۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم بهمن ۱۴۰۲
جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار؛

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم بهمن ۱۴۰۲

تعدیل نیرو در بزرگ‌ترین بانک آلمان، ‌ بهبود درآمد گردشگری در ترکیه، کاهش شاخص مواد غذایی و رشد اشتغال در بازار کار آمریکا از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی هفته بوده‌اند.

به گزارش بازار، در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

۵۶ درصد
توزیع ثروت معیار مهمی برای سنجش قدرت اقتصادی هر نسل محسوب می‌شود، به‌عنوان‌مثال، بیبی‌بومرها یا نسل پر نوزاد در آمریکا، باوجوداینکه ۲۱ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، نیمی از ۱۵۶ هزار میلیارد دلار دارایی آمریکا را در اختیاردارند. براساس آمار فدرال رزرو، بزرگ‌ترین دسته از دارایی‌های بیبی‌بومرها، سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است که ۵۶ درصد از کل دارایی‌های ملی آمریکا را در اختیاردارند. از سوی دیگر، هزاره‌ها تنها ۲ درصد از دارایی ملی را در اختیاردارند. هزاره‌ها در بخش املاک و مستغلات ثروت بیشتری دارند که ۱۲ درصد از کل دارایی ملی کشور را شامل می‌شود. موضوع مهم در آمار فدرال رزرو این است که هزاره‌ها بیشترین میزان اعتبار مصرف‌کننده را با ۲ هزار میلیارد دلار که حدود ۴۳ درصد از کل اعتبار مصرف‌کننده را تشکیل می‌دهد، به خود اختصاص داده‌اند. تا سال ۲۰۲۲، هزاره‌ها ۲۲ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دادند.

۳۵ هزار شغل
دویچه بانک، یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان اعلام کرد قصد دارد برای اطمینان دادن به سرمایه‌گذاران، ۳ هزار و ۵۰۰ شغل را کاهش دهد، سهام خود را بازخرید کند و سود سهام خود را پرداخت کند. این خبر در حالی منتشر شد که بزرگ‌ترین بانک آلمان که به دنبال پشت سر گذاشتن سال‌ها آشفتگی و تمرکز بر بانکداری خرده‌فروشی است، اعلام کرد در ۳ ماهه چهارم با کاهش ۳۰ درصدی سود مواجه شده است که بسیار بیشتر از انتظارات تحلیلگران است. این بانک قبلاً برنامه‌های خود را برای کاهش مشاغل اعلام کرده بود، اما این اولین باری بود که رقمی را برای اخراج‌ها تعیین می‌کرد که معادل کمتر از ۴ درصد از نیروی کار جهانی این نهاد، یعنی برابر ۹۰ هزار نفر است. هزینه بازخرید سهام و پرداخت سود سهام درمجموع ۱٫۶ میلیارد یورو برابر ۱٫۷ میلیارد دلار خواهد بود و در نیمه اول سال انجام خواهد شد. این بانک همچنین پیش‌بینی خود را برای رشد درآمد افزایش داد.

۵۴.۳ میلیارد دلاری
ترکیه در سال ۲۰۲۳ معادل ۵۴.۳ میلیارد دلار از محل گردشگری درآمد کسب کرد. موسسه آمار ترکیه فاش کرد که درآمد گردشگری ترکیه در سال ۲۰۲۳ به ۵۴.۳ میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبلش ۱۶.۹ درصد افزایش داشته است. براساس اداره آمار ترکیه، تعداد کل بازدیدکنندگان در سال ۲۰۲۳ به ۵۷ میلیون نفر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۱ درصد افزایش داشته است. تنها در سه‌ماهه گذشته، درآمد گردشگری این کشور با ۶.۸ درصد افزایش به ۱۲.۲۷ میلیارد دلار و تعداد بازدیدکنندگان به ۱۲.۴ میلیون نفر رسیده است که ۴.۱ درصد نسبت به فصل مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش‌یافته است. سال گذشته تعداد بازدیدکنندگان خارجی از ترکیه با ۵۲.۳ درصد افزایش به ۱۱.۰۶ میلیون نفر رسید درحالی‌که میانگین هزینه سرانه ۶۳۹ دلار بود.

۱۱۸ واحد
شاخص قیمت جهانی آژانس مواد غذایی سازمان ملل متحد در ژانویه به پایین‌ترین سطح خود در ۳ سال اخیر رسید که ناشی از کاهش قیمت غلات و گوشت بوده است. به گزارش این آژانس شاخص قیمت سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) در ژانویه به‌طور متوسط ۱۱۸ واحد بود که نسبت به ماه قبل از ۱۱۹.۱ کاهش داشت. آمار ژانویه کمترین میزان از فوریه ۲۰۲۱ تاکنون بوده است. فائو اعلام کرد که قیمت‌های صادراتی جهانی گندم در ژانویه به دلیل رقابت شدید بین صادرکنندگان و ورود ذخایر تازه برداشت‌شده به کشورهای نیمکره جنوبی کاهش‌یافته است. فائو همچنین عنوان کرد که قیمت ذرت به‌شدت کاهش‌یافته که منعکس‌کننده بهبود شرایط محصول و شروع برداشت در آرژانتین و عرضه بیشتر در آمریکا است. فائو همچنین اعلام کرد که شاخص قیمت گوشت برای هفتمین ماه متوالی کاهش یافت زیرا عرضه فراوان از کشورهای صادرکننده پیشرو باعث کاهش قیمت‌های بین‌المللی گوشت مرغ و گاو شده است. فائو همچنین اعلام کرد که تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۳ در مسیر رسیدن به رکورد ۲.۸۳۶ میلیارد تنی قرار دارد که ۱.۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است.

۳۵۳ هزار نفر
رشد اشتغال در آمریکا در ژانویه به طرز شگفت‌انگیزی افزایش یافت و دوباره نشان داد که بازار کار این کشور همچنان قوی و آماده حمایت از رشد اقتصادی گسترده‌تر است. دفتر آمار کار وزارت کار گزارش داد که حقوق و دستمزد غیر کشاورزی ۳۵۳ .هزار نفر در ماه افزایش‌یافته است که بسیار بالاتر از برآورد داوجونز برابر ۱۸۵ .هزار نفر است. نرخ بیکاری هم از ۳٫۸ درصد گذشته به ۳٫۷ درصد رسید. رشد دستمزد هم افزایش قابل‌توجهی داشت و میانگین درآمد ساعتی ۰٫۶ درصد افزایش یافت، یعنی دو برابر برآورد ماهانه. افزایش دستمزدها در بحبوحه کاهش میانگین ساعات کار به ۳۴٫۱ یا ۰٫۲ ساعت کمتر در ماه رخ داد. رشد اشتغال در این ماه گسترده بود و منجر به افزایش اشتغال در بخش خدمات حرفه‌ای و تجاری به ۷۴ هزار نفر شد.

۱۷۰ میلیارد دلار
آمازون، بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیک جهان، شاهد افزایش ۱۴ درصدی فروش خالص خود در ۳ ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ از ۱۴۹.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۱۷۰ میلیارد دلار بوده است. براساس آمار مالی آمازون، ‌ درآمد خالص این شرکت از ۰.۳ میلیارد دلار سال ۲۰۲۲ به ۱۰.۶ میلیارد دلار در سال گذشته میلادی افزایش‌یافته است. برای کل سال ۲۰۲۳، فروش خالص با ۱۲ درصد افزایش به ۵۷۴.۸ میلیارد دلار رسیده است، درحالی‌که فروش خالص در سال ۲۰۲۲ برابر ۵۱۴.۰ میلیارد دلار بوده است. انتظار می‌رود فروش خالص بین ۱۳۸ میلیارد دلار تا ۱۴۳.۵ میلیارد دلار در سه‌ماهه اول سال جاری باشد یا بین ۸ تا ۱۳ درصد در مقایسه با سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ رشد کند. درنتیجه این نتایج، ارزش سهام آمازون در معاملات افزایش یافت و بالاتر از انتظارات وال‌استریت قرار گرفت.

کد خبر: ۲۷۱٬۳۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha