۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
سیگنال کاهش ریسک سیاسی منطقه برای بورس
بازار گزارش می دهد؛

سیگنال کاهش ریسک سیاسی منطقه برای بورس

در حال حاضر سیگنال های سیاسی حکایت از کاهش تنش در غزه است و همین موضوع می تواند به ثبات سیاسی در منطقه کمک کند و تا حدودی ریسک سیستماتیک ناشی از این مسأله را در بورس کاهش دهد.

بازار؛ گروه بورس: در حال حاضر دو نکته یکی مثبت و یکی منفی در بازار بیشتر به چشم می‌خورد. نکته مثبت بازار توقف جریان خروج پول و افزایش تعداد مثبت‌ها و البته قرار گرفتن جریان پول بر مدار سهم‌های کوچک و املاک بود و نکته دوم که خیلی مثبت نیست این است که پول بزرگ تماشاچی بازار است و هنوز جریان پول قوی درگیر بازار نشده است. ولی این مثبت ضعیف بازار نشان می‌دهد می‌توان به بازار امیدوار بود. آرامشی از جنس سیاسی و اقتصادی نیاز است.

تاکنون ارزشمندی و شجاعت دلاری در بازار به داد سهامداران نرسیده و هرچند قابلیت‌های خوبی را برای یک برگشت موقت نشان می‌دهد جایی که همه خسته و بی‌قرار به فکر یک بازگشت هستند. درواقع تحولات نرخ ارز است که خود را در کاهش ریسک فعلی نشان می‌دهد.

رضا روحی معتقد است که رشد قیمتی دلار در چند وقت اخیر را نمی توان جهش قیمتی مورد انتظار از آن دانست و حداکثر قیمت دلار در نرخ ۶۱ تا ۶۲ هزار تومان را متصور هستم و سپس آرام گرفتن دلار در کانال ۵۰ هزار تومان و در محدوده های ۵۶ الی ۵۸ هزار تومان خواهد بود. بنابراین از آنجایی که احتمال آتش بس در غزه و تبادل اسرا در روزهای آتی وجود دارد می توان برقراری آرامش نسبی در منطقه را پیش بینی کرد و به مرور از سطح تنش ها کاسته شود

از نظر بنیادی چشم انداز سود سال بعد شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده و پی به‌ ایی های فوروارد حداقلی را برای بازار رقم می‌زند با این شرایط بازار کمی خود را از فضای تلخ هفته گذشته دور می کند اما نگرانی‌های ریز و درشت سیاسی از سر تا پای او به چشم می‌خورد. همین موضوع باعث شده بود در عین این که دلار را به این شکل می‌دید و در ارزندگی بازار شک نداشت کمی محافظه‌کارانه‌تر رفتار می‌کرد و اگر کمی فضا آرام شود و دلار در این محدوده حتی باقی بماند بازار با تکیه بر رشد احتمالی دلار نیما مسیر متفاوتی برای سال بعد خود رقم می‌زند.

رضا روحی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه اهمیت نرخ دلار در تمامی بازارهای سرمایه گذاری و اثرگذاری آنی آن بر تمامی قیمتها و معادلات اقتصادی بر همگان روشن است، گفت: در روزهای اخیر ایجاد تنش در منطقه از سوی گروه های نیابتی و احتمال پاسخگویی طرف مقابل و گسترش آتش جنگ شاهد جهش قیمتی دلار از محدوده های ۵۰ هزار تومان تا نزدیک ۶۰ هزار تومان را به وجود آورد. البته علت این جهش قیمتی هم ناشی از کاهش عرضه دلار به خصوص از طرف بازار عراق به بازار ارز کشور و هم ناشی از تمایل سرمایه گذاران برای خرید دلار برای در امان ماندن از طوفان تورمی بوده است.

او تصریح کرد: رشد قیمتی دلار در چند وقت اخیر را نمی توان جهش قیمتی مورد انتظار از آن دانست و حداکثر قیمت دلار در نرخ ۶۱ تا ۶۲ هزار تومان را متصور هستم و سپس آرام گرفتن دلار در کانال ۵۰ هزار تومان و در محدوده های ۵۶ الی ۵۸ هزار تومان خواهد بود. بنابراین از آنجایی که احتمال آتش بس در غزه و تبادل اسرا در روزهای آتی وجود دارد می توان برقراری آرامش نسبی در منطقه را پیش بینی کرد و به مرور از سطح تنش ها کاسته شود.

نقش خبرهای بنیادی در برگشت شاخص

نکته بسیار مهم فعلی در بازار این است که ثبات و آرامش است یا نشانه‌های آن را ملموس ببیند. این آرامش بخشی سیاسی و بخشی دیگر ناشی از تصمیمات دولت است هر چه عاقل‌تر، بازار پویاتر و محکم‌تر گام برمی‌دارد. پیش بینی بازار هم راحت تر خواهد بود.

البته بازار این روزها برای کنده شدن از این شرایط که گزارش‌ها را پشت سر گذاشته و بر ارزندگی آن بسیاری صحه می‌گذارند به یک شوک اساسی نیاز دارد. این شوک چیزی جز موضوع تجدید یا خبری برای خودرویی‌ها نمی‌تواند باشد. از همین رو موضوع تجدید به عنوان یک موتور محرک برای بازار در فضای فعلی بیشتر کمک کننده است و باز اینجا نقش سازمان بورس مهم است که بتواند این موضوع را پیش برده به خصوص روی موج فعلی تصمیم سران قوا برای اعطای معافیت از ۵ به ۳ سال مانور بیشتری دهد این اتفاق اگر رخ دهد فضای بنیادی بازار را تغییر نمی‌دهد اما این قابلیت را دارد که دوباره در بستر ارزندگی مسیر بهتری برای بازار ترسیم کند.

به گفته علیرضا سادات راه‌های زیادی برای اثرگذاری تجدید ارزیابی وجود دارد اما جو عمومی بازار و همچنین عدم همراهی شرکت‌ها و بی‌خیالی سازمان بورس منجر شده است تا این موضوع معلق در هوا باقی بماند. سازمان بورس که تلاشی در جهت احقاق حق سهامداران در مقابل دولت نمی‌کند، اما کمی در حوزه تجدید فعال‌تر شود تا شرکت‌های ریز و درشت بازار را به سمت این موضوع تشویق نماید

علیرضا سادات با اشاره به اینکه تجدید گروه‌هایی نظیر خودرو یا برخی هلدینگ‌ها هنوز منتفی نشده گفت: راه‌های زیادی برای اثرگذاری این ماجرا وجود دارد اما جو عمومی بازار و همچنین عدم همراهی شرکت‌ها و بی‌خیالی سازمان بورس منجر شده است تا این موضوع معلق در هوا باقی بماند. سازمان بورس که تلاشی در جهت احقاق حق سهامداران در مقابل دولت نمی‌کند، اما کمی در حوزه تجدید فعال‌تر شود تا شرکت‌های ریز و درشت بازار را به سمت این موضوع تشویق نماید.

او با تاکید بر اینکه در سال های گذشته بسیاری از شرکت توزیع نقدی سود کمی داشته اند، تصریح کرد: به همین دلیل سود انباشته زیادی برای شرکت ها وجود دارد که با افزایش سرمایه از این محل میزان ارزندگی نمادها راحت تر قابل ارزیابی است.

سادات با تاکید بر اینکه ادامه افزایش قیمت ارز هم بر اهمیت موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی افزوده است، تصریح کرد: در حال حاضر ارزش دارایی‌های ثابث شرکت ها هم رشد قابل توجهی داشته است بر مبنای آن حقوقی ها از رشد تورم سود می برند اما سهامداران خرد که به صورت مقطعی سهامداری می کنند از این موضوع سود نمی برند به همین دلیل سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر افزایش سرمایه می تواند عدالت در این بخش را اجرایی کند.

به گزارش بازار، در حال حاضر سیگنال های سیاسی حکایت از کاهش تنش در غزه است و همین موضوع می تواند به ثبات سیاسی در منطقه کمک کند و تا حدودی ریسک سیستماتیک ناشی از این مسأله را در بورس کاهش دهد، اما دو موضوع یعنی بنزین و نرخ ارز ترجیحی در کنار دلار نیما مواردی است که دولت باید هرچه سریع‌تر در مورد آن تصمیم‌گیری کرده و اثرات این تصمیمات همه ابعاد اقتصاد به خصوص بازار سرمایه را در بر می‌گیرد از همین رو در فصل‌های بعد تغییرات جدی را در مسیر این سه رویداد خواهیم داشت که اثرات بزرگ و بسزایی در بازار ما خواهد داشت. به واسطه سیاست‌های غلط در نرخ ارز ترجیحی منجر به هدر رفت وسیع و عظیم منابع و سرازیر شدن منافع از سمت دولت و شرکت‌های صادر کننده به سمت وارد کننده و واسطه و سو استفاده کننده‌ها بوده است، از این رو سیاست ارز ۲۸ و ۵۰۰ و هم نرخ نیمای فعلی با این شرایط دیگر ماندگار نخواهد بود و به زودی شاهد تغییرات جدی چه در حوزه ارز و چه در بحث بنزین خواهیم بود.

کد خبر: ۲۷۱٬۲۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha