۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
دولت مابه‌التفاوت ارز آزاد و نیمایی را به مردم یارانه بدهد
رئیس اتاق قزوین در گفتگو با بازار:

دولت مابه‌التفاوت ارز آزاد و نیمایی را به مردم یارانه بدهد

قزوین- عبدیان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین ضمن اشاره به گرانی قیمت گوشت در سفره های مردم، گفت: دولت مابه‌التفاوت ارز آزاد و نیمایی را به مردم یارانه بدهد.

مهدی عبدیان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره آینده قیمت ارز در انتهای سال جاری و ابتدای سال ۱۴۰۳ بیان کرد: با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد دستوری به نظر می‌رسد که تا انتهای سال و همچنین ابتدای سال آینده در کل روند افزایشی داشته باشد.

وی با انتقاد از حل نشدن مشکل اقتصاد دستوری و قوانین چندگانه در حوزه معاملات ارزی تصریح کرد: در موضوع قیمت گوشت اگر نرخ گوشت قرمز را با دلار ۵۶ هزار تومانی با ۵ سال قبل مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که اگر قیمت نهاده از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تا امروز ۱۴ برابر هم شده باشد، قیمت گوشت باید ۵۰۰ هزار تومان باشد، اما چرا ۷۰۰ هزار تومان است؟

رئیس پارلمان بخش خصوصی استان قزوین اضافه کرد: علت این است که همیشه به تولیدکننده از جمله دامدار و دامپرور گفتیم که اگر برای نمونه قیمت ارز و دلار ۵۶ هزار تومان است،‌ باید گوشت خود را بر مبنای ارز ۳۸ هزار تومانی بفروشد و یا اگر دلار ۳۰ هزار تومان است، بر مبنای ارز ۲۰ هزار تومانی بفروشد.

عبدیان ادامه داد: نتیجه این شده که تولید گوشت ما عطای تولید را به لقای آن بخشیده و چون امروز تولیدکننده‌ای در حوزه گوشت قرمز نداریم، دچار کمبود عرضه این محصول شدیم و چون تقاضا زیاد و عرضه پایین است، نمی‌توانیم قیمت این محصول یا سایر محصولات را تنظیم کنیم.

وی تصریح کرد: چاره این است که قیمت نهاده‌های تولید مرغ و گوشت را آزادسازی کنند و به هر تولیدکننده‌ای اجازه دهند نهاده دامی و طیور را با ارز آزاد وارد کند و مابه‌التفاوت دلار ۵۶ هزار تومانی بازار آزاد و ارز نیمایی ۳۸ هزار و ۵۰۰ هزار تومانی که ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است را به مردم بدهند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین با بیان اینکه دولت امسال ۱۰ میلیارد دلار ارز با نرخ نیمایی برای واردات نهاده‌ دام، طیور و گندم اختصاص داده است، گفت: ۱۷۵ هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت دلار آزاد و دلار نیمایی به جیب مردم می‌رود و با همین قیمت گوشت ۷۰۰ هزار تومانی قدرت خرید مردم خیلی‌بیشتر خواهد بود.

وی افزود: در این صورت هم نیازی به این بگیر و ببند، پرونده در تعزیرات و دستگاه‌ قضائی هم ندارد و هزینه‌های نظارتی هم به حداقل کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر: ۲۷۱٬۶۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha