۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
بانک ها و دولت به دانش بنیان ها اعتماد ندارند| تثبیت دلار ضروری است
فیلم استان‌ها؛

بانک ها و دولت به دانش بنیان ها اعتماد ندارند| تثبیت دلار ضروری است

تهران- کارشناسان و فعالان در شرکت های دانش بنیان عدم حمایت بانک ها و دولت را یکی از بزرگترین مشکلات خود می دانند.

مرجان شرف- بازار؛ تولیدکنندگان نوپا بخصوص در رشته های صنعتی که سرمایه، تکنولوژی و تخصص فراوانی را می طلبد دغدغه های بیشماری در مورد نرخ دلار، نابسامانی بازار و تامین مواد اولیه و عدم حمایت دولت از ایشان را دارند. با امیر رضایی مدیر بازرایابی ابزار دقیق کنترل سیستم در مورد چالش های شرکت های تولید تجهیزات ابزار دقیق در این باره گفتگو کردیم.

* تورم بر کار شما چه تاثیری دارد؟

هنگامی که دلار گران یا ارزان شود و نوسان داشته باشد بر کار ما هم تاثیر مستقیم خواهد داشت به عنوان نمونه مواد اولیه از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان دچار افزایش قیمت می شود. این موضوع ما را دچار ضرر و زیان می ‌کند نمی ‌توانیم بگوییم چون دلار افزایش قیمت پیدا کرد ما هم جنسمان را گران بفروشیم و باید با شیب ملایم افزایش قیمت داشته باشیم و طبیعتاً به دلار نمی ‌رسیم. هنگامی که قیمت دلار کاهش پیدا می ‌کند قیمت مواد اولیه همان طور بالا و گران باقی می ماند و این عجیب است.

تمام تجهیزات داخل شرکت و با مواد اولیه ایرانی تولید می شود

* دسترسی به مواد اولیه چطور است؟

دغدغه بسیاری داریم برای پیدا کردن مواد اولیه. گاهی مواد اولیه نایاب می‌ شود دلیل این موضوع چه می ‌تواند باشد تنها دلیلی که به ذهن می ‌رسد احتکار به منظور افزایش قیمت است. مواد اولیه در بازار وجود دارد اما دلال به فروش نمی ‌رساند به عنوان مثال به ما می ‌گوید تا دیروز قیمت هر کیلو استیل ۲۰۰ هزار تومان بوده، یا ۴۰۰ هزار تومان بخر یا اصلاً نمی ‌فروشم و این قیمت هم برای مشتریان خاص است وگرنه اگر کسی بخواهد جدیدا مشتری شود که اصلا نمی فروشد.

* کمک بانک ‌ها و تسهیلات آنها چقدر است؟

بانک ‌ها شرکت ‌های دانش بنیان نوپا را حمایت نمی ‌کنند گویا اعتماد ندارند در حالی که اگر بانک‌ ها اعتماد داشته باشند و ما بتوانیم با کمک آنها تامین شویم می ‌توانیم به اقتصاد کشور کمک کنیم. ما تحریم هستیم نمی ‌توانیم دستگاه‌ ها را از کشورهای خارجی بخریم حال که شرکت‌هایی مثل ما پا در این راه گذاشته ‌اند به تولید کشور کمک می‌ کنیم به اقتصاد کشور و حتی با صادرات باعث ارزآوری به کشور می ‌شویم لازم است که حمایت شویم.

* به عنوان یک شرکت دانش بنیان با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

تمام تجهیزات داخل شرکت و با مواد اولیه ایرانی تولید می شود به این معنا که واردات یا مونتاژ نمی ‌کنیم. کیفیت آنها نیز آنالیز شده و از بخش کنترل کیفی باید به سلامت بیرون بیایند. اما با این وجود شرکت ‌های دانش بنیان حمایت نمی ‌شوند به عنوان مثال برای تولید استیل ۳۱۶ نیاز به کربن کروم دارد این‌ ها بستر تولید آن محصول هستند که باید در اختیار شرکت‌ های دانش بنیان قرار داده شود. شرکت‌ هایی داریم که حتی برابری می ‌کنند با تامین کننده ‌های بزرگ دنیا اما تکنولوژی در کشور وجود ندارد علم هست اما تکنولوژی خیر.

تورم بالا باعث شده کسی که فنی باشد با حقوق پایه وزارت کار مشغول نشود

* دلیل این عدم حمایت چه می تواند باشد؟

به خاطر اینکه سودشان تهدید نشود به شرکت ‌های دانش بنیان کوچک که اعتماد نمی‌ کنند مواد اولیه ‌ای مانند فولاد که باید کارخانه فولادسازی تامین کند و در اختیار ما قرار دهد استیل یا ورق اما نمی دهند زیرا وارد کننده هستند با سود کلان در بازار می ‌فروشند و با هر نوسان دلار هم سودشان چند برابر خواهد شد ما واقعا به اعطای تسهیلات نیاز داریم به عنوان یک شرکت تولید کننده دستگاه‌ های آزمایشگاهی هزینه R&A یا توسعه و تحقیق این دستگاه‌ ها بالا است علاوه بر اینکه ما تحریم هستیم نمی توانیم نمونه ‌های خارجی دستگاه‌ ها را داخل کشور داشته باشیم مگر به ندرت.

پس خودمان مجبور هستیم از صفر تا صد دستگاه‌ ها، آزمایشات، تست و تحقیقات را طراحی و اجرا کنیم به علاوه اینکه تامین مواد و متریال این دستگاه‌ ها نیز هزینه دارد نه تنها جنس پوسته بلکه داخل دستگاه ‌ها نیز بردهای الکتریکی، منشورها، آی سی ‌ها و ترانزیستورها هستند که آنها هم مورد نیاز مواد خاص خود است و ما برای تامین آنها به مشکل می ‌خوریم.

* در مورد مشکلاتی که با جذب نیروی انسانی دارید توضیح دهید؟

تورم بالا باعث شده کسی که فنی باشد با حقوق پایه وزارت کار مشغول نشود. متخصص کار با ابزار مانند اره، دستگاه جوش، دستگاه فرز به راحتی پیدا نمی شود و برای نیروی متخصص باید بیش از ۱۰ میلیون باید حقوق پرداخت کنیم. شاخه ردیف شغلی ما در صنعت نیاز به استخدام متخصص دارد کسی که در دانشگاه مدرک گرفته به عنوان مهندس مکانیک یا الکترونیک به حقوق وزارت کار قانع نمی ‌شود.

کد خبر: ۲۷۰٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      0 0
      تلاش کن ولی هرگزعجله نکن تاگلی به ثمرنشیندزمان میخواهد.