۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
رنج تولید و گنج دلال؛ مافیا پروری نکنیم!
بازار گزارش می دهد؛

رنج تولید و گنج دلال؛ مافیا پروری نکنیم!

ساری - خام فروشی محصولات و تولیدات مازندران قدمتی تاریخی دارد و نبود صنایع تبدیلی و فرآوری رنج تولیدکنندگان را فزون تر کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: به رغم آن سالانه بیش از هفت و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی در استان مازندران تولید می شود اما ضعف زنجیره تولید و صنایع تبدیلی سبب می شود تا محصولات استان خام و فرآوری نشده به دیگر مناطق روانه شود.

معضل خام فروشی محصولات مازندران قدمتی به درازای تاریخ دارد و فقط رنج وزحمتش به دوش باغدار و کشاورز است و گنج آن به جیب واسطه ها وتجار می رود و دست آخر باغدار می ماند وانبوه چک ها و قرض هایی که روی دست تولید کننده می مانند.

با باغدار وکشاورز که همصحبت می شود دلشان از رنج و زخم هایی که روی دل و دستشان باقی است و حمایتی که نمی شوند، گلایه دارند و چاره ای برایشان نماینده تا به وسوسه های زمین و زمان برای فروش زمین و باغ تن دهند.

پای صحبت تولیدکننده ها هم می نشیند از یارنبودن دستگاه های اجرایی و بانک ها دل خون هستند و نداشتن سیستم های حمل ونقل بین المللی، قیمت های دستوری، واردات بی رویه و نداشتن سرمایه درگردش گلایه دارند.

رییس اتاق بازرگانی مازندران: نبود سیستم حمل و نقل بین المللی در مازندران با وجود تنوع تولیدات صادراتی، اعلام قیمت های دستوری به ویژه در بازار مرغ، ثابت بودن قیمت پایین برنج طی دو سال به دلیل واردات بی رویه و متضرر شدن کشاورزان

علی تقی پور رییس اتاق بازرگانی مازندران با اظهار این که نبود سیستم حمل و نقل بین المللی در مازندران با وجود تنوع تولیدات صادراتی، اعلام قیمت های دستوری به ویژه در بازار مرغ، ثابت بودن قیمت پایین برنج طی دو سال به دلیل واردات بی رویه و متضرر شدن کشاورزان را از جمله مشکلات بیان کرد.

رنج تولید و گنج دلال؛ مافیا پروری نکنیم!

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار مشکل سوخت واحدهای تولیدی و صنایع، قطع گاز و برق در فصل زمستان و تابستان، قفل شدن تسهیلات بانکی و نداشتن سرمایه درگردش و نقدینگی را از دیگر مسائل فراروی ذکر کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران صدور بخشنامه های خلق الساعه و متناقض با منافع بخش خصوصی را از دیگر چالش های فراروی ذکر کرد و گفت: دولت با برنامه ریزی مناسب برای حمایت از تولید و صادرات تلاش های ویژه ای انجام دهد.

بخشنامه هایی که مخل و مزاحم تولید هستند

تقی پور با اظهار این که بخش خصوصی همواره در عرصه های مختلف در میدان حضور داشته است، به کمک دهها میلیارد تومانی فعالان اقتصادی در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: امروز شاهد آن هستیم که بخش خصوصی در شرایط سخت قرار گرفته است و بخشنامه های و دستورالعمل های مزاحم، مخل تولید هستند.

رییس اتاق بازرگانی مازندران هزینه های بالای حمل ونقل را از مشکلات فراروی صادرات کالاها بیان کرد و گفت: برای صادرات محصولات راهی جز دریا نداریم و باید موانع فراروی برطرف شود.

تقی پور همچنین با نامناسب بودن نسبت منابع به مصارف در مازندران را از دیگر مسائل فراروی تولید ذکر کرد و گفت: این تناسب در مازندران ۷۳ درصد است و سال گذشته بخش زیادی از واحدهای تولیدی وام دریافت نکردند.

بازار رسانی و فروش کالاها و محصول چالش فراروی تولیدکنندگان استان مازندران است و تولیدکنندگان را وا داشته تا محصولات را به صورت خام به واسطه ها بفروشند و از سوی دیگر تولیدکنندگان و صاحبان صنایع نیز نیازمند سرمایه درگردش و نقدینگی هستند.

واردات بی رویه کالاها و محصولاتی نظیر برنج نیز فرصت رقابت را از تولیدات کشاورزی گرفته است و این چالش ها نشان می دهد که دولت تاجر و پشتیبانی خوبی از تولیدکنندگان و کشاورزان نیست.

رنج تولید و گنج دلال؛ مافیا پروری نکنیم!

خام فروشی محصولات به دلیل نبود صنایع تبدیلی انجام می شود

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران نیز با بیان این که خام فروشی محصولات در استان ریشه در نبود صنایع تبدیلی دارد، گفت: یکی از دغدغه های اصلی کشاورزان ما این است که چرا در زمان برداشت محصول و زمانی که شالیکاران ما می خواهند حاصل دسترنج خود را به بازار ارسال کنند با واردات بی رویه مواجه می شوند.

وی در گفت و گو با خبرنگار بازار با عنوان این که وجود مافیا و دلالان از جمله مشکلات فراروی تولیدات استان به شمار می رود، دانش بنیان نشدن محصولات را از دیگر چالش ها ذکر کرد و گفت: این درحالی که مازندران رتبه اول تولید محصولات غذایی را عهده دار است.

حسینی پور: سالانه ۲.۵ میلیون تن محصولات باغی در استان مازندران، گفت: با وجود حجم وسیعی از این محصولات اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی، شاهد ضایعات در محصولات باغی و خام‌فروشی هستیم

وی تقویت پایانه های صادراتی را از ضرورت ها برای توسعه تولیدات و حذف واسطه ها و مافیا بیان کرد و گفت: سالانه ۲.۵ میلیون تن محصولات باغی در استان مازندران، گفت: با وجود حجم وسیعی از این محصولات اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی، شاهد ضایعات در محصولات باغی و خام‌فروشی هستیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه میزان بهره مندی استان از اعتبارات تملک دارایی و اعتبارات جاری باید با احتساب جمعیت شناور باشد، یادآور شد که مازندران خانه دوم بسیاری از مردمان کشور است و به همین دلیل نیاز به اعتبارات ملی دارد.

نبود سیستم حمل و نقل بین المللی در مازندران با وجود تنوع تولیدات صادراتی، اعلام قیمت های دستوری خصوصا در بازار مرغ، ثابت بودن قیمت برنج طی دو سال به دلیل واردات بی رویه و متضرر شدن کشاورزان، و ضرورت اعطای تسهیلات به فعالان اقتصادی از جمله چالش هایی که سبب می شود محصولات مازندران خام به دیگر مناطق روانه شود.

کد خبر: ۲۷۱٬۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha