۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱
احداث ۶۴۰۰ مگاوات نیروگاه توسط صنایع
وزیر نیرو اعلام کرد

احداث ۶۴۰۰ مگاوات نیروگاه توسط صنایع

وزیر نیرو گفت: عملیات اجرایی احداث ۶۴۰۰ مگاوات نیروگاه توسط صنایع کشور آغاز شد.

به گزارش بازار، علی‌اکبر محرابیان، در نشست خبری با اشاره به دستاوردهای حوزه آب و برق کشور گفت: در بخش آب و برق کشور از ۱۰۰ درصد وابستگی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و اوایل آن امروز به ۱۰۰ درصد خودکفایی دست یافته و مجموعه اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های آب و برق نه تنها نیازهای داخل کشور را پاسخگو است، بلکه دیگر کشورها به ویژه کشورهای منطقه نیز به خدمات صنعت آب و برق ایران متکی شده‌اند.

وزیر نیرو تصریح کرد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه‌های آب و برق با عقب‌ماندگی‌ها و ناترازی‌هایی روبرو بودیم و در آغاز فعالیت دولت سیزدهم این نارسایی‌ها وجود داشت؛ بر این اساس برنامه‌ریزی برای پیشبرد دو اقدام اعم از «رفع ناترازی‌های موجود» و «تامین نیازها و تقاضاهای جدید» پیش‌بینی شد.

محرابیان از افزایش میزان برخورداری جامعه روستایی از آب شرب سالم و پایدار خبر داد و گفت: هدفگذاری‌ها دولت سیزدهم در آغاز فعالیت، برخورداری ۹۰ درصد بخش روستایی کشور از آب شرب سالم و بهداشتی بود که امروز این شاخص به ۸۶.۸۱ درصد رسیده است، به عبارت دیگر بالغ بر ۶۰ درصد برنامه‌پیش‌بینی شده در این بخش محقق شده است.

محرابیان همچنین به هدفگذاری برای توسعه ظرفیت برق و انرژی کشور اشاره کرد و افزود: در این حوزه در سه بخش اعم از نیروگاه‌های وزارت نیرو و نیروگاه‌های طرف قرارداد با وزارت نیرو، بخش صنایع و تجدیدپذیرها و احداث هرکدام به میزان ۱۰ هزار مگاوات پیش‌بینی شد.

وی تصریح کرد: طی ۶۰ سال گذشته با توجه به سیاست‌های اقتصادی در بخش انرژی و تامین انرژی، مساله ارائه یارانه‌ از سوی دولت در این زمینه مطرح بود، اما جراحی اقتصادی در بخش انرژی موجب شد تا ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر، توجیه‌پذیر شود.

وزیر نیرو بیان کرد: هم‌اکنون عملیات احداث ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی آغاز شده است.

محرابیان در ادامه با بیان اینکه تا امروز و در سال آبی جدید میزان بارش‌ها ۳۰ درصد نسبت به شرایط عادی و نرمال کمتر است، خاطرنشان کرد: در چهارمین سال خشکسالی کشور قرار داریم و خوشبختانه طی ۲۰ روز اخیر بارش‌های نسبتا خوبی را در کشور شاهد هستیم که اثرات مطلوبی را بر جای گذاشته است.

وی در ادامه این نشست، با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه برق توضیح داد: مجموع سرمایه‌گذاری در بخش «برق» بالغ بر ۷۵۷ هزار میلیارد تومان (۷۵۷همت) هدف‌گذاری و تعریف شد که عمده آن احداث نیروگاه‌ها بود که شامل ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی به علاوه توسعه شبکه برق، پست‌های برق و اقدامات در بخش فوق توزیع و توزیع شبکه برق می‌شود.

محرابیان اضافه کرد: در بخش آب و آبفا مجموعاً ۱۲۲۴ هزار میلیارد تومان (۱۲۲۴همت) بالغ بر ۳۰ میلیارد یورو پروژه تعریف و هدف‌گذاری شد و امروز از مجموع این پروژه‌ها بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان (۴۰۰همت) به نرخ روز به مرحله بهره‌برداری رسیده و در مدار خدمت‌رسانی قرار دارد.
وی افزود: حدودا ۸۲۴ هزار میلیارد تومان پروژه‌هایی است که باید تا پایان دولت به مرحله بهره‌برداری برسانیم که عمده این پروژه‌ها بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته و همواره در حال افتتاح آن هستیم.

وی به طرح‌های «آبرسانی و تصفیه‌خانه‌ها برای تامین آب شرب و بهداشتی در بخش شهری» اشاره کرد و افزود: بر اساس هدف‌گذاری‌های صورت گرفته ۷۰۰ میلیون مترمکعب در سال پروژه آبرسانی و تصفیه‌خانه آب شرب و بهداشتی پیش بینی شد. امروز عملکرد وزارت نیرو از این عدد فراتر رفته است به طوری‌که اکنون ۱۱۴۴ میلیون مترمکعب در سال در قالب پیشبرد ۵۶ طرح آبرسانی به بهره‌برداری رسیده است؛ به عبارت دیگر بیش از ۱۶۳ درصد عملکرد این بخش از برنامه تحقق یافته است وامیدواریم این عدد در پایان دولت سیزدهم از ۲ میلیارد مترمکعب در سال نیز فراتر رود.

وزیر نیرو همچنین به پیشبرد طرح‌های «سدسازی و سامانه‌های انتقال آب» اشاره و بیان کرد: بر این اساس برای ۳۰ سد با حجم مخزن ۵.۴ میلیاردمترمکعب برنامه‌ریزی شده بود و تا امروز ۲۱ سد با حجم مخزن ۳.۹ میلیارد مترمکعب در حال آبگیری و افتتاح است، به بیان دیگر بیش از ۷۰ درصد برنامه چهارساله تا امروز محقق شده است.

محرابیان افزود: در بخش توسعه «شبکه‌های آبیاری و زهکشی» در خصوص ۱۲۵ هزار هکتار برنامه‌ریزی صورت گرفت و عددی که تا امروز به طور کامل محقق شده ۱۸ هزار و ۴۰۰ هکتار است که نشان از پیشرفت ۲۱ درصدی این برنامه را دارد؛ در این بخش طرح‌های شبکه‌های آبیاری و زهکشی را هدف‌گذاری کرده‌ایم و با تزریق اعتبار ویژه به این بخش، بی تردید ۱۲۵ هزار هکتار در پایان دولت سیزدهم محقق خواهد شد.

محرابیان یادآور شد: در بخش «لایروبی رودخانه و آزادسازی تصرفات غیرقانونی» ۲۳۰۰ کیلومتر لایروبی و ۵۷۱۴ کیلومتر (۱۴۳ درصد) آزادسازی تصرفات غیرقانونی اقدام شده است.

وی به پیشبرد طرح‌های «آبرسانی روستایی» اشاره کرد و افزود: در این باره ارتقای شاخص آبرسانی روستایی به ۹۰ درصد هدف‌گذاری شده بود و امروز شاخص برخورداری آبرسانی روستایی به ۸۶.۸۱ درصد رسیده است و بالغ بر ۶۰ درصد این برنامه محقق شده است.

محرابیان در ادامه سخنان خود، عملکرد وزارت نیرو در بخش برق و انرژی را نیز تشریح کرد و گفت: در حوزه «نیروگاه‌های وزارت نیرو و نیروگاه‌های طرف قرارداد با وزارت نیرو» امروز بیش از ۸۰۰۰ مگاوات محقق و با شبکه سنکرون شده است. البته با توجه به ناترازی‌هایی که با آن روبرو بودیم، هدف‌گذاری‌ها در این زمینه از ۱۰ هزار مگاوات عبور کرده است و امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم با عدد قابل توجهی در این زمینه به هدف‌گذاری برسیم.

وی مطرح کرد: در توسعه «نیروگاه‌های صنایع» و «نیروگاه‌های تجدیدپذیر» هر یک به میزان ۱۰ هزار مگاوات ضرورت داشت تا اقدامات زیربنایی و قانونی را فراهم کنیم و در کنار ایجاد مشارکت همه صنایع، حمایت دولت و مجلس را نیز شاهد باشیم. این ضرورت ایجاب کرد طی همکاری دولت و مجلس قوانینی مصوب شود که این مهم صورت گرفت و امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی احداث ۶۴۰۰ مگاوات نیروگاه توسط صنایع کشور هستیم.

وزیر نیرو مطرح کرد: تا امروز ۴ واحد نیروگاهی صنایع شامل ۲ واحد نیروگاه در سمنان، یک واحد نیروگاه کلاس F فولاد مبارکه و یک واحد نیروگاه آلومینیوم المهدی به بهره‌برداری رسیده و حدود ۹۰۰ مگاوات با شبکه سنکرون شده است. برنامه‌ریزی شده طی ایام پیش رو تا پیش از تابستان ۱۴۰۳ عدد قابل توجهی از نیروگاه‌های صنایع وارد مدار تولید شوند.

کد خبر: ۲۷۱٬۲۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha