۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹
ممنوعیت ۲ هزار و ۳۰۰ ردیف تعرفه برای حمایت از تولید داخلی
معاون امور صنایع وزارت صمت اعلام کرد

ممنوعیت ۲ هزار و ۳۰۰ ردیف تعرفه برای حمایت از تولید داخلی

صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از مجموع هشت هزار ردیف تعرفه در کشور دو هزار و ۳۰۰ ردیف تعرفه غیر فعال و ممنوعیت ثبت سفارش اتفاق افتاده است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «مهدی صادقی نیارکی» در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد گفت: این اقدام با دو دلیل یکی حمایت از تولید و صیانت از ظرفیت‌های تولیدی و دیگری مدیریت منابع ارزی انجام می‌شود.

وی همچنین اظهارداشت: اتفاقات خاصی در حوزه صنعت کشور در حال رخ دادن است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: رویکردهای که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال ۹۹ تدارک دیده شامل چهار محور از قبیل «جهش تولید»، «توسعه صادرات و کنترل واردات»، «تکمیل طرح‌های نیمه تمام» و «مدیریت و تنظیم بازار» است.

وی افزود: عمده ترین موضوع وزارت صمت در بحث جهش تولید توسعه و تعمیق ساخت داخل است.

صادقی نیارکی ضمن اشاره به رویکرد وزارت صمن در بحث توسعه صادرات و کنترل واردات تصریح کرد: هم اکنون دو هزار و ۳۰۰ ردیف تعرفه از مجموع هشت هزار ردیف تعرفه کشور غیر فعال و ممنوعیت ثبت سفارش به دو دلیل اول) حمایت از تولید و صیانت از ظرفیت‌های تولیدی دوم) مدیریت منابع ارزی اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: سبد ارزی کشور را باید برای تامین مواد اولیه، اجزا و قطعات بکار گیری کرد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت تکمیل طرح‌های نیمه تمام را از دیگر محورها برشمرد و گفت: امسال افتتاح ۲۰۰ طرح بزرگ و پیشران صنعتی و معدنی با سرمایه گذاری افزون بر ۱۷۰ هزار میلیارد تومان در دستور کار این وزارتخانه است.

وی افزود: آمار تولید سه ماهه سال جاری خودروی سواری در کشور علی رغم وجود تمامی فراز و نشیب ها در سال ۹۷ و ۹۸ خوشبختانه ۸,۴ درصد و تحویل خودرو نسبت به مدت مشابه ۵۰ درصد رشد داشته است.

صادقی نیارکی بیان داشت: تولید خودرو ناقص اگر ۱۸۰ هزار دستگاه بوده امروز به ۸۰ هزار دستگاه رسیده است.

وی ادامه داد: جدا از این تولید در حوزه تولید وانت ۲۶ درصد، در حوزه کامیون، کامیونت و کشنده پنج درصد، کمباین شش درصد، لاستیک خودرو ۳۰ درصد، پتروشیمی هفت درصد، انواع تلویزیون ۴۷ درصد و ماشین لباسشویی ۱۰۸ درصد رشد داشته است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: همچنین در سه ماهه سال جاری ۱۱۵۷ واحد جدید با اشتغال افزون بر ۲۰ هزار نفر پروانه بهره برداری گرفته اند.

وی افزود: سرمایه گذاری هم نسبت به مدت مشابه از نظر تعدادی منفی ولی به لحاظ سرمایه گذاری رشد مثبت بوده است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن وتجارت اظهارداشت: تولید کنندگان امروز جدا از شرایط سخت تحریمی، اقتصادی و کرونایی به شدت از مشکلاتی همچون تامین و تخصیص ارز، نقدینگی، تغییر برخی رویه ها و غیره رنج می برند.

وی ادامه داد: قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب سال ۱۳۹۸ بسیار سختگیرانه به حمایت از تولید داخل پرداخته است.

صادقی نیارکی گفت: مسئله اصلی امروز صنعت کشور دو موضوع اول تامین نقدینگی بواسطه افزایش نهاده های تولید و دوم تامین و تخصیص ارز است.

وی افزود: امسال پیش بینی ها قبل از افزایش نرخ ارز حاکی از این بود که ۵۸۰ هزار میلیارد تومان نیاز نقدینگی صنایع کشور باشد تا چرخ صنعت بچرخد و بنگاه ها اداره شوند البته با افزایش نر خ ارز این عدد افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به اینکه ۱۰۵ میلیارد دلار ارزش تولیدات صنعتی کشور است، اظهارداشت: برای اینکه این عدد در داخل کشور تولید شود باید ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار مواد اولیه، واسطه ای، اجزا، قطعات و تجهیزات به کشور وارد شودالبته برنامه ای را وزارت صمت تحت عنوان نهضت ساخت داخل اعلام کرده که ۱۰ میلیارد دلار از واردات را کم کند.

وی ادامه داد: این برنامه هم دو رویکرد دارد اول مدیریت واردات یعنی کالاهای که می توان در داخل تولید کرد و ظرفیت خالی هم وجود دارد باید به نحوی مدیریت شود که از واردات جلوگیری ودر ضمن بتوان از این ظرفیت ها به نحو احسن استفاده کرد.

صادقی نیارکی یادآورشد: در جاهای که هنوز ظرفیت بالفعلی وجود ندارد این موارد را ساخت داخل کرد.

کد خبر: ۲۷٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha