۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
نخستین نشست رسمی بریکس در سال ۲۰۲۴ با حضور ایران

نخستین نشست رسمی بریکس در سال ۲۰۲۴ با حضور ایران

نخستین نشست نمایندگان کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به «بریکس» در سال ۲۰۲۴ میلادی با حضور معاونان وزیران امورخارجه ۱۰ کشور عضو این گروه در مسکو آغاز به کار کرد.

به گزارش بازار، این نشست، نخستین نشست گروه بریکس پس از ورود پنج عضو جدید از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۲) است و برای نخستین بار، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی در کنار اعضای قدیمی (روسیه، چین، برزیل، ‌ هند و آفریقای جنوبی) به مدت سه روز درباره برنامه های بریکس در سال ۲۰۲۴ میلادی تبادل نظر خواهند کرد.

عکس یادگاری معاونان وزیر امور خارجه ۱۰ کشور، آغازگر این نشست بود که همزمان با آغاز ریاست دوره‌ای روسیه بر گروه بریکس، در مسکو پایتخت این کشور گردهم آمده بودند.

براساس اعلام سفارت ایران در مسکو، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه سخنران آغازین این نشست بود و پس از آن، قرار است نمایندگان ۹ کشور دیگر عضو گروه بریکس از جمله مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران به طرح دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود درباره مسیر حرکت این گروه قرار گیرند.

در ادامه نشست‌ روز سه‌شنبه و در غیاب خبرنگاران، برخی وزیران و اعضای اقتصادی دولت روسیه در جمع نمایندگان کشورهای عضو بریکس به ارائه پیشنهادهای خود برای روند حرکت این گروه در سال جاری میلادی خواهند پرداخت.

ارائه چارچوب همکاری اعضای بریکس در عرصه تحقیقات انرژی و نیز حوزه هوش مصنوعی از دیگر موضوعات مطرح در نخستین روز این نشست خواهد بود.

قرار است دومین روز نشست نمایندگان کشورهای بریکس، ‌روز چهارشنبه با حضور و سخنرانی سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برگزار شود که این نشست با محوریت مشارکت استراتژیک به عنوان سنگ بنای چندجانبه گرایی در نظام بین‌الملل طرح‌ریزی شده است.

نشست‌های دیگری نیز در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با محوریت همکاری‌های امنیتی، پارلمانی و مسائل انسان‌دوستانه میان کشورهای عضو بریکس برگزار خواهد شد و اعضای قدیمی بریکس، مهم‌ترین طرح‌های خود را به اعضای جدید معرفی خواهند کرد.

روسیه پیش‌تر شعار دوره ریاست خود بر گروه بریکس را تقویت چندجانبه گرایی برای توسعه و امنیت عادلانه جهانی عنوان کرده است.

کد خبر: ۲۷۰٬۹۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha