشد و توسعه در کشورهای در حال توسعه، اظهار کرد: این نهاد در آخرین اصلاحیه گزارش مالی خود نسبت به وضعیت نظام های اقتصادی در سال ۲۰۲۰ میلادی هشدار داد و مفاد گزارش صندوق بین‌المللی پول حاکی از کاهش بیش از ۶ درصدی رشد اقتصادی در سراسر جهان است.

وی افزود: رئیس کل بانک مرکزی ایران معتقد است این هشدار ناشی از یک اشتباه محاسباتی است اما آخرین اقدامات همتی نشان می‌دهد که بانک مرکزی قصد دارد با بی توجهی به این هشدار صندوق بین‌المللی پول، همچنان به اقدامات کنترلی در بازارهای شاخص ایران ادامه دهد.

رشد اقتصادی منفی ۷.۶ درصد در واپسین روزهای سال گذشته
این کارشناس برنامه ریزی اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد ایران در واپسین روزهای سال گذشته، رشد اقتصادی منفی ۷.۶ درصد را تجربه کرده بود، تصریح کرد: رشد منفی اقتصادی ایران در سال های گذشته ناشی از افزایش فشار تحریم های مالی ایالات متحده و سوء مدیریت داخلی در اغلب دستگاه های اقتصادی دولت است. فروش نفت ایران در دو سال گذشته به صفر رسید و اقتصاد ایران در بخش توسعه صادرات غیرنفتی و حمایت از واحدهای تولیدی مولد این بخش از صادرات، نیز دستاورد شاخصی به دست نیاورد.

جمالی نژاد اضافه کرد: تا پیش از بحران اقتصادی ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورهای جهان، اغلب کارشناسان و فعالان نظام اقتصادی ایران معتقد بودند نرخ رشد اقتصادی در کشور در بازه زمانی ماه‌های انتهایی سال ۲۰۲۰ میلادی، مثبت خواهد شد اما شیوع این ویروس و تبعات مالی آن در نظام اقتصادی کشور، این پیش بینی را خراب و بلا استفاده کرد.

تاثیر نظام اقتصاد بین‌الملل از ویروس کرونا
وی با بیان اینکه کرونا تنها رشد اقتصادی ایران را تحت تاثیر قرار نداده و نظام اقتصاد بین‌الملل نیز از این ویروس تاثیرات قابل توجهی را پذیرفته است، ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه به شدت همه‌گیری ویروس کرونا در ایالات متحده، اقتصاد این کشور به عنوان بزرگ ترین نظام مالی دنیا، در سال جاری بیش از ۸ درصد کوچک شده و زیان ۲۰ تا ۳۲ درصدی را برای صنایع و واحدهای تولیدی این کشور به همراه داشته باشد.

این کارشناس برنامه ریزی اقتصادی با اشاره به بی توجهی اغلب واحدهای تولیدی و صنفی ایرانی به شیوع ویروس کرونا و ادامه فعالیت های اقتصادی همچون گذشته، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود اقتصاد ایران تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۶ درصد کوچک شود.

جمالی نژاد افزود: کشورهای قدرتمند و شاخص اقتصادی اتحادیه اروپا نیز از تبعات مالی شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان در امان نیستند و بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول اقتصاد اغلب این کشورها تا سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از پنج درصد کوچک خواهد شد.

کد خبر: ۲۷٬۱۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha