۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
برای معرفی فرش و صنایع دستی، باید از ظرفیت نمایشگاه‌های بین‌المللی استفاده شود
در نشست کمیسیون فرش و صنایع‌دستی اتاق ایران مطرح شد

برای معرفی فرش و صنایع دستی، باید از ظرفیت نمایشگاه‌های بین‌المللی استفاده شود

در نشست کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران، ضمن بررسی ظرفیت‌های صنعت فرش ایران و ارزآوری آن، بر لزوم استفاده از همه پتانسیل‌ها تاکید شد.

به گزارش بازار، نشست کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران با موضوع بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌های صنعت فرش دستباف و صنایع‌دستی در ایران برگزار شد. در این نشست، فعالان حوزه فرش و صنایع‌دستی و اعضای کمیسیون، ظرفیت‌ها، مسائل و مشکلات صنعت فرش و صنایع‌دستی، ریشه این مشکلات و تبعات و اثرات آن در مسیر توسعه این صنعت را بررسی کردند. در ادامه نشست، اعضا دراین‌باره به بحث پرداختند که برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی چه باید کرد و شیوه نوین مارکتینگ در دنیا چیست و چه راهبردی باید در پیش گرفت؟

مرتضی حاجی‌آقا میری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران، گفت: قرار است در این نشست ظرفیت حوزه فرش و صنایع‌دستی توسط فعالان اقتصادی بررسی شود و درنهایت گزارشی از چگونگی حضور ایرانیان در نمایشگاه فرش و صنایع‌دستی دموتکس آلمان ارائه شود.

در ادامه نشست، امیر قنبری‌نیا، فعال حوزه فرش دستباف گزارشی از نمایشگاه فرش و صنایع‌دستی دموتکس آلمان ارائه کرد. این نمایشگاه بعد از کرونا برای اولین بار برگزار شده بود؛ در این نمایشگاه مشتریانی از آمریکا، استرالیا، اروپا، آفریقا، هند و همه جای دنیا به ما مراجعه می‌کردند که ما حدود ۱۰ سال بود که آن‌ها را ندیده بودیم. الان در دنیا فرش مدرن موردتوجه است و ما باید روی فرش کلاسیک بازاریابی خوبی انجام دهیم. البته در ایران هم طراحی‌های فرش تغییر کرده است.

قنبری نیا گفت: شرکت‌های طراح از هندوستان، اروپا، چین و غیره وارد نمایشگاه دموتکس که یکی از نمایشگاه‌های مهم دنیاست، شده بودند و اقبال خوبی به فرش ایرانی داشتند. ما باید از ظرفیت همه نمایشگاه‌ها در دنیا برای معرفی فرش ایرانی استفاده کنیم.

او تصریح کرد: باید فعالان حوزه فرش به حضور در این نمایشگاه توجه داشته باشند؛ دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از فعالان این حوزه حمایت کنند تا در این رویداد شرکت کنند؛ حضور در این رویدادها به صادرات فرش دستباف ایرانی کمک می‌کند. دولت باید از فرش دستباف حمایت کند؛ این هنر هویت ایرانی است و هیچ کشوری نمی‌تواند با فرش ایرانی رقابت داشته باشد. باید سعی کنیم در این نمایشگاه‌ها پاویون داشته باشیم تا بتوانیم جایگاه خود را به‌خوبی معرفی کنیم.

قنبری نیا درباره نمایشگاه برج العرب هم گفت: محل نمایشگاه در تاثیرگذاری آن بر مشتریان و اقبال از آن نمایشگاه بسیار مهم است. این نمایشگاه تاریخی - فرهنگی است که حدود ۱۴ سال است که برگزار می‌شود. همه این نمایشگاه‌ها برای بازاریابی است و جز این نیست. باید در نمایشگاه‌ها به مسئله فرهنگ و درنهایت اقتصاد فرهنگ توجه شود.

در ادامه آرش حیدریان، رئیس کارگروه صنایع‌دستی کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران در این نشست درباره نمایشگاه دموتکس آلمان و چهار نمایشگاه دیگر برگزار شده در آلمان گفت: روند برگزاری نمایشگاه در تمام دنیا تغییر کرده است؛ برندهای بزرگ فرش خود را در رقابت با برندهای کوچک قرار نمی‌دهند و به شکل خیلی جداگانه و ویژه در نمایشگاه‌ها حضور دارند. این‌ها برند خود را معرفی می‌کنند ولی کالایی برای عرضه در نمایشگاه ندارند. بخشی از فضای خود را به شرکت‌های پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده بودند. فضای تبلیغات امروز تغییر کرده است.

حیدریان گفت: به خاطر اختلاف شرکت دموتکس و شرکت‌های ترکیه، شرکت‌های ترک تولیدکننده فرش ماشینی در این نمایشگاه شرکت نکرده بودند. برخی از شرکت‌ها و تجار بزرگی، قبل از برگزاری نمایشگاه، مشتریان قدیمی خود را دعوت می‌کنند و دیدار خصوصی با آن‌ها برگزار می‌کنند ولی در نمایشگاه شرکت نمی‌کنند.

حیدریان تصریح کرد: در دنیا نمایشگاه دوسویه دارد؛ شرکت‌های نوپا در فضای رقابتی کنار هم قرار می‌گیرند. سویه دیگر نمایشگاه قالب تجاری دارد و در فضای خصوصی برای مشتریان خود، پیشنهادهای ویژه‌ای می‌دهند تا بتوانند تجارت خود را رونق دهند. اما برخی می‌گویند که دموتکس به پایان می‌رسد.

در ادامه حاجی‌آقا میری گفت: ما نیاز داریم که فرش، طراح، مد و معماری کنار هم قرار گیرند تا درنهایت سبک زندگی‌های امروزی معرفی شود.

علانور توکلی، نایب‌رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران در ادامه این نشست گفت: به نظر می‌رسد که ترک‌ها در نظر دارند که نمایشگاه دموتکس را بگیرند و برای همین شعبه دبی را تقویت می‌کنند. البته حضور در نمایشگاه ترکیه برای فعالان اقتصادی به دلیل هزینه و زمان حائز اهمیت است. باید هم‌زمان به اصالت فرش ایرانی توجه داشته باشیم و در کنار آن به طراحی‌های مدرن و ترکیب فرش و معماری توجه شود.

جواد کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران گفت: حلقه آخر تولید فرش، تجارت است و این حوزه نیازمند مدیریت است. وگرنه مشکلاتی برای این صنعت در حوزه صادرات و تجارت پیش می‌آید. باید از تمام ظرفیت‌ها در حوزه تجارت فرش بهره برد.

در ادامه سعید عصاچی، عضو کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران درباره نمایشگاه فرش و معماری‌ای که در اصفهان برگزار شد، گفت: باید بین فرش و معماری داخلی ارتباط برقرار شود و در این نمایشگاه بر این موضوع مهم تأکید شده بود؛ برای همین ۱۵۰ نفر از معمارهای مطرح کشور در این نمایشگاه حضور داشتند.

در ادامه این نشست عنوان شد که قرار است در روزهای آینده «رویداد رقابتی سبک جاودانه» برگزار شود که اعضای کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران باید برای حضور در آن تصمیم‌گیری کنند. درنهایت مقرر شد که کمیسیون در این نشست همکاری داشته باشد. اعضای کمیسیون تصریح کردند که کمیسیون باید در برگزاری رویدادهای نمایشگاهی و رقابتی با تأکید بر اصل رقابت و استقلال هیات ژوری همکاری کنند.

در ادامه این نشست بار دیگر رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی ایران تأکید کرد: باید به ظرفیت خوب تجارت فرش ایران توجه شود و هنوز فرش ایرانی در بازارهای جهانی جایگاه ویژه‌ای دارد. ما سعی می‌کنیم مشکلات حوزه فرش را مطرح کنیم ولی درعین‌حال بر هیچ‌کسی ظرفیت‌های این هنر پوشیده نیست.

در ادامه حامد چمن رخ، نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران گفت: فرش دستباف ایرانی ظرفیت بالایی دارد؛ از دولت انتظار می‌رود که مانع پیش پای بخش خصوصی و فرش نگذارد وگرنه خود تجار می‌توانند در بازارهای بین‌المللی جایگاه خود را پیدا کنند.

در ادامه این نشست، احمد زاهدی، فعال صنعت فرش، گفت: باید در کنار موانع و مشکلات حوزه فرش، به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این حوزه توجه شود. باید به تاریخ و فرهنگ فرش در ایران توجه شود.

کد خبر: ۲۷۱٬۷۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha