۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
ماشین آلات فرسوده معادن راندمان کار را پایین آورده است| ۱۰ تا ۱۲ هزار دستگاه جدید نیاز داریم
بازار گزارش می دهد؛

ماشین آلات فرسوده معادن راندمان کار را پایین آورده است| ۱۰ تا ۱۲ هزار دستگاه جدید نیاز داریم

در حالی معدنکاران معتقدند طی ۵ سال اخیر با ممنوعیت واردات ماشین آلات، با افت تولید مواد معدنی مواجه هستند که فعالان بخش می گویند: نه تنها ماشین آلات فرسوده است بلکه ۱۰ تا ۱۲ هزار دستگاه جدید نیاز است.

یاسمن بلوردی؛ گروه صنعت: فعالان بخش معدن نیز همچون فعلان دیگر حوزه ها در فرایند تولید با چالش ها و مسائل بسیاری همراه هستند. با این وجود به گفته غالب فعالان و کارشناسان این حوزه یکی از مهمترین مسائلی که در این مسیر با آن مواجه هستند بحث ممنوعیت واردات ماشین آلات است. این در شرایطی است که به گفته فعالان این صنعت، از یک سو تولید داخل پاسخگوی نیاز داخل نیست و از سوی دیگر ماشین آلات فعلی که در معادن به کار گرفته می شود نسبتا فرسوده است و لذا بخش معادن با معضل ماشین آلات و تجهیزات روبرو است.

۲۰ هزار دستگاه معادن بالای ۱۰ سال عمر دارد

«سجاد غُرقی» یکی از معدنکاران کشور در این رابطه در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: از حدود ۳۷ هزار دستگاهی که در سامانه کالا ثبت شده ۲۰ هزار از این دستگاه ها عمر بالای ۱۰ سال دارند و حدود ۱۲ هزار دستگاه هم عمر بالای ۲۰ سال دارد و این نشان دهنده این است که ماشین آلات معدن فرسوده است و این راندمان کار را به شدت پایین می آورد.

غرقی، معدنکار: ضمن اینکه ۳۷ هزار دستگاه موجود نیاز به بازسازی دارد ما نیاز به ظرفیت جدید برای افزایش عملیات خاکی داریم که این شامل دستگاه های حفاری اکتشافی، دستگاه های راه سازی مثل بولدوز، ماشین آلات بارگیر، دستگاه های حمل کننده و غیره داریم که در این حوزه ۱۲ هزار دستگاه نیاز است

وی افزود: از سوی دیگر اگر بخواهیم به عملیات خاکی ۷۵۰ میلیون تنی با یک نسبت باطله ۶ به ۱ برسیم نیاز به یک حجم عملیاتی داریم که دست کم نیازمند بین ۱۰ تا ۱۲ هزار دستگاه جدید است؛ بنابراین ضمن اینکه ۳۷ هزار دستگاه موجود نیاز به بازسازی دارد ما نیاز به ظرفیت جدید برای افزایش عملیات خاکی داریم که این شامل دستگاه های حفاری اکتشافی، دستگاه های راه سازی مثل بولدوز، ماشین آلات بارگیر، دستگاه های حمل کننده و غیره داریم که در این حوزه ۱۲ هزار دستگاه نیاز است.

این فعال بخش معادن کشور با بیان اینکه نیاز و تقاضای موثر دو مقوله جدا است افزود: به این معنا که گاهی مواقع نیاز هست اما در بازار تبدیل به تقاضا نمی شود. بر فرض اگر شرایط ورود ماشین آلات آزاد شود اما این حجم وارد نشود ممکن است به دلالی همچون موانع قانونی، بحث تامین ارز و دیگر مسائل باشد. با این وجود ما هنوز تکنولوژی ساخت ماشین آلات معدنی در داخل کشور نداریم و ماشین الان هم که داخل ساخته می شود را نمی توان تولید داخل نامید.

افت تولید مواد معدنی؛ اصلی ترین تبعاتی منفی ممنوعیت واردات ماشین آلات

گفتنی است در حالی فعالان بخش معادن از فرسودگی ماشین آلات معدنی گلایه مند هستند که پیش از این حسن حسینقلی رئیس اتحادیه سرب و روی کشور نیز در گفتگو با بازار با انتقاد از ممنوعیت واردات ماشبین آلات معدنی اظهار داشت: در طی ۵ سال گذشته که واردات ماشین آلات ممنوع شده است، شاهد هستیم که نسبت به زمانی که واردات ماشین آلات آزاد بود، تولید مواد معدنی پایین آمده است و این از اصلی ترین تبعات این ممنوعیت ها است.

اندازه بازار جهانی تجهیزات معدن در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳۵ میلیارد دلار بوده و انتظار می ‌رود با نرخ رشد مرکب سالانه ۵ درصد از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ گسترش یابد

نکته قابل توجه اینکه اندازه بازار جهانی تجهیزات معدن در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳۵ میلیارد دلار بوده و انتظار می ‌رود با نرخ رشد مرکب سالانه ۵ درصد از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ گسترش یابد.

این در شرایطی است که بر اساس داده های جهانی، شرکت های « komatsu، Caterpillar، Atlas copco، Sandvik، Machinery Construction Hitachi» پنج شرکت برتر سازنده ماشین آلات معدنی است. به عبارت دیگر کوماتسو یک شرکت چند ملیتی ژاپنی است که در زمینه ساخت و ساز، معدن و تجهیزات نظامی فعالیت دارد. تجهیزات ساخت و ساز و معدن آنها شامل ماشین آلاتی از جمله بیل طناب برقی، ماینرهای پیوسته، بیل مکانیکی هیدرولیک، لودر چرخ، موتور گریدر، کمپرسی و مینی بیل مکانیکی است.

همچنین شرکت Caterpillar یک شرکت آمریکایی است که ماشین آلات، موتورها، محصولات مالی و بیمه را از طریق یک شبکه فروش در سراسر جهان به مشتریان تولید می کند. آنها همچنین بزرگترین تولید کننده تجهیزات ساختمانی و معدنی در جهان هستند.

از سوی دیگر شرکت اطلس کوپکو به عنوان سومین شرکت بزرگ سازنده تجهیزات و ماشین آلات معدنی یک شرکت سوئدی است که ابزار و تجهیزات صنعتی تولید می کند. آنها دارای طیف گسترده ای از محصولات هستند که شامل کمپرسورهای هوا و گازهای صنعتی، محلول های خلاء، ابزارهای متحرک، ابزارها و محلول های صنعتی، تجهیزات معدن و حفاری سنگ است.

استقرار ۵ شرکت برتر تولید کننده ماشین آلت معدنی در کشورهای آسیایی

بر اساس این گزارش، «ساندویک» یک گروه مهندسی با فناوری پیشرفته جهانی است که متخصص در ابزار و سیستم های ابزار برای برش فلز، ابزار و خدمات برای صنایع معدنی و ساختمانی است. این تولیدکننده تجهیزات معدنی ۴۳ هزار کارمند را در بیش از ۱۵۰ کشور به کار گرفته است تا در سال ۲۰۱۶ درآمدی بالغ بر ۹ میلیارد دلار ایجاد کند.

همچنین «هیتاچی» یک سازنده تجهیزات ساختمانی ژاپنی است که با توسعه، ساخت، بازاریابی و فروش تجهیزات ساختمانی سروکار دارد. تجهیزات معدنی آنها شامل بیل مکانیکی، لودر، ماشین آلات بازیافت، تجهیزات فشرده سازی، جرثقیل های خزنده، کامیون کمپرسی و بولدوزر می باشد.

نکته جالب توجه اینکه از نظر تقسیم جغرافیایی، ۵ شرکت از ۱۰ تولید کننده برتر تجهیزات در جهان در آسیا مستقر هستند، در حالی که ۴ شرکت در اروپا مستقر است و یکی از این شرکت های برتر تولید کننده و فعال در حوزه ماشین آلات معدنی در آمریکای شمالی مستقر است.

کد خبر: ۲۷۱٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حامد کرمانیون GB ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
      0 0
      بارها در جلسات مختلف به این نکته اشاره شده ولی راهکارهایی که ارائه می‌گردد نیز عملیاتی نمی‌شود، چندین سال قبل طرح بروزرسانی ماشین آلات معدن مس سرچشمه ارائه گردید و مطابق طرح مزبور ، هزینه سرمایه گذاری در سال دوم کاملا مستهلک میشد ولی دست هایی مانع از عملیاتی شدن این طرح شدند